С 61% е нараснал българският износ за Китай през 2011 г. спрямо 2010 г., заяви заместник-министърът на икономиката, енергетиката и туризма Иво Маринов по време на откриването на българо-китайски бизнес форум.
Българският износ се е увеличил над 40 пъти спрямо 2001 г., когато се е равнявал на 9,6 млн. щатски долара.
По данни на Българската митническа статистика двустранният стокообмен между Китай и България през 2011 г. достига рекордното ниво от 1,346 млрд. щатски долара. От тях българският износ за Китай е в размер на 403 мил. долара, а вносът от Китай възлиза на 943 мил. долара.
Страната ни отдава приоритетно значение на сътрудничеството си с Китай, посочи Иво Маринов. У нас вече има успешно реализирали се китайски инвестиции, като завода за производство на автомобили край Ловеч, инвестиции в селското стопанство и телекомуникациите.
В сферата на възобновяемите енергийни източници бихме искали да проучим възможностите за инвестиции от китайска страна в производството на самите компоненти за електроцентрали, заяви Маринов.
Той поясни, че китайското правителство прави сериозни инвестиции в сферата на пътната инфраструктура и пристанищата, за да може стоките от Китай по-лесно да бъдат придвижвани до другите страни.
Китай търси възможност да разшири сътрудничеството си с България в областта на инфраструктурните проекти, поясни заместник-министърът на търговията на Китай Дзян Яопин. Китайската страна подкрепя компаниите си да участват в инфраструктурни проекти, като строителство на електрически централи, изграждане на нови магистрали и усвояване на нови енергии, допълни китайския заместник-министър на търговията. Той предложи на българските фирми, ако имат такива проекти, да запознаят китайските компании с тях и детайлите по тях, за да се включат и те в осъществяването им.
Приоритетни отрасли за разширяване на двустранното сътрудничество са електрониката и електротехниката, машиностроенето, автомобилостроенето, производството на части за автомобили, селското стопанство, хранително-вкусовата промишленост, фармацевтичната индустрия, туризма и др.
Икономическата стабилност, ниските данъци, квалифицираната работна ръка и членството в ЕС правят България една от най-привлекателните инвестиционни дестинации, изтъкна Иво Маринов.
Българските продукти стават все по-популярни в Китай, а вносът от България се е увеличил значително, подчерта Дзян Яопин.
Продуктите от розово масло и българското вино са изключително популярни в Китай, допълни той.
70 млн. долара са китайските инвестиции в България през 2011 г., посочи китайският заместник-министър. Те са основно в сферата на телекомуникациите, съвременната енергия, автомобилостроенето и земеделието. Ръстът на китайските инвестиции възлиза на 320% за миналата година спрямо предходната.
По думите му кризата все още продължава и затова е важно търговските компании от двете държави да поддържат по-засилени контакти и със съвместни усилия да я преодолеят.
С 49% се е увеличил търговският обмен между Китай и България, сочат данни на китайската статистика.
Във форума участваха представители от 60 български и 20 китайски фирми. Сред българските представители участие взеха лизингови, туристически и финансови компании, консултантски и юридически фирми, банки и др.