Момичето със забраненото име

В Исландия действа закон, който задължава новородените, да бъдат кръщавани от списък с имена

по статията работи: Владислав Рашков | 04.01.2013 | 07:31

Момиче от Исландия насочи прожекторите към себе си, след като стана ясно, че не може законно да ползва името, което й е дадено от майка му.

Името на 15-годишната девойка е Блер, което на исландски значи "лек бриз".

Проблемът идва от това, че то не присъства в списъка на одобрените от правителството имена. Така тя трябва да се задоволи с името Стулка, което означава "момиче".

Подобно на редица други държави, сред които спадат и Германия и Дания, Исландия има фиксирани правила относно именуването на новородените. В Националния регистър попадат общо 1712 мъжки и 1853 женски имена, съвместими с исландската граматика и произношение. Според властите този списък ще предпази децата и от последващо унижение при неподходящо наименуване от страна на родителите.

Ако не са съгласни със статуквото, родителите могат да се явят пред специална комисия, която да одобри желаното име... или да не го признае.

Четете още за драмата на Блер на сайта на Econ.bg


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


62 Емилия Кузева 05.01.2013 | 23:39
Гадничко
61 мишо лешперина 04.01.2013 | 16:13
Ами не са го признали, защото имат списък с имена, не го ли разбра това вече?
60 свен вет 04.01.2013 | 16:12
Не знам какви фиксирани номера говориш, след като в статията става дума за имена?!
59 мишо лешперина 04.01.2013 | 16:11
Мозъка ти има нужда от такъв списък! И след като има си направи. Ама въвеждането на такъв е безумна идея.
58 свен вет 04.01.2013 | 16:10
Нищо общо няма с възродителния процес. Пробвай пак да го сравниш с нещо друго.
57 мишо лешперина 04.01.2013 | 16:09
Това не са традиции, а забрани! Има разлика между двете неща.
56 свен вет 04.01.2013 | 16:08
И защо да има нужда от нещо такова? Да не би да живеем в Русия или в Китай, че да трябва да се въвежда нещо подобно? Ааа, ясно, ти си диктатор и затова мислиш по този начин.
55 Нина Лалова 04.01.2013 | 15:00
каква е тая Стулка не знам, ама наистина е много гадно име. Като втулка ми звучи!
54 maria milkova 04.01.2013 | 14:49
В България единствено трябва да се съобразим с името да не е осмиващо, опозоряващо, обществено неприемливо или несъвместимо с националната чест на българския народ. Имам пример за това как преди са отказвали да запишат име,защото нямало имен ден:) 1944 г. са искали баба ми да се казва Марийка,но са им отказали с този довод и са я записали Мария.
53 Камелия Стефанова 04.01.2013 | 14:39
Блер е много по-звучно и хубаво име от Стулка. що за малоумни закони имат тези страни.
52 Tereza Savova 04.01.2013 | 14:22
с такива ограничения нищо хубаво не се постига, толкова ли не го знаят
51 Камелия Стефанова 04.01.2013 | 14:17
какви тези малоумни ограничения които налагат на хората?! как може да избираш от някакъв си списък как да ти се казва детето. какво безумие !
50 Кристина Тодорова 04.01.2013 | 13:59
Добре, че тези времена отминаха. Сега всеки за добро или за лошо може да си кръсти детето както прецени за добре.
49 Todor Rahnev 04.01.2013 | 13:11
Ето и видео с момичето - http://is.gd/AtmPpL
48 Даная Михайлова 04.01.2013 | 12:19
Случват се и такива нещо , но лошото е , че от това страдат децата .
47 Даная Михайлова 04.01.2013 | 12:18
Много неприятна ситуация . Трябва да се измисли някакъв компромисен варионт .
46 Лолита Набокова 04.01.2013 | 12:17
И аз това се питам .Явно не е била на себе си , когато е кръщавала детето си .
45 Лолита Набокова 04.01.2013 | 12:15
Много неприятна история . Като се има в предвид в България какви странни име дават да децата си , мисля че и тук трябва да има списъци с одобрените от правителството имена .
44 Ния Кралева 04.01.2013 | 12:14
И аз не знаех , че съществуват такива списъци . Днес научих нещо ново .
