Европейската комисия се обръща към обществеността за мнения как най-добре да се ограничи употребата на найлонови пликове за покупки. Целта на допитването е да бъде анализирано доколко таксите и данъчното облагане могат да бъдат ефективни и дали други възможности, например забрана за използването на найлонови пликове за покупки на ниво ЕС, не са по-добра алтернатива.
Ще се търсят становища и за популяризирането на биоразградимите опаковъчни продукти и завишаването на изискванията за биоразградимост на опаковките. Допитването в Интернет ще продължи до август 2011 г.
Намаляване на употребата на найлонови пликове за покупки
Средностатистическият гражданин на ЕС използва ежегодно около 500 найлонови плика за покупки, повечето от които само по веднъж.
През 2008 г. общият обем на произведените в Европа найлонови пликове за покупки е 3,4 милиона тона, което се равнява на теглото на над два милиона леки автомобила. Заради малките си размери и тегло найлоновите пликове често се оказват извън обхвата на мерките за управление на отпадъците и попадат в морската среда, където окончателното им разлагане може да отнеме стотици години.
Някои държави-членки вече са предприели стъпки за ограничаване на употребата на найлонови пликове за покупки чрез ценови мерки, споразумения със сектора за търговия на дребно и забрани за определени видове пликове, но на ниво ЕС все още няма специфични мерки, допълват от Европейската комисия.
През март 2011 г. министрите на околната среда на ЕС обсъдиха въздействието на найлоновите пликове за покупки върху околната среда и повдигнатите от тях въпроси показаха, че са необходими ефективни действия от страна на ЕС.
По-голяма популярност за биоразградимите опаковки
Допитването също така цели да събере мнения за адекватността на настоящите изисквания за компостируемост и биорзаградимост, залегнали в Директивата относно опаковките и отпадъците от опаковки.
Директивата не прави ясно разграничение между биоразградими продукти, които се разлагат в естествени условия в околната среда и компостируеми продукти, които се разлагат само в промишлени съоръжения за компостиране.
Да се рекламира един опаковъчен продукт като биоразградим, когато той всъщност не се разлага в естествени условия, може да бъде подвеждащо и да допринесе за увеличаването на отпадъците.
Чрез допитването се събират мнения за екологичното, социалното и икономическото въздействие на мерките за подобряване на изискванията за биоразградимост на опаковъчните продукти, както и за популярността на биоразградимите опаковки сред потребителите.