От днес (25.05.11) европейците вече ще се ползват от нови права и услуги по отношение на телефоните, мобилните връзки и Интернет.
До тази дата в националното законодателство на всяка страна-членка на ЕС трябва да бъдат транспонирани новите правила на ЕС в областта на далекосъобщенията с цел осигуряване на по-конкурентен телекомуникационен сектор и по-добри услуги за клиентите, припомнят от ЕК.
Сред най-важните промени са правото на клиентите да извършват смяна на далекосъобщителния оператор в рамките само на един ден, без да сменят телефонния си номер, правото на повече яснота по отношение на услугите, които се предлагат на клиентите, както и по-добра защита на личните данни онлайн. Най-голямата продължителност на договорите ще може да е 24 месеца, но доставчикът на услугата ще е длъжен да предложи и 12-месечен вариант.
Ето и какви са регулаторните промени в телекомуникационния сектор:
- възможност за гражданите на ЕС да сменят стационарния или мобилния телефонен оператор и то в рамките на един работен ден, като запазят номера си;
- 24 месеца максимална продължителност на първоначалните договори за ползване на услуга, сключени с клиентите, и задължително изискване към операторите да предлагат 12-месечни договори. Това ще позволи на клиентите да се прехвърлят по-лесно към друг оператор, ако намерят по-изгодни условия;
- по-ясна информация за услугите, за които е абониран клиентът - потребителските договори трябва да дават информация за минималните равнища на качество на услугите. По-специално на интернет абонатите трябва да се предоставя информация за техниките за управление на трафика и влиянието им върху качеството на услугата, както и за всички други ограничения (например ограничения на ширината на честотната лента, налична скорост на връзката, блокиране или ограничаване на достъпа до някои услуги като интернет телефония (VoIP)). Договорите трябва да съдържат и подробна информация за компенсациите и възстановяването на средства, приложими в случай, че качеството на услугата не отговаря на тези минимални равнища;
- по-добра защита срещу нарушаването на сигурността на личните данни и спам (нежелани електронни съобщения), задължително уведомяване при нарушаване на сигурността на личните данни;
- по-добро информиране и изисквания за даване на съгласие за съхраняването или достъпа до информация в устройствата на потребителите (например използване на "бисквитки", които не са свързани с услугата, до която се осъществява достъ;
- националните регулатори получават по-голяма независимост и ще имат правомощия, като крайна мярка, да задължават далекосъобщителните оператори със значителна пазарна мощ да разделят своите съобщителни мрежи от обслужващите си поделения с цел да се осигури недискриминационен достъп на другите оператори (без непременно да се разделя собствеността или да се налага създаването на отделно дружество).
Сред другите нови елементи в пакета е подобреният достъп до службите за спешна помощ, включително до 112 — единния европейски номер за спешни повиквания.
Преработените правила на ЕС относно далекосъобщителните мрежи и услуги бяха приети официално от Европейския парламент и Съвета в края на 2009 г.
С двете директиви, които влизат в сила на 25 май 2011г., а именно Директивата за по-добро регулиране и Директивата за правата на гражданите, се изменят пет отделни съществуващи директиви на ЕС (Рамковата директива, Директивата за достъп, Директивата за разрешение, Директивата за универсалната услуга и Директивата за правото на неприкосновеност на личния живот и електронни комуникации). Беше приет и нов регламент за създаване на Орган на европейските регулатори в областта на електронните съобщения (ОЕРЕС). Той беше създаден официално в Рига през май 2010 г.