43 Ния Кралева 04.01.2013 | 12:14
Не мисля , че е редно да казват на хората как може и как не може да си кръщават децата .
42 Нели Георгиева 04.01.2013 | 11:36
не съм предполагала, че в Исландия са такива тъпанари. да не е отишъл бай Тошо там?
41 Marusq Laleva 04.01.2013 | 10:57
Неприятна ситуация, но смятам, че е редно поне да дадат право на Блер да си избере ново име, а не да и налагат името Стълка.
40 Marusq Laleva 04.01.2013 | 10:56
По принцип на определена възраст децата вече не харесват особено имената си, даде ни им от родителите или пък им омръзват, така че не виждам голяма драма в случая на Блер.
39 Marusq Laleva 04.01.2013 | 10:55
По принцип на определена възраст децата вече не харесват особено имената си, даде ни им от родителите или пък им омръзват, така че не виждам голяма драма в случая на Блер. Неприятното е, че и налагат името, значещо момиче, смятам, че е редно поне да и дадат право да избере името, с което да замести своето, неодобрено име.
38 Нина Лалова 04.01.2013 | 10:55
Много! не знаех, че и в Исландия и в Германия имат такива списъци.
37 Нина Лалова 04.01.2013 | 10:54
Така е! Майка ми така се е опъвала и не е искала да ме кръсти по тези правила, та в крайна сметка е успяла да спечели:)
36 rozov lak 04.01.2013 | 10:53
Така е било и при нас преди 20-30 години. Например, името Ана е можело да се дава на детето, но не и името Анна. Ужас просто, голяма борба си е било.
35 Raina Knqginq 04.01.2013 | 10:53
" В Националния регистър попадат общо 1712 мъжки и 1853 женски имена, съвместими с исландската граматика и произношение." - Много малко бе! Баси тъпотията, това е супер ограничаващо и несправедливо.
34 Нина Лалова 04.01.2013 | 10:52
Ебаси! И там ли цари див комунизъм, че имат списък със забранени имена, като при нас едно време?? Ужас просто, това е малоумно!
33 Krum Palov 04.01.2013 | 10:48
А,това с имената е много кофти,особено ако името ти не те злепоставя и не те обижда не виждам смисъл защо не трябва да бъде прието, Но като цяло идеята не е кой знае колко зле.
32 Ангелина Колева 04.01.2013 | 10:48
Преди време четох статия,в която майка-ромка искаше да кръсти детето си Оргазъм,звъчало и гордо,пък и в махлата нямало такова име......
31 Ангелина Колева 04.01.2013 | 10:46
Преди няколко месеца четох една статия,където майка-ромка искала да кръсти детето си Оргазъм,звъчало и гордо,пък и в махлата нямало такова име......
30 Драго Попов 04.01.2013 | 10:43
То всички и без това ще й казват Блер, така че това упражнение с Комисията ми се вижда безсмислено!
29 atanas angelov 04.01.2013 | 10:31
наистина много неприятна , не го пожелавам на никого :)
28 Gotinoto Choki 04.01.2013 | 10:31
И аз знам за такива случаи,обаче явно не е популярна информация, все пак тогава хората са избирали между най-популярните български имена, не е имало много измислици.
27 p kehaiova 04.01.2013 | 10:26
Значи все пак им вратичка, защо не са се явили родителите по - рано пред специалната комисия и да сменят името.
26 София Павлова 04.01.2013 | 10:21
Много неприятна ситуация!
25 apetitna parjola 04.01.2013 | 10:17
да, доста малоумно , все едно си нямат друга работа , че искат да правят живота на децата си по-труден
24 Margaritka Ilieva 04.01.2013 | 10:16
:) Преди и в България имаше един дебел списък с имена, и ако името,което си избрал за детето ти го няма в списъка-избираш друго име. :D
23 pushit realgood 04.01.2013 | 10:11
Много неприятна история! Малоумно е това, което са решили да направят!
22 Margо Filipova 04.01.2013 | 09:56
Смяната на имената!
21 Марта Иванова 04.01.2013 | 09:51
По кое прилича точно?
20 Марта Иванова 04.01.2013 | 09:50
А майката на това момиче де е дремала, че не се е явила за 15 години пред комисия?!
19 Вяра Петрова 04.01.2013 | 09:50
Да,едното Долче,другото Габана ;)
18 kolio nikolov 04.01.2013 | 09:46
