Превозвачите излязоха на протест в цялата страна. Ключови пътни артерии бяха блокирани от тежки камиони и автобуси. Исканията остават непроменени - намаляване на акциза на горивата с 50%, временно отпадане на добавката за екологично чисто гориво и отлагане на планираното разширяване на ТОЛ-системата, предаде НОВА.
Стотици камиони и автобуси се събраха във вторник сутрин на "Цариградско шосе” в София.
В 09:30 часа 120 камиона и 50 автобуса трябваше да тръгнат към центъра на града. Те обаче не бяха допуснати от полицията. От СДВР обясниха за NOVA, че не са ги допуснали, защото изпълняват съгласувателното писмо на столичния кмет. Йорданка Фандъкова обаче заяви, че разрешение за протест има, но полицията преценява дали да допусне превозните средства.
Към 11:00 часа превозвачите решиха да блокират за кратко движението в посока София при светофара на "Врана”. В последствие освободиха най-лявата лента.
"Напрежението продължава да расте. Г-н Събев и г-н Караджов наливат масло в огъня. След вчерашните им изказвания се организираха протести в много градове, където такива не бяха обявени. Вълната е тръгнала, протестът ще е мащабен днес”, заяви Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи. Според нея с намаляването на акциза на горивата и премахването на биодобавката, горивата ще поевтинеят с между 40 и 50 стотинки.
Относно тол системата Милтенова каза, че промени в средата на годината ще доведат много фирми до фалити.
"Ние виждаме поредната провокация от страна на правителството. Дори в момента има спряна кола на "Автомобилна администрация", която да проверява товарните автомобили. Ние сме дошли на мирен протест. Държавата показва как може да репресира, как може да налага репресия към обединения транспортен бранш”, заяви Димитър Димитров, Камара на автомобилните превозвачи.
Над 300 камиона и автобуса блокираха всички входове и изходи на Пловдив рано сутринта. На "Асеновградско шосе" се пропускаха автомобили само през най-лявата лента. Към обед колоната от протестиращи бе 3 км.
"Продължаваме да искаме оставката на трима министри. Видяхте какво се случи при опита за разговори. Ако исканията не бъдат изпълнени, има риск от фалити - на транспортни компании и автобусни превозвачи”, заяви Илия Костурски, член на УС на Съюза на международните превозвачи.
По-късно през деня полицаи започнаха да връщат камионите, пътуващи за протеста в София. Органите на реда спират тежкотоварните автомобили на разклона на АМ "Тракия” край Пазарджик и ги карат да обърнат към Пловдив. Камионите, които не са за протеста, не се спират. В знак на недоволство тираджиите карат с 10 км/ч по магистралата.
"Искаме да спре ограбването, т.е намалявайки акциза, изключвайки биодобавката, автоматично цената на горивото би паднала между 40 и 45 стотинки от сегашната цена. А оттук би спряло и поскъпването на цените и услугите във всичко”, заяви Илия Костурски.
От своя страна Васил Пиронков, собственик на транспортна фирма, посочва, че проблемът е от години. "В момента се увеличи с ръста на горивата. Регламент 13 70 на ЕС гласи, че общините и държавата, когато възлагат превоз на пътници, трябва да заплащат реално направените разходи и 5% рентабилност. Няма фирми на хранилка. Заплащани са само част от тези средства по този регламент", обясни той.
"Относно автобусните е някакъв крах. Всеки един автобус всеки ден е минимум между 150 и 200 лева на загуба. Това е социална услуга. Няма как допълнително да бъде натоварван този транспорт като са участвали в обществени поръчки. Цените на билетите са изключително неадекватни”, заяви Пиронков.
В Бургас протестът започна с шествие. С очакване диалогът с властта да се поднови и управляващите да направят компромиси.
"Ако няма чуваемост, на 18 май ще преминем към затваряне на търговски вериги, пътища и граници", коментира Васил Михалев, заместник-председател на Националното сдружение на товарните превози.
"Всеки има автомобил, автомобилът не е лукс. С премахването на акциза и биодобавката ще облекчим транспорта и така ще задържим инфлацията в държавата. Математиката е много проста”, заяви Светослав Димитров, собственик на транспортна фирма.
"Да кажат: "Ние нямаме пари”, и да е ясно на обществото от тук нататък кой ще носи отговорност за прекъснатите връзки. Аз ще искам от министъра на транспорта да каже защо субсидира жп превоза и защо БДЖ се привилегировани пред тези, които ползват автобусни превози?”, попита Румен Христов, собственик на превозваческа фирма "Автобусни превози”.
"Искаме да се реши проблемът с финансирането на превоза до малките населени места. Ако това не се случи, те ще останат без транспорт след изтичане на договорите. Общините Средец, Малко Търново, Руен, Сунгунларе и Карнобат са заплашени от това. Приходите са много ниски", предупреди Румен Христов, собственик на превозвачески фирми.
Протест имаше на границата с Турция. Десетки превозвачи с камиони се събраха на магистрала "Марица” край "Капитан Андреево”. В кратки интервали те спираха преминаващите автомобили и след това ги пропускаха. Реално до спиране на движението не се стигна.
Според превозвачи върху определени фирми се оказва натиск след старта на недоволството им.
"Има организирана наказателна акция на ДАИ срещу транспортни фирми, които изказват своето мнение и смятат, че защитават интереса на българския народ за овладяване на инфлацията. Просто хората се обаждат, че ги тормозят”, заяви Красимир Сираков.
Протести имаше и в Стара Загора. Близо 40 камиона се събраха на паркинг в квартал "Кольо Ганчев”, откъдето тръгнаха към Нова Загора.
Миналата седмица част от превозвачите напуснаха със скандал срещата с премиера Кирил Петков, на която трябваше да се обсъдят мерки срещу поскъпването на горивата.
Междувременно от таксиметровия бранш ще решават кога и как да се включат в националния протест на транспортния сектор. Няколко синдиката се събират във вторник на среща, за да обсъдят казуса. От бранша настояват за помощ от държавата, отново заради високите цени на горивата.