Българската държава ще търси партньорства и пазари на родни фирми в Швеция. Активно промотиране на страната ни и насърчаване на директните контакти между нашия и шведския бизнес ще са фокусът на кампания за откриване на нови възможности за родните фирми на пазарите в Скандинавия. За това се договориха министърът на икономиката Божидар Лукарски с министъра на предприемачеството и иновациите на Швеция Микаел Дамбери на среща в Стокхолм в рамките на работна визита на представителя на нашето правителство в Кралството.
"Българският бизнес изпитва сериозен недостиг на информация за възможностите на пазара в Швеция. Това е една от основните пречки пред засилване на неговото присъствие, особено в сектори, в които потенциалът за увеличаване на българския износ е значителен", посочи Лукарски. Той добави, че малките и средни предприятия, за разлика от големите компании, не разполагат с ресурси за самостоятелно проучване на възможностите и навлизане на скандинавските пазари. Според него една от основните причини за недостига на информация за бизнеса е закриването на посолството на Кралство Швеция в България и това, че страната ни остава извън фокуса на дейността на регионалните представители на Business Sweden, които отговарят за насърчаване сътрудничеството на шведския бизнес с международни партньори и привличането на чуждестранни инвестиции.
Двамата министри се договориха тези въпроси да бъдат поставени пред съответните институции. Предстои да бъдат проведени и конкретни разговори на представители на Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП) и Business Sweden с цел засилване на сътрудничеството между двете организации в подкрепа на малките и средни предприятия.
Отчитайки перспективите за развитие на шведския пазар, включително и като вход към целия скандинавски пазар, българската Служба по търговско-икономически въпроси (СТИВ) в Стокхолм подготвя серия от събития, чрез които да се установи директен контакт между български и шведски фирми. "Шведският бизнес знае изключително малко за България и има много какво да се направи", заяви Лукарски. Той посочи, че трябва да бъдат полагани целенасочени усилия, като оптималният подход е да бъдат набелязани сектори, в които българското производство има традиции и конкурентни предимства. Такива са машиностроенето, електрониката и електротехниката, хранително-вкусовата промишленост и производството на винени и спиртни напитки, мебелната индустрия, текстилът и информационните и комуникационни технологии.
Двамата министри обсъдиха и възможностите за засилване на пазарните позиции за българските вина, които се приемат много добре на шведския пазар. Предизвикателство обаче остава провежданата от Швеция политика по отношение вноса на алкохолни напитки чрез търгове. През последните години пазарният дял на български вина на шведския пазар намалява поради ограничения брой отворени търгове, които се обявяват за България. През последната година такъв търг не е обявяван, в резултат на което делът ни спада от 2% преди няколко години до под 1% към момента. Министър Лукарски и министър Дамбери обсъдиха възможността тези ограничения да бъдат преразгледани с оглед на това да бъдат възстановени добрите позиции на българските винопроизводители на шведския пазар.