Близо половин милион българи са трудови мигранти в собствената си държава. Това прави около 18% от заетите. По данни на синдикатите те вече минават 400 хиляди.
Все още обаче не е ясени точният брой пътуващи работници. Според Агенцията по заетостта трудовите мигранти по програмата "По-близо до работа" към днешна дата са 5 812. Драстичното разминаване - 400 хиляди с 5 812, се дължи на факта, че не всички си намират работа през бюрата по труда, предава bTV.
Трудовата миграция в България обаче е повсеместна. Най-интензивно е движението в централните и южните райони - Пловдив, Ловеч, Хасково.
В Пазарджик, например, над 450 души всеки ден пътуват до града, за да работят. Те идват от 59 населени места. Подобно е положението и в Пловдив, Стара Загора, Казанлък.
На едва 16 хиляди души им се поемат пътните разходи по различни схеми и програми.
10 години по 100 километра дневно - това е цената, която плаща Поля Димитрова, за да има работа. Завършила е електроника. В родната Мездра работа за нея няма. Затова пътува до София. Денят й започва по тъмно.
"Сутрин всички влакове са пълни с хора, които работят в София. Там изкарват прехраната си, защото по стечение на обстоятелствата там навсякъде можеш да намериш работа, за разлика от провинцията, където всичко е замряло”, обяснява жената.
Синдикатите са направили свое проучване. Над 400 хиляди са работниците, които всеки ден пътуват до друг град или село, за да работят. Най-често с автобус или влак.
Всички трудови мигранти у нас пътуват общо по 600 хиляди часа на ден. Над 30 хиляди души пътуват по час до работа. На други 4 хиляди са им нужни 3 часа, за да се приберат у дома.
"Когато един уморен пътува няколко часа и му се намали производителността на труда, губи повече, отколкото дадените пари за транспорт. Необходим е мониторинг и ежемесечно наблюдение. Но за България това е спасителен пояс в момента - 1/3 от общините са в окаяно състояние по отношение на заетостта”, коментира експертът Божидар Арсов.
"Представители на бизнеса твърдят, че почти няма място в България, където едно по-голямо предприятие - над 300 - 400 души, да може да наеме работници от същото населено място”, допълва Лъчезар Богданов - икономист, Индъстри Уоч.
Мъжете пътуват по-дълго. Най-много са хората със средно образование.
Най-голям е броят на трудовите мигранти в секторите строителство, селското стопанство, преработващата промишленост. Те се търсят и най-много.
По данни от Бюрата по труда в страната в момента се търсят още - химици във Враца, сервитьори в Бургас, шивачи в Благоевград, охранители в Пазарджик, ковачи във Велико Търново.