Глобите от гратисчии в София стигат за два нови автобуса

Общината възнамерява да увеличи санкцията нередовни пътници двойно – до 20 лева

по статията работи: Георги Георгиев | 26.04.2011 | 07:25

Сумата от издадените за една година в София от контрольорите на градския транспорт билети за нередовен пътник е достатъчна за покупката на два чисто нови автобуса. Броят на издадените билети от по 10 лева заради това, че някой е хванат да пътува без билет или карта в градския транспорт за миналата година е 70 636 лв., е установила проверка на БТА.

Тук може да се говори за устойчивост в тенденцията, тъй като статистиката сочи, че за 2009 г. са издадени близо 69 хиляди такива билети, а за 2007 г. и 2008 г. – по над 90 хиляди.

Билетът за нередовен пътник е един от начините да продължиш пътуването си в градския транспорт, макар и на десеткратно по-висока цена от обикновения билет. Общината възнамерява да увеличи глобата за нередовен пътник двойно - на 20 лева, за да накара пътуващите в момента гратис да си купуват билети.

Другият начин на санкциониране е издаването на наказателен фиш въз основа на акта за нередовен пътник. За миналата година издадените фишове са близо 3 800 на обща стойност от над 265 хил. лв.

В част от случаите обаче не се стига нито до наказателно билетче, нито до фиш, тъй като нарушителят успява да избяга след слизане.

Според експерти едва след въвеждането на електронната система за таксуване на пътниците, може да се говори за сваляне на пътуването гратис като общ процент от пътуванията. Тогава хартиените билети ще отпаднат, а общината обмисля и варианти за пътуване с билет по време или с комбиниран превоз, за да се намали цената на пътуването за "една спирка", която е най-често оправдание на пътниците да не си перфорират билета.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


