28 400 обаждания са получени през 2022 г. Националната телефонна линия за деца 116 111, информираха от Държавната агенция за закрила на детето.
1052 са подадените сигнали за дете в риск, което е с 3,34% повече в сравнение с 2021 г. Най-много от тях са за физически и психически тормоз над дете. На второ място са подадените сигнали за неглижиране, съобщиха от Агенцията.
Психолози са провели 7700 консултации, като повече от половината са с деца.
Продължава тенденцията за търсене и получаване на съвети и подкрепа по отношение на общуването, както с техни връстници, така и с възрастните, които се грижат за тях. Децата на възраст между 14 и 17 години най-често търсят консултантите на линията. За изминалата година има спад с 35% на мълчаливите обаждания.
На линията могат да потърсят съвет за отглеждането, възпитанието и общуването с деца, обясни д-р Теодора Иванова, председател на ДАЗД.
През 2022 г. обажданията от майки на деца са се увеличили с 27, 61 %, докато 5,2% по-малко бащи са търсили консултантите на Линията. Положителна е тенденцията за драстично увеличение на обажданията от други институции, като нарастването е с 54% от странна медицински персонал, 62% от учебните заведения, а от структурите на МВР с над 84%.
През 2022 г. на Националната телефонна линия за деца 116 111 на Държавната агенция за закрила на детето са постъпили 25 обаждания, свързани със суицидни мисли на деца като 4 от тях са през месец декември.
Дете споделя с консултантите, че често изпитва тревожни мисли, изпада в депресия и има желание за самонараняване. По думите му има грижовни родители, които правят всичко възможно то да се чувства добре. В хода на разговора става ясно, че въпреки подкрепящата и спокойна семейна среда, детето е тормозено от свои връстници. Специалистите насърчили детето да споделя всичко с родителите си и да търси необходимата психологическа подкрепа.
На Националната телефонна линия за деца 116 111 на ДАЗД постъпва обаждане от дежурен оператор на "Национална система 112", който предава сигнал за дете в риск. Момиче, съзнателно приело опасни за него лекарства, заради раздяла с приятеля си. Роднините му повикали линейка. Оказана е веднага медицинска помощ, а детето и близките му са насочени за работа със специалисти.
От 2009 г. Държавната агенция за закрила на детето управлява Националната телефонна линия за деца 116 111, която е с хармонизиран европейски телефонен номер. Чрез линията децата и възрастните, които са загрижени за тях, могат да бъдат изслушани, консултирани и подкрепени от доказани професионалисти анонимно, безплатно, 24 часа, 7 дни в седмицата.