Как наистина работят крилата на самолета?

Учен от Кеймбридж разби нагледно един от най-упоритите митове във физиката

по статията работи: Георги Георгиев | 30.01.2012 | 14:47

Един от най-упоритите митове във физиката, който фрустрира специалистите по аеродиманика по света, е на път окончателно да бъде разбит. Сега професорът от Университета в Кеймбридж Холгер Бабински е създал едноминутно видео, което ще сложи край на често използваното погрешно обяснение как точно крилата успяват да издигнат самолета във въздуха.

"Крилата се издигат, когато въздушното налягане от горната им страна стане по-ниско от това отдолу. Най-честото обяснение за този ефект е, че поради заоблената горна част на крилото, въздушният поток отгоре трябва да измине по-голямо разстояние за едно и също време като долния. Следователно той трябва да се движи по-бързо. Това обяснение обаче е погрешно", казва проф. Бабински и допълва, че то циркулира в литературата вече над две десетилетия и се среща дори в ръководствата за пилотите.

В най-лошия случай то може да доведе до фундаментално неразбиране на някои от най-важните принципи на аеродинамиката, подчертава ученият.

За да покаже, че това обяснение е погрешно, Бабински заснел струи дим, които минавали около елемент с профила на самолетно крило в аеродинамичен тунел. При стопиране на видеото се вижда ясно, че времето за преминаване на въздушния поток под и над крилото не е еднакво.

Оказало се, че въздухът от горната страна наистина се движел по-бързо от този, който минавал под крилото, но за разлика от погрешното обяснение двете въздушни струи не достигали до задния край на крилото по едно и също време – долната въздушна струя изоставала значително от горната.

Бабински прави извода, че това, което предизвиква повдигане на крилото (и съответно на самолета), не е разстоянието, което въздушните струи изминават от двете му страни, а е свързано със самата форма на крилата. Тя изкривявала струите, така че повишавала налягането от долната страна и го намалявала от горната.

Изследването на Бабински се фокусира и обяснява един от фундаменталните аспекти на аеродинамиката, които имат пряко отражение върху ефективността на самолетните крила, болидите от Формула 1, големите камиони и вятърните турбини.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


18 Христо Балканджиев 30.01.2012 | 18:51
Ъм-м-м-м... "елеватор" не се ли нарича частта от хоризонталния стабилизатор, която променя тангажа?
17 Ивайла Дончева 30.01.2012 | 17:13
Това е най-големият ми страх. Всеки път като се кача на самолет и се моля да стигна жива и здрава. Ако не ми се налага няма да се кача на подобна машина.
16 latest music 30.01.2012 | 16:40
Още една мистерия е разкрита. Животът е с една идея по малко интересен.
15 Juja Jujkova 30.01.2012 | 16:31
не си и длъжен
14 Juja Jujkova 30.01.2012 | 16:29
хахах да сякаш това е най-важното :))
13 мистерия финикова 30.01.2012 | 15:42
важното е да ни вози, а да не падаме
12 Emily Reed 30.01.2012 | 15:21
"повишавала налягането от долната страна и го намалявала от горната" - ей в това се крие тайната.
11 траян тодоров 30.01.2012 | 15:15
секси игуано, явно си падаш по влечуги
10 траян тодоров 30.01.2012 | 15:14
предизвикателство е да четем и теб, рошави косъме
9 траян тодоров 30.01.2012 | 15:14
не го разбирам тва, слаб физик съм
8 Andrei Ivanov 30.01.2012 | 14:58
Който е пропуснал уроците по физика да си ги припомни,за да разбере написаното :)
7 Росен Костов 30.01.2012 | 14:55
със сигурност ще предприемат нещо, това си е предизвикателство.
6 свинска конференция 30.01.2012 | 14:54
интересна информация, но жалко че няма нищо общо със статията
5 Нюрбургринг Нордшлайфе 30.01.2012 | 14:53
Дано сега поработят върху аеродинамиката.
4 Niki Lauda 30.01.2012 | 14:53
Много интересно, браво!
3 опасен метод 30.01.2012 | 14:53
Значи излиза така, че през долната страна на елеватора въздушното налягане преминава по-бавно, отколкото през горното. Това води до нарушена аеродинамика.
2 Ralitza Kirilova 30.01.2012 | 14:52
Бях слаба по физика. На уроците по аеродинамика бях забърсала ново гадже и изобщо не ходех.
1 Елемаг Електриков 30.01.2012 | 14:50
бе кво ни дреме как важното е да работят

ТВ програма

Кино

  • Сега Последният печели...
  • 20:00 По света и у нас
  • 20:45 Спортни новини
  • 21:00 Панорама с Бойко Василев
  • 22:00 Страсти в Тоскана 4 тв филм /19...
  • 23:00 По света и у нас
  • 23:25 Носталгия игрален филм...
  • 01:25 Още от деня коментарно предаване /п/
  • Сега bTV Новините - централна емисия
  • 20:00 "Кой да знае?" - куиз шоу с водещ...
  • 21:30 "Коя е тази песен?" - музикално...
  • 22:30 "От местопрестъплението: Маями" -...
  • 23:30 bTV Новините - късна емисия
  • 00:00 "Спирала" - сериал, с.3, еп.6, 7
  • 01:45 "Ослепително слънце" - сериал, с.2,...
  • 02:10 bTV Новините /п./
  • Сега Новините на NOVA - централна емисия
  • 20:00 "Черешката на тортата" (нов...
  • 21:30 "Кошмари в кухнята" - риалити
  • 22:30 Новините на NOVA
  • 23:00 "ФБР" - сериал, сезон 3
  • 00:00 "Частни детективи" - сериал, сезон 2
  • 01:00 "Черният списък" - сериал, сезон 7
  • 02:00 "Врагът отблизо" - сериен филм
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.