Аз не мога да разбера как може родителите да дават такива абсурдни имена на децата си , после цял живот да се срамуват .
17 Georgi Hristov 04.01.2013 | 09:42
Това е адски гадно, малко прилича на възродителния процес у нас!
16 Анита Кралева 04.01.2013 | 09:31
Ами какво да направи момичето, все пак й е хубаво име! Откачена работа!
15 Velislav Zdravkov 04.01.2013 | 09:22
Да , особено Армани :Д
14 Andrei Stoichev 04.01.2013 | 09:20
Ние имаме нужда от подобен списък, или поне някой разумно да им казва,че не е логично да използваш името Зидан, Ягодка, Гучи и Армани за име на детето си.
13 stefi keteva 04.01.2013 | 09:12
Блер е по - хубаво име от Стълка, защо така ги ограничават родителите при избора на име на детето. Чак и трябва да се мине през специална комисия евентуално за одобрение на друго име.
12 подут венец 04.01.2013 | 09:10
Това е далеч от спазването на елементарните човешки правила. Как може да се слага някави ограничения по посока имената на гражданите. Добре, че не съм им гражданин на тия.
11 Jason Bourne 04.01.2013 | 09:01
В България винаги ще има Иван, Димитър, Георги и т.н. Това са типично български имена, които ще се запазят доста дълго време според мен.
10 Sweet Dreams 04.01.2013 | 09:01
Това може би е така, защото Исландия е малка държава и иска да запази своята същност, а не да бъде променена през годините. Интересен подход наистина :).
9 Иван Ангелов 04.01.2013 | 09:00
Някак си ми звучи доста ограничено да се дава списък на родителите и да избират фиксирани имена, а не такива например, каквито те поискат.
8 David Hayemaker 04.01.2013 | 08:58
Това с фиксираните номера не го знаех в Германия, че е така. Много интересно наистина, но явно наистина ще се окаже, че е така.
7 Jason Bourne 04.01.2013 | 08:58
Абсурдно е според мен да и забраняват името. Момичето не е направило нищо лошо, а и не виждам лошо да се казва така.
6 Георги Георгиев 04.01.2013 | 08:56
У нас сега-няма,но преди години по време "оно" е имало такъв закон, когато не са признавали име,ако него го няма в регистъра,имам личен приятел с такъв "проблем".
5 Sweet Dreams 04.01.2013 | 08:55
Блер е хубаво име и не знам защо исландците не са го признали? Според мен това трябва да се промени и момиченцето да се казва така.
4 Иван Ангелов 04.01.2013 | 08:54
В интерес на истината си имат традици, които искат да спазят. Според мен в крайна сметка ще се яви семейството на комисия и ще одобрят това име.
3 meden rudnik 04.01.2013 | 08:52
Как може една държава като Исландия да одобрява имената, с които да се кръщават децата в държавата? Това е лишено за мен от всякаква логика. Добре, че у нас няма подобни простотии.
2 кученцето пиджи 04.01.2013 | 08:41
Аз мисля, че у нас не функционира победен закон, който по какъвто и да било начин да обвързва това, как ние да си кръщаваме децата. А сякаш може би има нужда от нещо такова.
1 Никита Т 04.01.2013 | 08:10
Това е откачено. Мислих, че тези страни са доста по-либерални във всяко едно отношение, а те се оказаха същите подтисници и то за много по-елементарни неща. Не го знаех, че съществува този закон.

ТВ програма

Кино

  • Сега Денят започва сутрешен блок с...
  • 09:20 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 11:00 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:25 Новини на турски език
  • 12:35 Малки истории /п/
  • 12:45 Телепазарен прозорец
  • 13:00 Последният печели...
  • Сега "Тази сутрин" - сутрешен блок с...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците и приятели" - комедийно...
  • 13:30 "Присъда" - сериал, с.2, еп.53 /п./
  • 15:00 Премиера: "Плен" - сериал, с.1,...
  • 16:00 Премиера: "Моите братя и сестри" -...
  • 17:00 bTV Новините
  • Сега "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
  • 13:30 "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Лабиринт към щастието" (премиера)...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.