Все повече предприятия имат достъп до интернет. Увеличават се и тези, които поддържат уебсайт или уебстраница, за да подобрят своята бизнес среда.
През януари 2012 г. делът на предприятията, които имат достъп до интернет, достига до 87,4%, или с 0,5% повече в сравнение с предходната година, сочат данните на НСИ.
Значително се подобряват видът и скоростта на използваната връзка - 76,2% от предприятията използват фиксирана широколентова връзка, което е със 7,7% повече в сравнение с 2011 г., а почти половината предприятия (48,8%) поддържат своя уебстраница или уебсайт.
ИКТ са най-широко използвани в големите компании с над 250 заети лица, 98,3% от които имат достъп до интернет, докато в малките предприятия (10 - 49 заети лица) този относителен дял е 85,7%. През 2012 г. всеки четвърти зает (26,7%) използва компютър поне веднъж седмично за изпълнение на своите служебни задължения, а за 22,5% от заетите лица е осигурен достъп до интернет, като в сравнение с предходната година се наблюдава увеличение съответно с 0,9 и 1,1%.
При малките предприятия (с 10 - 49 заети лица) се наблюдава най-висок относителен дял на заетите лица, използващи компютри (28,7%), докато при големите предприятия (с 250 и повече заети лица) най-висок е делът на заетите, използващи интернет - 24,8%.
През 2012 г. се наблюдава разширяване на възможностите за достъп до електронни административни услуги и на предлагането на по-широк спектър от онлайн услуги и административни процедури, които улесняват гражданите и бизнеса, ускоряват изтеглянето и изпращането на формуляри и внедряват нови практики на канализиране на информационните потоци.
С увеличаване на предлаганите онлайн услуги от публичната администрация се засилва и интересът към тяхното приложение в бизнес средите. От предприятията, използващи интернет, 82,7% са получили информация от органите на публичната администрация, или с 3,2 процентни пункта повече в сравнение с предходната година.
Повишава се и делът на предприятията, използващи възможността за изтегляне на формуляри (данъчни, счетоводни, статистически и др.) по електронен път, като за последната година 88,8% от тях са се възползвали от тази услуга. По- значително се повишава и интересът към самото изпращане или онлайн попълване на формулярите, като е регистрирано увеличение от 11,3% спрямо предходната година. Все още е малък делът на предприятията, които използват интернет за получаване на достъп до тръжни документи или спецификации в рамките на публичната електронна тръжна система, въпреки че има увеличение от 1,3 процентни пункта спрямо предходната година, едва 10,2% от предприятията са ползвали такива услуги.
От възможностите за автоматизиран обмен на информация и услуги се възползват почти всички големи предприятия (с 250 и повече заети лица) - 97% са изпращали попълнени формуляри, 96,3% са получавали (изтегляли) формуляри и 93,8% са получили информация по интернет.
Използването на интернет с цел извършване на електронна търговия от бизнеса оказва влияние едновременно в няколко насоки - намаляване на разходите на фирмите чрез оптимизиране на персонала, значително разширяване на обхвата на клиенти и доставчици до всяка точка на света, увеличават се приходите от продажбите, разгръща се интензивна маркетингова комуникационна стратегия, което своевременно довежда до повишаване на конкурентоспособността и развитие на все по-глобализиращия се пазар.
Данните от проведеното изследване показват, че онлайн продажбите на предприятията увеличават своя дял и все повече от тях използват интернет, за да подобрят своя бизнес и да улеснят клиентите и доставчиците си. Продажбите по интернет са се увеличили с 1,1% пункта спрямо предходната година, като 7,8% от предприятията са получили поръчки онлайн.
Стойността на осъществените продажби по мрежата е 4 205 млн. лева. Същевременно се наблюдава спад от 4,4% в относителния дял на предприятията, осъществили покупки онлайн за същия период, като 7,3% от предприятията са закупили стоки или услуги онлайн и общата стойност на направените покупки е в размер на 1 892 млн. лева.
Изследването на разходите и инвестициите в ИКТ се провежда веднъж на две години, паралелно с изследването за използване на ИКТ в предприятията. Наблюдаваният период е предходната (2011 г.) година. С нарасналото използване на ИКТ в предприятията съществено се увеличават разходите и инвестициите за тяхното закупуване и поддръжка.
През 2011 г. предприятията с над 10 заети са направили разходи, свързани с ИКТ, в размер на 2 576 млн. лева. С най-висок относителен дял (50,7%) са разходите за закупуване на ИТ услуги, в които се включват: ИТ консултантски услуги - компютърни системи и услуги по управление на мрежата; услуги по дизайн и инженеринг на компютърни и телекомуникационни мрежи; ИТ услуги по техническа поддръжка; услуги по осигуряване на ИТ инфраструктура, уебхостинг и други хостинг услуги; други ИТ услуги - инсталиране, ремонт и поддържане на компютри, периферни устройства и телекомуникационно оборудване; телекомуникационни услуги - фиксирани и мобилни телефонни услуги; услуги по пренос на данни; услуги за достъп до интернет и услуги на частни мрежи.
На следващо място по направени разходи от предприятията (33,3%) са разходите за закупуване на ИТ стоки (компютри и периферни устройства) и телекомуникационни стоки (оборудване) в размер на 857 млн. лв., в които се включват: ИТ стоки - всички видове компютри, сървъри; монитори, проектори, скенери, принтери, мултифункционални устройства и други устройства, които могат да бъдат свързани към компютри; харддискове, флашдискове и други устройства за съхранение на данни; ПОС терминали, банкомати; други устройства за обработка на данни; омуникационни стоки - стационарни и мобилни телефони, комутатори, устройства за предаване и приемане на глас, данни и изображения; модеми, рутери, хъбове и други комуникационни устройства в кабелни или безжични мрежи; телевизионни и професионални видеокамери; охранителни, противопожарни или други аларми.
Делът на разходите, направени за лицензиран софтуер, софуерни пакети или за специализиран софтуер, направен по поръчка, представлява 11,3% от общите разходи за ИКТ. В тази категория се включват: софтуерен пакет (операционни системи, мрежов софтуер, софтуер за управление на бази данни, развойни инструменти и езици за програмиране, софтуерни приложения за използване в офиса и за домашна употреба, специфични производствени и други софтуерни приложения); софтуер за изтегляне (системен софтуер, приложен софтуер); софтуер, използван онлайн; софтуер, направен по поръчка на клиента; лицензи за използване на даден софтуер в рамките на предприятието.