В последните 1-2 десетилетия автомобилостроенето започна да се развива доста бурно. Което в пълна сила се отнася и до най-важния компонент на една кола – двигателят. От една страна процесът се движи от желанието на производителите, предизвикано от изискванията на шофьорите, те да стават още по-динамични, а в същото време и икономични. От друга страна развитието на технологиите в моторите на колите се тласка и от новите и все по-строги екологични изисквания. Всичко това доведе до сериозни и осезаеми от всеки шофьор промени под предния капак на автомобилите, а като цяло и на поведението им на пътя.
Еволюцията на двигателите с вътрешно горене обаче не е единственото нещо, което се случва в тази индустрия. Самото въвеждане на най-съвременните технологии в двигателите води и до доста по-високи изисквания към горивата, с които те работят. Това стана ясно от думите на д-р Валерия Лорети, която разработва новите и адекватни на съвремието бензини и дизели в технологичния център на Shell Global Solutions в Хамбург. "Горивата се променят във времето", отбеляза тя. И даде пример с конкретни автомобили. Единият е произвежданият през 60-те години на миналия век Ford Anglia. Става въпрос за компактна кола, която е оборудвана с 1-литров бензинов двигател. Мощността му е била 36 конски сили. Неговият аналог в наши дни е Ford Fiesta – също представител на компактния градски клас и също използващ еднолитров бензинов двигател. Разликата обаче е, че при съвременната кола неговата мощност вече е 140 к.с. "Именно поради тази причина горивата през тези повече от 50 години няма как да останат същите. Те, както и двигателите, непрекъснато търпят развитие", отбеляза д-р Лорети.
Експертът обясни, че т.нар. даунсайзинг, т.е. вграждането на двигатели с все по-малка кубатура, но с по-голяма мощност, в съчетание с налагането на все по-високи екологични норми, което пък води до по-нисък разход на гориво и по-малко изхвърляни вредни газове, няма как да остави без развитие и самите горива. От друга страна, за да се постигне всичко това, новите съвременни двигатели имат нужда да работят с такива бензини и дизели, които да се преборят с предизвикателствата, предизвиквани от даунсайзинга. Като например повишаването на температурата на мотора, триенето, нагарите и отлаганията от горивото и т.н. А всичко това няма как да се постигне без адекватно на съвремието гориво, обясни д-р Лорети по време на представянето на третото поколение на премиум бензините и дизелите Shell V-Power, които вече са нашия пазар. Любопитен факт е, че България е третата държава след Великобритания и Холандия, в която те се предлагат.
Според думите на експерта висококачествените горива, използващи съвременни технологии и добавки са полезни не само за най-новите двигатели, но и за по-остарелите. Чрез използването им се подобрява значително работата на навъртелите десетки и стотици хиляди километри мотори. Което е било доказано и от направените тестове. След сипването на бензин или дизел от най-новото поколение и управлението на автомобилите единствено с такива, извършените тестове в реални условия са показали, че нагарите и отлаганията по двигателите са намалели значително. Благодарение на което пък самите те са станали по-ефективни, възстановили са голяма част от първоначалните си характеристики, а самите шофьори на тези коли са установили, че те се движат по-динамично, не е имало загуба на мощност, а и шумовете са намалели, обясни д-р Лорети.