Сексуалните предпочитания, политическите убеждения и дори степента на интелигентност могат да бъдат установени от нещата, които човек маркира, че харесва във Facebook, съобщи Associated press, позовавайки се на британски учени.
Екип от университета на Кембридж анализира харесванията на повече от 58 000 американци, за да им направи портрет - какъв е характерът и поведението им, дали пият, пушат, използват наркотици. Резултатите са изненадващи.
Харесванията казват повече за хората, отколкото осъзнаваме.
Фейсбук въведе бутона с вдигнатия палец през 2009 г. Той стана много популярен. Миналата година е използван 2,7 милиарда пъти дневно. Хората маркират с него всичко - от поп звезди до безалкохолни напитки. Това означава, че съществува огромна база данни за маркетингови специалисти, мениджъри и всеки, който се интересува от живота на потребителите, особено тези, които много не се грижат за обезопасяване.
Учените са събрали данните чрез приложения, по начина използван и от рекламните специалисти.
В изследването са участвали 58 000 доброволци, които освен демографска информация са попълнили и психометрични тестове, разкриващи характера им.
Харесванията във Facebook разкриват с точност до 95 процента расата, до 88 процента хомосексуалните наклонности, до 85 процента политическите убеждения.
Връзките варират от очевидни до сюрреалистични. Мъжете, които харесват сериала "Клуб "Веселие", по-често са хомосексуалисти, а почитателите на професионалната борба предпочитат жените.
Привържениците на надпиването са по-общителни от феновете на Тери Пратчет, а любителите на Дженифър Лопес имат повече приятели във Facebook от феновете на Iron Maden.
Някои от връзките обаче са странни. Почитателите на спираловидните пържени картофи например са с висок коефициент на интелигентност, а тези, които харесват Черния рицар обикновено имат малко приятели във Facebook.