В последните години всеки автомобилен производител е наясно накъде отиват нещата в сектора от гледна точка на климатичните промени и екологичните регулации по света. А Европа, като един от най-големите радетели за борбата с глобалното затопляне, слага дори по-високи изисквания пред марките. Намаляването на вредните емисии от автомобилите чрез иновативни двигатели с вътрешно горене определено не беше достатъчно. Поради което новата цел, която вече няколко държави фиксираха дори и като дата, вече е коли без дизелови и бензинови мотори. Естествено крайната цел е електромобилът да стане единствената възможност. Но докато технологиите достигнат до необходимото ниво да направят колите на ток способни абсолютно да заменят тези с двигатели с вътрешно горене, ще мине още известно време. А докато този момент настъпи, има компромисен варинат, който комбинира в себе си най-доброто налично към момента от конвенционалното и електрическото задвижване – хибридите.
Mondeo Hybrid не е първият автомобил от този тип. Даже Ford като че ли малко закъсняха с изкарването на пазара на такъв модел. Но за сметка на това днес имат един от най-добрите и функционални такива модели. Това полуелектрическо Mondeo съчетава в себе си най-важните качества, необходими за практичността на един такъв автомобил. Първо, стъпил е на базата на голяма семейна кола. И въпреки нуждата от пространство, което да заеме батерията, мястото за пътници и багаж продължава да бъде предостатъчно. Вярно е, че тя е "изяла" част от големия багажник на стандартния модел, но в него пак има място за много багаж – 383 литра. Което е само с 46 литра по-малко от обема на багажника на Mondeo седан с бензинов или дизелов двигател, където минималният обем за багаж е 429 литра.
Заради мястото, отнето от батерията, самият багажник на Mondeo Hybrid е направен стъпаловидно от две части. Което в някои случаи може и да е плюс, а не минус. Например, когато се пренасят по-дребни предмети. Тогава те могат да се поставят на долното "стъпало", което е откъм капака на багажника, а горното ще им попречи да се търкалят напред-назад по време на движението на автомобила. При потегляне на дълъг път с повечко приятели или пък с голямото семейство "играта на тетрис" с чантите и куфарите дори може и да бъде забавна. На каквото и да си говорим, избирайки Mondeo Hybrid вместо стандартния модел проблеми с пространството за товарене няма да имате.
Що се отнася до купето, там хибридизирането на автомобила не е довело до никакви промени по отношение на мястото и функционалността. Купето на колата продължава да бъде огромно. Задната седалка продължава да бъде една от най-големите в този клас коли. Mondeo Hybrid продължава да е шампион и по отношение на мястото за коленете на пътниците. Нещо много интересно откриваме и във вратите отвътре. Там освен стандартния джоб за бутилка вода или безалкохолно, има и още един, приличащ на папка. Бидейки Mondeo колкото семеен, толкова и бизнес автомобил. Возещите се на задните седалки имат удобството да приберат някакви документи, както и таблет или малък лаптоп в тези джобове.
Най-голямото предимство на новото Mondeo обаче е вътре в купето. Когато човек се качи за първи път, вижда едно наистина огромно пространство, в което има място за всички и всичко. С тестовия автомобил пропътувах стотици километри, а с мен имаше още от двама до четирима пътници. Съответно през повечето време на задните седалки се возеха между един и трима. Никой от тях не поиска да спрем да се разтъпче или пък да се оплаче, че нещо му е тясно. Мисля, че това е достатъчно показателно колко е широко и комфортно е това Mondeo.
Абсолютно същото важи и за предните седалки и шофьорското място. На мен и на навигатора пътуването и колата също много ни харесаха. Кокпитът ми допадна особено с липсата на кой знае колко бутони по централната конзола, където пък имах 8-инчов цветен дисплей, чрез който се осъществява командването на множество от системите и екстрите в автомобила. За сметка на това воланът пък беше оборудван с повечко бутони, чрез които се борави с инфоразвлекателната система, борд компютъра, темпомата, Bluetooth-а, гласовите команди, които Mondeo приема и др. Те обаче са разположени изключително подходящо и не ми трябваше кой знае какво разучаване, за да ги използвам. А и нямах време за такова, защото веднага след качването си в автомобила потеглих на дълъг път.
