Съвременните социални мрежи носят както опасности, така и ползи на децата, но родителите, които се опитват да следят тайно действията на децата си в интернет, си губят времето, сочат данни, изнесени на 119-тата годишна конференция на Американската психологическа асоциация.
"Въпреки, че днес никой не отрича, че Facebook промени пейзажа на социалните дейности, особено сред младите хора, ние едва сега започваме да виждаме данни от сериозни психологически проучвания, демонстриращи позитивите и негативите от използването на социалните мрежи в интернет", казва пред physorg.com д-р Лари Роузен, професор по психология в Калифорнийския държавен университет.
В изложението си по време на конференцията Роузен посочи потенциалните неблагоприятни ефекти от социалните мрежи. Част от тях са:
- Тийнейджърите, които използват Facebook по-често, показват по-силни нарцистични тенденции. Младите възрастни, които имат силно присъствие в социалната мрежа, пък показват повече признаци на психични разстройства, в това число антисоциално поведение, маниакални състояния и агресивно поведение;
- Ежедневното прекомерно използване на медиите и технологиите като цяло има негативен ефект върху здравето на всички деца в предпубертетна възраст и на тийнейджърите. То ги прави склонни към безпокойство, депресия и други психологически разстройства, както и по-податливи на здравни проблеми в бъдеще;
- Facebook може да бъде отвличащ вниманието и да има негативен ефект при ученето. Изследванията разкриват, че американските ученици в средните класове, гимназията и колежа, които проверяват профила си поне веднъж по време на 15-минутен период на учене, показват по-ниски резултати на тестовете.
Според Роузен новите проучвания са установили и позитивни влияния, свързани със социалната свързаност в мрежата, които включват:
- Младите възрастни, които прекарват повече време във Facebook, са по-добри в демонстрирането на виртуална емпатия към техните онлайн приятели;
- Този вид общуване може да помогне на интровертните подрастващи да се социализират по-лесно от безопасно разстояние зад екрана;
- Онлайн общуването може да предостави нови средства за учене, което да бъде интересно на по-малките ученици.
На родителите Роузен дава следните съвети: "Ако чувствате, че трябва да използвате някакъв тип компютърна програма, с която да следите социалното поведение на детето си, просто си губите времето. Детето ви ще намери начин да я заобиколи в рамките на минути. Вместо това трябва да започнете да си говорите с него за подходящите начини за използване на технологиите и същевременно да изградите доверие, така че ако възникне проблем при използването на социалните мрежи, детето ви веднага да се обърне към вас."
Психологът окуражава родителите да оценяват дейността на децата в социалните сайтове и да дискутират с тях премахването на неподходящото съдържание или връзката с хора, които изглеждат проблемни.
Освен това е добре родителите да следят онлайн тенденциите и най-новите технологии, сайтове и приложения, които децата използват.
За да бъдете успешни родители, освен да говорите на децата си, трябва да умеете и да ги изслушвате, обяснява Роузен, като според него отношението между говорене и слушане трябва да бъде средно едно към пет.