Анти-дрон системите в България са рядкост, особено когато става дума за стратегически обекти, които уж би трябвало да се охраняват строго. Това стана ясно през последните дни след като дрон навлезе в пространството около софийското летище, предизвика паника и няколко полета бяха отложени.
Няколко институции демонстрираха загриженост, но реалните действия извън обичайното говорене, че нещо трябва да се направи, са никакви. В сряда пред БНТ шефът на граничната полиция Антон Златанов заяви, че и границата не разполага с анти-дрон системи, макар че е изготвена концепция за изграждането ѝ и вече е избран изпълнител.
Докато това се случи обаче и каналджиите, и трафикантите на дрога ще могат безпрепятствено да наблюдават граничарите, разбра се от думите на Златанов. Според него трябва да се започне с оборудване на границата с Турция, която "е най-тежката граница в Европа", особено след присъединяването на България към Шенген.
"Естествено, че най-малко престъпните елементи, които опитват да прекарват мигранти през границата или да се занимават с наркотици, вдигат техните дронове, навлизат безпрепятствено на наша територия, виждат къде са нашите наряди и къде е най-удобно да извършват престъпната си дейност. Ние в момента противодействаме, засега успешно, но е крайно необходимо и там да има такава система", заяви Златанов.
Според него изграждането ѝ би струвало по-малко от 70 млн. лв. Златанов обаче коментира, че такива системи са нужни и на други обекти като например АЕЦ
"Козлодуй", летищата и т.н.
"Тъй като дроновете преди 15 години бяха бъдеща заплаха, а сега са настояща", заяви той.
Към момента няма публична информация кой е отговорен за полета с дрон край летището. Предполага се, че софтуерът на устройството е бил хакнат, тъй като тази зона е забранена. Ако дронът е купен от лицензиран производител, той и в софтуера няма намеса, той не би следвало да работи в такива места.
Ден по-рано транспортният министър Гроздан Караджов заяви, че на летището трябва да се изгради система от типа "Железен купол", която да покрива целия премиетър на аерогарата. Според него това е ангажимент на концесионера "СОФКънект". В радиус от 20 километра пък трябвало да има втора система, която също да засича движение на дронове. Тя трябва да бъде изградена от държавата.
Машината, засечена на летището, е от типа "крило", тежи над 30 килограма и има размах на крилете над метър и половина. За управлението ѝ се изисква специална подготовка.
Имаме съмнения, че става въпрос за провокация или някой се опитва да тества системите за сигурност на летището. Има пропуски и те трябва да бъдат запълнени. Сигурността на летището не е достатъчна, за да се гарантира сигурността на полетите", заяви Караджов във вторник.