Глоба от 2500 лв. ще плащат шофьорите, ако се опитат да излъжат тол системата и се движат по родните пътища с камион, без да са платили такса. Санкцията ще влиза в сила, ако хванатият в нарушение водач откаже да плати на място компенсаторна такса, обясниха за в. "Труд" от Националното тол управление (НТУ). Компенсаторната такса е значително по-ниска от предвидените в закона санкции. На място шофьорите ще могат да платят 125 лв. за камион от 3,5 до 12 тона и 175 лв. за тези над 12 т. Така те ще могат да се отърват от солената санкция и да продължат пътя си безпрепятствено до следващия календарен ден.
Водачите ще плащат за преминаване по пътищата по три начина – чрез бордово устройство, предоставено им от един от трите доставчика срещу месечен наем и депозит, чрез GPS тракер или чрез маршрутна карта. Предполага се, че месечният наем за ползване на устройството ще бъде около 3 евро. В бордовото устройство водачите сами ще трябва да въведат теглото на камиона и броя на осите му. За да не лъжат, че носят по-малък товар и да платят по-малко, на 100 места по платените шосета ще бъдат инсталирани лазерни скенери и сензори в асфалта, с които в движение ще се мери теглото на камионите. За вграждането им се изискват минимални интервенции.
При отчитане на изминатото разстояние от камионите чрез GPS тракер, доставчиците ще искат той да е сертифициран. При закупуване на еднократна маршрутна карта тя ще позволява на водача да предплати пътуването си между две предварително избрани места, като той ще бъде задължен да премине през няколко контролни точки. Маршрутните карти ще са с валидност от 24 часа от декларираната дата и начален час на пътуването, така че в случай на задръстване, катастрофа, принудителен или доброволен престой, шофьорът да има време да измине планираното предварително разстояние.