За разлика от стандартното Mondeo, тук споменатият дисплей има и още една функция – да визуализира какво става с електрическите потоци в автомобила. Това се вижда от една симпатична графика, която по желание на водача може да остане да се визуализира през целия път и той да се информира или пък просто да се наслаждава как не харчи гориво и съответно пести пари. А по същество графиката показва дали в даден момент колата черпи ток от батерията или пък я зарежда, движейки се по инерция. Да, при всеки такъв момент, независимо колко кратък е той, от въртенето на колелата се рекуперира ток, който отива в батерията. На графиката се показва също и дали в момента някой от другите консуматори, например климатикът, използват електроенергия. На водача се показва и кога се използва бензин от резервоара. За съжаление обаче няма как той да види обратният поток – как се пълни гориво в колата, която се движи по инерция. Докато с тока това ще е доста често.
Много важно е да се спомене, че това Mondeo не е plug-in hybrid. Което до голяма степен е плюс. Най-малкото, защото болшинството от българите живеят в блокове и кооперации. Съответно почти всички такива паркират колата си на улицата или на обособения пред блока паркинг. Където обаче електрически контакти няма. Така, според мен, един не плъгин хибрид е много по-практичен, защото не налага зареждане на батерията чрез електрическата мрежа. А това Mondeo е точно такова. Да не говорим, че в този си вид системата пести пари, тъй като всяко едно зареждане в контакта, води до харчове, колкото и малки да са те.
Друга икономия, до която води автомобилът, е липсата на необходимост да се купуват акумулатори. Не че това е характерно само за Mondeo Hybrid. Но пък е поредният му плюс. А и защо човек да не може да си спести по 150-200 лева на всеки няколко години, които иначе би дал, ако кара бензинов или дизелов автомобил.
Mondeo Hybrid ще се грижи за джоба на собственика си и по време на движение. Колата все пак е представител на класа автомобили, които по принцип обичат да си харчат гориво предвид размерите и теглото си. Вярно е, че с развитието на технологиите в съвременните двигатели те отдавна не "гълтат като лами", както се казваше едно време. Но 5.2 на 100 все още си е мираж за който и да е представител на тази категория коли с бензинов или дизелов двигател. Говоря за комбинираният разход, който постигнах. По каталог той е с точно 1 литър по-малко.
По време на двудневния тест си направих доста експерименти с разхода. Комбинираният и извънградският (нормален път и магистрала приблизително 50 на 50) си се движеха всеки път мажду 5.1 и 5.3 на сто. Което е отличен показател. Евентуално сравнима с тази консумация на бензин извън града би могла да се постигне и с 1.5-литровият EcoBoost. Но, за да се случи това, шофьорът ще трябва да вложи 100% от възможностите си за икономично шофиране. Докато с Mondeo Hybrid аз не вложих и 1% такива.
И ако на извънградско хибридното Mondeo може и да е сравнимо с някое бензиново, то за града и дума не може да става. Там колата в болшинството от времето се движи на ток. При всяко отпускане на педала пък се зарежда, макар и малко. Ако човек пък не се състезава по светофарите и не ускорява рязко, бензиновият двигател може и изобщо да не се включи, макар и това да е малко вероятно, ако говорим за цял ден каране. Но при пътуване до работа, после до магазина и накрая до дома, не е изключено да се шофира само на ток. Аз нямах възможността да изпитам точно този тип употреба на автомобила. Но експериментът ми с него в града доведе до разход на 3.5 литра бензин на 100 км. Е това вече никой EcoBoost, какъвто и шампионски двигател да е, не може да го постигне. Особено на Mondeo.
Спестеното гориво от шофиране на такъв голям автомобил в парично изражение по-скоро всеки сам трябва да си изчисли, според навиците, стила на шофиране, особеностите на най-често използваните маршрути и нуждите от придвижване с кола. Но при всички положения говорим за доста левчета, които няма да излязат от портфейла/картата. Например при цял месец каране с разход 8 на сто и 5 на сто си е близо 40% по-малко. За какъвто и пробег да става дума, защо да не си ги спести човек тези пари, ако може.
