Новата Оперативна програма "Региони в растеж (ОПРР) 2014-2020 г., която разполага с бюджет от близо 3 млрд. лв., ще е основана на ясна визия и стратегия за развитие на градовете. Общините ще имат възможност да управляват 1,5 млрд. лв. от парите по програмата, като всяка от тях сама ще определя проектите за финансиране, преценявайки кое е най-доброто за нея. Правителството създава 5 фонда на принципа на финансов инженеринг с общ капитал от 370 млн. лв. по новата "Региони в растеж". Тяхната цел е да привлекат допълнителен ресурс от финансови и банкови институции и заедно с частния бизнес и общините да реализират проекти за градска среда.
Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова по време на дискусията "Деветте пътя към еврофондовете, ОП "Региони в растеж”, цитирана от БГНЕС.
Петте фонда ще са за развитие на: София; Северна България; Южна България; гаранционен фонд; и фонд за развитие на туризма, инфраструктурата и туристическите атракции, чийто капита ще е 200 млн. лв..
Освен развитието на градската среда, приоритети в новата ОПРР ще са и проекти в подкрепа за реформите в образованието и здравеопазването.
Финансовият ресурс, предназначен за градска среда, е 1,5 млрд. лв. Вторият е за инструменти и фондове за финансов инженеринг, а третият е за подкрепа за ключови реформи в здравеопазването и образованието.
164 млн. лв. са предвидени в програмата за реформа в Спешната помощ. С тези пари трябва да се изградят и обновят спешните центрове във всички населени места и да се закупят нови линейки.
Над 220 млн. лв. пък са средствата за сектор образование в програмата, като с тях ще се финансира образователна инфраструктура с приоритет професионалното образование. 100 млн. лв. ще отидат за центрове за деца с увреждания, за деца, изоставени от родителите си и за нови старчески домове.
"За пътища този път по-малко, защото и Европа дава по-малко за тях", отбеляза още Павлова. И припомни, че в новата ОПРР са заложени само 380 млн. лв. за пътна инфраструктура – за ремонт на пътища от Клас 1, 2 и 3.
По старата Оперативна програма "Регионално развитие" 2007-2013 г. за градско и регионално развитие са похарчени 3,5 млрд. лв., съобщи още министърът. 114 туристически атракции са били обновени, създадени са 118 центъра за деца, лишени от родителска грижа и деца с увреждания, 44 градове са с изцяло обновена градска среда, а над 1100 км републикански пътища са били изцяло ремонтирани.
7-те най-големи големи градове в страната са получили близо половин милиард лева за обновяване на градския транспорт, закупени са 193 пожарни и спасителни автомобили. "Тези дейности са най-видими за хората и са обвързани най-пряко с кметовете. Първият програмен период обаче започнахме без готови проекти, без ясна визия и стратегия. Така се ремонтираха училища без да се ремонтира покривът и той протече. Не беше лесен пътят, това доведе и до финансови корекции, но си научихме уроците", увери Лиляна Павлова.
"В пълна сила за новата ОПРР ще действа формулата пари срещу реформа, изтъкна пък вицепремиерът по икономическите въпроси и еврофондовете Томислав Дончев. По думите му резултатите от досегашната програма са се отразили на две трети от българските граждани, а в общините са влезли милиарди. У нас са направени инвестиции, които до преди 5 години са изглеждали "немислими", каза Дончев.
"Преди години живеехме с дежурното оправдание и обяснение, че няма пари, което беше факт. Това ни донесе травматична обсесия и се притеснявам, че в много от случаите планираме инвестициите като хора, които нямат пари. Това е проблем и пречи на иновационните интелигентни решения – със замах", коментира вицепремиерът по еврофондовете.
Той е категоричен, че градовете се нуждаят от умни инвестиции, които да ги променят.
"Нуждите винаги ще са по-големи от бюджета и точно за това ни трябват умни инвестиции. В навечерието на местните избори не ни трябва мислене на счетоводител. Трябват ни визионери, които познават сърцето и душата на града си. Които могат да направят с ограничени ресурси инвестиция, която ще издържи във времето. Трябва да се научим да мислим стратегически. Ако правим днес 2 км улица, трябва да мислим за следващите 10 км, ако днес ремонтираме тротоар, трябва да мислим не за плочките, а за краката, които ще ходят по него и най-вече къде отиват. Днес конкуренцията е борба за повече публични или частни инвестиции, за качествен човешки ресурс", подчерта вицепремиерът.
Той призова местните власти да мислят за интересите на общността, в която живеят. "Призовавам всички да мислят не за табелата, плочката или уличната лампа, а да съобразяват всичко, което правят, с голямата общност, която живее или ще живее в населеното място", апелира Дончев.