Мобилните камери по пътя отново стават законни до дни – парламентът се готви спешно да приеме законови промени, с които да върне на полицаите правото да глобяват с мобилна техника, заради зачестилите инциденти.
Като собственик на фирма за коли под наем Калин Балканлиев редовно получава електронни фишове за нарушенията на клиентите си. Често те са неоткриваеми и се налага сам да плаща глобите. И въпреки че му бъркат в джоба, иска контролът с мобилни камери да се върне.
"Манталитетът на балканските страни е такъв - когато знаеш, че няма контрол шофьорите стават по-агресивни, когато има контрол иска, не иска започва да намалява скоростта", разказва пред bTV Балканлиев.
В момента мобилните камери се ползват от полицията буквално като радари за скорост - нарушителите се засичат на мобилната техника, но се спират, за да бъдат глобени на място. Докато един се санкционира, други десетки минават безнаказано.
За първи път от 4 години има ръст на катастрофите и загиналите - за първите 3 месеца на годината жертвите на пътя са цели 30 повече, а ранените над 100. "Приблизително с 40% е спаднала контролната дейност по отношение на скоростните режими, така че има връзка на практика", обяснява Антон Антонов от "Пътна полиция”.
Съдът забрани мобилната техника в края на февруари, само защото не беше разписана подробно в закона. Това ще бъде коригирано от Парламента веднага след Великден или първите работни дни след Гергьовден и мобилните камери пак ще бъдат законни.
"Само че трябва да бъдем, т.е. шофьорите да бъдат убедени, че когато бъдат санкционирани с такава камера те са действително извършили нарушение, няма манипулации и актът, който им е съставен отговаря на нарушението, което са извършили", подчерта Георги Свиленски от парламентарната транспортна комисия.
Полицията разполага със 26 стационарни и 134 мобилни камери за цялата страна. От няколко дни се използват и 14 камери за нощно наблюдение, които също ще пращат електронни фишове, когато законът бъде поправен.