Макар да е първият автомобил на Ford с хибридно задвижване, продаван официално в Европа, Mondeo Hybrid използва третото поколение бензиново-електрическа система на марката. Тя представлява специално разработен 2.0-литров бензинов двигател, комбинират с електрически мотор с 1.4 кВтч литиево-йонна батерия. Реално в системата работят два електромотора – единият помага на бензиновия двигател за задвижването, а другият позволява регенеративно зареждане на батерията, разположена зад задните седалки.
Тук идва моментът, в който някой може да каже, че хибридите са скъпи. Е вече не е точно така. Цените при всички марки паднаха, но конкретно при Mondeo Hybrid си говорим за съизмерими с аналогични дизелови модели. Mondeo Hybrid у нас се продава за 56 050 лв. с ДДС. Автомобилът има обща мощност 187 к.с., ускорява от 0 до 100 км/ч за 9.2 секунди. Колата идва с високото ниво на оборудване Titanium. Най-близкият бензинов модел е оборудван с 1.5-литров EcoBoost и разполага със 160 к.с. и е комбиниран с 6-степенна автоматична скоростна кутия, сравнима с тази на хибрида. Ускорява за 9.1 секунди и харчи доста повече гориво. Със същото ниво на оборудване колата у нас струва 52 250 лв. Да сравним и с дизела. Mondeo с 2-литров TDCi със 180 к.с., отново автоматик, ускорение до 100 км/ч. за 8.6 секунди и ниво на оборудване Titanium се продава срещу 58 550 лв. И сметката вече е в полза на хибридната модификация дори още при покупката. Същото е положението, дори и да решим да направим компромис и да го сравним сравнението с по-слабията 2-литров дизел със 150 к.с. Той струва 56 300 лв., което пак е повече, макар и със съвсем малко. И математиката за 3-ти клас лесно ще покаже, че Mondeo Hybrid в България се продава на много конкурентна цена. А прибавим ли към това и спестените пари от гориво, данъци и такси за паркиране в платените зони, везните вече съвсем се наклоняват към хибридната модификация. Освен това автомобилът се предлага с 5 години гаранция без ограничение на пробега.
И да не забравяме, че оборудването на колата е на сериозно ниво. Все пак говорим за Titanium, което е високото при Ford. Освен задължителните екстри като двузонов климатроник, ABS, електрически стъкла и огледала, бордкомпютър и т.н., това Mondeo има и въздушни възглавници буквално навсякъде, включително и за коленете на водача (общо 9 на брой), асистент за аварийно спиране, система за контрол и коригиране на отклоненията на колата при страничен вятър или неравности по пътя, електрическа ръчна спирачка, темпомат, система за подпомагане на потеглянето по наклон, адаптивни LED фарове със завиване, регулируеми в 2 посоки подглавници за задните места и още много други.
Освен икономическата изгода, всеки собственик на Mondeo Hybrid няма да се лиши и от удоволствието от шофирането и пътуването с такъв автомобил. Той по никакъв начин не се различава от Mondeo с двигател с вътрешно горене. След всичките стотици километри зад волана на тази кола останах с отлични впечатления от пътното й поведение. Колата стои много стабилно както по планински пътища, така и на висока скорост по магистралата.
Визуално пък колата не се отличава с нищо от бензиновите и дизеловите версии. Разликата е единствено в дискретните буквички Hybrid на предните врати и капака на багажника. Относно външният дизайн, личната ми оценка е, че от Ford са се справили отлично. Колата отговаря на новите екстериорни тенденции на марката и притежава всички характеристики на последните модели. Това в особена степен важи за предницата, където са налице новата трапецовидна решетка, издължените фарове и цялостната агресивна визия. Отстрани обаче линиите стават по-меки и автомобилът изглежда много елегантно и стилно. Точно като за представител на класа си. Отзад отново получаваме малко по-агресивна визия, но не чак толкова като при предницата. В същото време, ако се загледаме в задните светлини, като че ли откриваме тънък намек от предишното поколение Mоndeo. Те сякаш ни намигват и искат да ни кажат: "Виждаш ли? Станал съм много по-готин, но не забравям корените си”. И в добавка: "Вече съм и много по-екологичен. Хибрид съм. Изхвърлям само 99 грама СО2 на 100 км. Сравни ме със сегашната си кола, ако ти стиска!".