С 25% са паднали наемите в първокачествените търговски центрове през третото тримесечие спрямо същия период на миналата година, отчитат от Forton. На търговските улици наемните нива остават непроменени в сравнение с второто тримесечие на годината.
Около 55 евро на кв.м. за месец е средният наем на главните улици в столицата, докато нивата за другите големи градове са около 30-40 евро на кв.м., сочат още данните на компанията.
Инвестиционната активност през третото тримесечие на годината остава сравнително ниска, но повече сделки са се наблюдавали в столицата. Търсенето през последните 3 месеца е значително по-активно в сравнение с 2009 година. Въпреки това, интересът не е достатъчен, за да компенсира голямото предлагане, характерно за пазара в момента, обяснява Димитър Киферов, мениджър Търговски площи във Forton.
Нивата на възвръщаемост пък остават непроменени спрямо предходното тримесечие и за периода са около 9.5% за моловете и 9% за търговските улици. Интересът на инвеститорите е фокусиран главно върху търговските паркове и sale-and-leaseback проектите на т.нар. big-box формати. Тези формати са заети от международни наематели с доказан бизнес модел. Наемните нива са сравнително ниски и това прави тези проекти устойчиви като стойност във времето, коментира Сергей Койнов, изпълнителен директор на Forton.
Пазарът на търговски площи продължава да страда от колебанието на някои търговци дали да разширяват мрежата си от магазини, но се радва на редица позитивни тенденции - наемите не търпят сътресения и запазват нивата си, появяват се ритейлъри от по-слабо активни до момента дестинации. Пример за това са няколко турски марки, които директно навлизат на българския пазар. Тяхната дългосрочна стратегия е разширяване на европейска територия, за което страната ни е най-добрата отправна точка.
506 860 кв.м. е общият обем на търговските площи в молове и търговски паркове, сочат данните на Forton. С окончателното завършване на три големи проекта до края на годината към този обем ще бъдат добавени още 77 000 кв.м. Обектите, чието отваряне предстои, са Varna Towers (30 000 кв.м.), Мега Мол Русе (20 000 кв.м.) и мол Галерия Стара Загора (27 000 кв.м.). Още 280 000 кв.м. търговски площи са понастоящем в строеж, а до края на 2011 г. се очаква да бъдат завършени 170 000 кв.м. Към момента в България има 66.7 кв.м. търговска площ на 1000 души, като до края на 2010 година този показател ще достигне 77 кв.м.