По-мек вариант на правилото за конституционно обвързване на бюджетната политика (т.нар. златно правило), по-малки правомощия на Европейската комисия в тази сфера и клауза за включване на по-късен етап към новия общоевропейски договор за промяна на управлението на еврозоната, пише Euobserver.
По-отношение на конституционното обвързване на максимално допустимия бюджетен дефицит на всеки член на еврозоната (3% от БВП), смекченият вариант на новия договор предвижда следното: "въвеждане на законови поправки с обвързваща сила, за предпочитане конституционни, които гарантират, че изпълнителната власт ще се съобразява с рамката на националния бюджетен дефицит в Пакта за стабилност и растеж (3% от БВП)".
Ролята на Европейската комисия при налагането на наказание за неточно или ненавременно въвеждане на "златното правило" също е смекчена. Първоначално се предвиждаше ЕК директно да дава нарушителите на Европейския съд, докато сега текстът на предложението гласи, че Комисията "следва да напише доклад", ако някоя друга страна-членка на еврозоната подаде сигнал за нередност.
Друг елемент на разводняване на новия общоевропейски договор е липсата на санкции при прекалено голям публичен дефицит. Предложението предвижда санкции и реакция само по отношение на бюджетния дефицит.
Разводняването на новите правила идва като отговор не само на позицията на Великобритания. Няколко от страните в ЕС, които обаче не членуват в еврозоната (Дания и Румъния например), искат да се включат към договора, но по отношение на "златното правило" те ще трябва да проведат референдуми. А Брюксел добре помни колко трудно беше приет Лисабонския договор, тъй като Ирландия трябваше да го ратифицира на референдум.