Членовете на международната комисия по разследването на катастрофата на пътническия малайзийски самолет Boeing 777 в Донецка област напуснаха територията на Украйна, като обявиха приключване на първия етап от издирването.
Продължаването на работата е невъзможно поради водещите се в района на катастрофата бойни действия.
"Групата международни експерти съобщи за приключване на първата фаза на търсене на отломки от самолета и тела на загинали пътници от Boeing 777 поради ситуацията, свързана с провокациите на терористи и създадените от тях заплахи за живота на членовете на групата, които работеха на мястото на катастрофата. Неизследвани остават три териториални зони, където се намират отломки", се казва в съобщение на украинския правителствен портал.
В близко време експертите трябва да обсъдят перспективите за началото на втората фаза в издирвателните работи. До вземането на решение за продължение на търсенето голяма част от експертите ще напуснат Украйна, с изключение на хората, които ще бъдат заети с връзка и координация. В Киев твърдят, че обявеното от президента Пьотър Порошенко примирие ще продължи да действа, а украинските военни няма да водят бойни действия в 20-километрова зона.
Самият Порошенко в телефонен разговор информирал канцлера на Германия Ангела Меркел за прекратяването на издирвателните работи. Неговата пресслужба посочва, че разследването било прекъснато "поради постоянната заплаха за сигурността от страна на терористите. При това международните експерти оцениха високо всички мерки на украинската страна, които подпомагаха хода на разследването".
В Twitter на ОССЕ се казва, че мониторинговата мисия на Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа е изиграла ключова роля в достъпа на експертите в зоната на катастрофата на боинга и е готова да помага и в бъдеще, ако има такава нужда.
Източник на "Коммерсант" смята, че на този етап разследването на причините за трагедията е влязло в задънена улица. Експертите напразно са залагали на разшифроването на бордовите самописци, смята специалистът. Това е дало оскъдна информация, а ако самолетът наистина е унищожен от бойна ракета, пилотите може да не са успели да коментират случващото се.
През 2001 година, когато украинска ракета над Черно море удря Ту-145 на авиокомпания "Сибир", черната кутия е запечатала вика на пилота: "Къде попадна?" Но този случай бил изключителен, тъй като С-200 разкъсала горната и задната част на самолета и разхерметизацията започнала от опашната част.
Също експертът смята за слабо перспективно търсенето на поразяващи елементи от зенитно-ракетни комплекси "Бук" в телата на загиналите. Така през 2001 година от няколко хиляди стоманени осколки в Ту-154 попаднали около 400, а в обшивката и телата на загиналите били открити само осем. Основната маса от шрапнелите е преминала през самолета. Изследването на снимките на обшивката също едва ли ще даде допълнителна информация, тъй като тя може да е попаднала под обстрел и след падането на земята.
В коментар за изданието специалистът казва, че най-пълна картина може да даде събирането на запазените отломки и тяхното подреждане на земята във форма, близка до очертанията на самолета. Истинският макет ще покаже траекторията на разлитането на отломките и плътността на потока, по което може да се изчисли разположението на епицентъра на взрива и типа средство за поражение.
Но за най-важно експертът смята изследването на обективните данни на локационните системи за наблюдение на ПВО. Нито една от страните обаче не е предоставила такава информация.
Както напомня "Коммерсант", руските военни специалисти са натрупали огромен опит в разследването на самолетни катастрофи с бойно поражение още от времената на конфликтите в Африка, Близкия изток и в републиките от бившия СССР. В руското отбранително министерство дори са разработили методика, на която се опират специалистите от цял свят. Но този път военните не са поканени в международната комисия – по политически съображения.