Правителството подготвя промени в законодателството, чрез които да бъде въведено електронното правосъдие. За целта трябва да бъде променен Законът за съдебната власт, както и преходните и заключителни разпоредби на Административно процесуалния, Гражданския процесуален и Наказателно-процесуалния кодекси, както и в законите за електронното управление, за електронния документ и електронния подпис.
След промените всеки гражданин ще може да следи движението на своята преписка и дело по електронен път. Ще е възможно да се установи къде то се бави и поради каква причина. Тази възможност ще рефлектира и върху нови методи за административен и обществен контрол върху работата на съдебната система, се посочва към мотивите за промените.
С измененията на Закона за съдебната власт се въвежда правилото, че съдебните органи са длъжни да издават актове, да извършват удостоверителни изявления и други процесуални действия в електронна форма. Тези електронни услуги трябва да са факт три години след обнародването на законовите промени.
Предвижда се още изграждане на единен портал за електронно правосъдие, чрез който гражданите ще имат достъп до упражняване на процесуални права пред всички органи на съдебната власт. Уреден е режимът на създаване на електронни дела, както и обменът на електронни документи между органите на съдебната власт, воденето, съхраняването и достъпът до единен електронен регистър на актовете.
Промените ще разширят и възможността за връчване на съобщения и по електронен път, като е уреден режимът на електронния адрес за връчване.
Създадена е възможност за заплащане на такси и други задължения към съда по електронен път.
По отношение на наказателния процес и изпълнението на наказанията правителството смята, че за да се пристъпи към цялостно извършване на процесуални действия по електронен път е необходимо първо да се установи практика при упражняването на права в тази форма. Затова на този етап кабинетът предлага Наказателно-процесуалният кодекс да регламентира само възможност за връчване на съобщения по електронен път на участниците в дадено наказателно дело, ако те са дали съгласие за това, с изключение на обвиняемия, подсъдимия и защитниците.
Електронното правосъдие ще бъде въведено като право, а не като задължение за гражданите. То само разширява възможностите за избор на начин за упражняване на правата им и по електронен път, като остава опцията да бъде предпочетена традиционната форма за протичане на делата.
Втората част от предлаганите промени са свързани с контрола върху натовареността на съдиите, прокурорите и следователите.
Нови текстове в Закона за съдебната власт ще позволят регулирането с акт на Висшия съдебен съвет (ВСС) на материята относно натовареността. Конкретните предложения предвиждат разширяване на правомощието на ВСС да анализира и отчита степента на натовареност и по отношение на един съдия, прокурор и следовател.
Въвежда се понятието "разумна норма на натовареност" за съдия, прокурор и следовател, като са изброени и някои от обстоятелствата, които следва да се вземат предвид при определянето ѝ.
Административният ръководител на конкретната магистратура ще бъде длъжен ежегодно да изготвя индивидуална статистическа справка за натовареността на всеки съдия, прокурор и следовател. Тя ще се взема предвид при атестирането, кариерното израстване, при поощренията и при дисциплинарната отговорност на магистратите.