В газовата област България има две стратегически цели – развитие на местния добив и диверсификация на доставките. Това каза министърът на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев, който откри първата регионална газова конференция "Газови перспективи".
Тии компании са закупили документи за участие в конкурса за търсене и проучване на нефт и природен газ в блок "Терес" в Черно море, съобщи Добрев. "По-малко от месец след началото му, конкурсът предизвика интерес на две европейски и една американска фирма, които са сред лидерите в бранша. Това дава оптимизъм, че процедурата ще приключи успешно", смята министърът.
Значителни надежди за увеличаване на местния добив се възлагат и на проучванията в Блок "Хан Аспарух", където работи консорциум между Total, OMV и Repsol. Конкурсното изискване за минимална работна програма беше за един сондаж на 5 хил. м дълбочина, докато спечелилият титуляр ще направи два сондажа – на 5 и на 6 хил. м, съобщи Добрев. Според него това проучване може да се превърне в една от най-големите инвестиции в България – между 1 млрд. лева и 1 млрд. евро.
В края на миналата година правителството взе решение и за обявяване на конкурс за търсене и проучване в Блок "Света Марина". Очаква се публикуването на обявата в Официалния вестник на ЕС, което ще даде реален старт на процедурата.
След решението на Върховния административен съд за блок "Силистар" ще бъде обявен нов прозрачен конкурс, каза още министърът и допълни, че потенциалът на този блок е сравним с този на "Хан Аспарух". Така на практика цялата черноморска територия на България ще се проучва.
Местният добив е с 35% по-евтин от вноса и увеличаването му влияе пряко върху конкурентоспособността на икономиката и жизнения стандарт на битовите потребители, изтъкна Добрев.
Изграждането на Южния газов коридор има сериозна роля за диверсификация на източниците на природен газ, отбеляза още той. В момента съществуват две възможности за неговото трасе – през България, Румъния, Унгария и Австрия ("Набуко Запад") или през Гърция и Италия (ТАБ). Решението кой маршрут ще бъде избран се очаква до края на юни от консорциума "Шах Дениз 2", който вече сключи споразумение за придобиване на 50% дял от "Набуко интернешънъл".
По думите на Добрев по-добрата алтернатива за България е изборът да падне върху "Набуко Запад". Като председател на политическия комитет на "Набуко" нашата страна ще работи активно за тази перспектива. Един от сериозните аргументи в тази посока, според икономическия министър, е, че "Набуко запад" осигурява достъп до многократно по-голям пазар в сърцето на Европа, в сравнение с ТАБ, който преминава през периферна част от континента.