11 Пролет Генадиева 26.04.2011 | 11:14
Павката_, ако се въведе електронно идентифициране, пак не е гаранция, че ще се намали броят на гратисчиите. Винаги има вариант да се излъже системата и да не се таксува пътник. Хубаво ще е както казват другите, да има по двама кондуктори или някакви прегради, които да намалят броя на нелегалните пътници.
10 Павката _ 26.04.2011 | 10:53
Аз пък не виждам какъв е проблема да се въведе една електронна система с карти, където всеки пътник да се идентифицира при качване вътре в автобуса и да отпаднат контрольорите. Това, някой да обикаля и да ти събира пари на ръка е доста остарял метод в стил 20 в. Сигурен съм, че и това време ще стане, а и автобусите са вече нови в повечето градове и си е удоволствие да пътуваш с тях, само при положение, че вътре в тях, няма няколко баби, които тъкмо са напазарували чесън и лук от пазара :).
9 Borislav Bonev 26.04.2011 | 10:34
Прави сте, системата е сгрешена и корумпирана. Ясно е, че при по-високи глоби, гратисчиите ще намалеят. Решението според мен е друго - кондуктори, а не контроли. По двама в автобус, които да продават билети с днешна дата. В почти всички по-големи български градове системата за контрол и проверка е точно такава, резултатите смея да твърдя са по-добри.
8 Петър Стоянов 26.04.2011 | 10:29
Проблемът на системата е, че контролите са корумпирани. На всички ни се е случвало да нямаме билет и да ни сгащи контрола. И вместо да ти дадат билет на стойност 10 лева, ти предлагат да дадеш 6 лева като глоба, а да не ти дават билет. Познайте в кой джоб отиват тези 6 лева? Лошо или не - хората предпочитат да бъдат глобени с по-малко пари, без да ги интересува в кой джоб ще попаднат.
7 Данчо Георгиев 26.04.2011 | 10:26
Толкова лесно е да си гратисчия в София. Системата за проверка и контрол е слаба от години, и нищо не се прави по въпроса. Инвестират се милиони в софтуер за модерни карти, за нови автобуси, GPS, камери, а парите които се губят от използването на софийски градски транспорт са милиони. И тенденцията е както видяхте в статията, е в посока към все по-малко хваната гратисчии, съответно по-малко пари в предприятието, по-малко пари в държавата.
6 Пролет Генадиева 26.04.2011 | 10:23
Според мен, още с влизането в автобуса, трамвая или в което и да е било превозно средство, на врата трябва да има човек, който да те таксува или ограда, която да не позволява на хората без билет да влязат в автобуса. По този начин ще се намали броят на гратисчиите и нередовните пътници.
5 М. Иванова 26.04.2011 | 10:21
За една или за две спирки винаги си плащам билета, но има и друг проблем: когато дам парите на контрольорката, тя или не ми дава билет или ми връща половината от цената му. А, ако в този момент направят проверка и ме хванат без билет, сигурно вината ще е моя и няма да мога да обясня какво е станало. Вината ще е изцяло моя, защото не съм си поискала билета, а това, че тя ми е върнала половината пари няма никакво значение.
4 Живка Илиева 26.04.2011 | 09:50
Събираемостта от подобни нарушения е много малка. В някои линии пътниците се возят почти изцяло гратис, а контрольорите глобяват само заблудени хора от провинцията за други не им стиска. Да не говорим, че в повечето случаи целият автобус се надига на бунт, когато искат да глобят някой и после само питаме защо градския транспорт е такава мизерия...
3 V D 26.04.2011 | 09:42
Всеки знае какво ще му се случи, ако го хванат в градския транспорт без билет. До колкото знам даже само в София си купуваш билет преди да се качиш в автобуса или тролея, докато на другите места след като се качиш, минава кондукторката и ти го продава. Въпреки това не само в столицата се возят много хора без билети, а и в другите градове. Просто много хора се правят на тарикати, но не всеки път им минава номера.
2 Стамена Георгиева Георгиева 26.04.2011 | 09:34
Много хора явно предпочитат вместо да си закупят билетче за 1 лев, да дадат 10 лева за глобата, която ги карат да платят след проверката. Има много хора, които все още пътуват без билети и не ги хваща контролата. Не е правилно едни да плащат всеки ден, а други не. За това нека вдигнат глобата още, за да спрат това, но и нека гражданите виждат, че с парите от тези глоби се прави нещо и за тях.
1 Павката _ 26.04.2011 | 09:34
Типично по български :). Хората не си правят сметката, че билетчето е един лев и ако всеки път се действа чрез авантата, все един път ще ги хванат на всеки 10 и в крайна сметка излиза, че са се набутали, вместо да спестят някой лев. Сега отделен въпрос е, до колко хората знаят, че билети трябва да се закупят предварително или от шьофьора.

ТВ програма

Кино

  • Сега България в 60 минути с Мариана...
  • 18:00 По света и у нас
  • 18:30 Още от деня коментарно предаване
  • 19:00 Последният печели...
  • 20:00 По света и у нас
  • 20:45 Спортни новини
  • 21:00 История.bg
  • 22:00 Любов и саможертва тв филм /4...
  • Сега Премиера: "Моите братя и сестри" -...
  • 17:00 bTV Новините
  • 17:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 18:00 "Стани богат" - телевизионна игра с...
  • 19:00 bTV Новините - централна емисия
  • 20:00 ПРЕМИЕРА: "Ергенът" - романтично...
  • 23:00 bTV Новините - късна емисия
  • 23:30 "Добрият доктор" - сериал, с.6, еп.6
  • Сега "Пресечна точка" - публицистично шоу
  • 17:00 "Семейни войни" (нов сезон) -...
  • 18:00 "Сделка или не" (премиера) -...
  • 19:00 Новините на NOVA - централна емисия
  • 20:00 "Hell’s Kitchen България" (нов...
  • 23:00 Новините на NOVA
  • 23:30 "ФБР" - сериал, сезон 4
  • 00:30 "Частни детективи" - сериал, сезон 3
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.