През далечната 1960 г, батискафът "Триест" става първият и единствен досега управляем от хора дълбочинен апарат, който успява да достигна най-дълбокото място в световния океан, известно като "Чалънджър Дийп" (Challenger Deep) в Марианската падина близо до Гуам.
Днес, 51 години по-късно, интересът към изпращането на хора на невероятната дълбочина 11 км. отново се засилва.
В свое съобщение през седмицата производителят на подводни апарати Triton Submarines обяви, че ще направи опит да изпрати хора на най-дълбокото място в света с нова подводница, пише PhysOrg.com.
Сегашните плавателни съдове на компанията са способни да достигнат дълбочина от един километър и в повечето случаи се използват от богати собственици на яхти и учени. Новата подводница, наречена Triton 36 000, ще бъде способна да издържи спокойно на налягане от 1086 бара или над един тон на квадратен сантиметър, коментира изпълнителният директор на компанията Брус Джоунс.
В сегашните подводници на компанията са използвани акрилни материали, с които са изолирани отделенията за пътници. В новия дизайн на Triton 36 000 ще бъде вложено плътно стъкло с формата на сфера, направено по техника на компанията Rayotek Scientific, чиито клиенти са Boeing, DuPont, НАСА и 3M.
По думите на изпълнителния директор на Rayotek Бил Реджио, боросиликатното стъкло става по-здраво, когато се постави под високо налягане, така че невероятното налягане на водата на дъното на океана няма да го счупи.
Тъй като нивата на разширяване на свиване на металите и стъклото под високо налягане са различни, областите, в които двата вида материал се събират, могат да се превърнат в проблемни точки. Затова от Rayotek са създали нова патентовата техника, която превръща стъклото в сфера.
За разлика двуместния "Триест", новата Triton 36 000 ще може да побере трима души. Стъклото на подводницата ще бъде тествано да издържи налягане, което е поне 1,25 пъти по високо от това на дъното на Марианската падина.
Освен Triton 36 000 в битката за "превземането" на океанските дълбини ще се включи и подводница, създадена от холивудския режисьор Джеймс Камерън. Тя ще бъде захранвана от електрически мотор и ще бъде направена от композитни материали.
Британският милиардер Ричард Брансън също работи върху подводница, направена от въглеродни нишки и титан, която ще разполага с кварцов купол за наблюдение.