Според предложенията за изменение и допълнение в Закона за движението по пътищата между първо и второ четене, на водачите, които участват или организират нерегламентирани автомобилни състезания, ще им бъдат отнемани книжките за срок от 6 до 12 месеца и ще бъдат глобявани от 1000 до 3000 лева.
Това каза в студиото на предаването "Резонанс" по телевизия "Евроком" председателят на транспортната комисия в парламента Настимир Ананиев от ДБГ от РБ.
С предложението, което направихме между първо и второ четене се прецизират текстовете, касаещи категорията "нов водач". На работната група между народни представители и експерти от Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения и МВР се обединихме около дефиницията, че нов водач е всяко лице, което придобива категория В за пръв път, независимо от възрастта му, обяви Ананиев.
На работната среща се обсъдиха и останалите мерки, които предложихме да важат за новите водачи. Ние предложихме ограничение в мощността на автомобилите, които те ще имат право да управляват – до 75 kW, като от МВР – Пътна полиция предложиха да се добави и ограничение в кубическите см. – до 1 200 куб. см. По време на срещата да се обсъди и варианта да се позволява на новите водачи да шофират и по-мощни автомобили, но само в присъствието на придружител, каза още той.
Ананиев допълни, че по време на дискусиите между Комисията по транспорт и МВР е постигнат консенсус и за идеята за въвеждането на изискване за зимни гуми. Вариантът, около който се обединихме, е, че между 1 декември и 1 март гумите трябва да са с грайфер по-голям или равен на 4 мм, а при зимни условия на пътя (сняг или лед) – с гуми, предназначени за зимни условия или с летни гуми с вериги, разясни депутатът.
По отношение на увеличаването на санкциите, които РБ предлага, Ананиев каза, че едни от най-тежките катастрофи през последните години са причинени от неправоспособни водачи. Всяка седмица Пътна полиция залавя по 600 нарушители без книжки, които или никога не са имали, или им е отнета и продължават да карат. В обхвата на санкциите попадат точно тези шофьори, като в момента глобата е между 100 и 300 лева, а нашето предложение е тя да бъде между 1000 и 1500 лева, а при повторно нарушение – от 3000 до 5000 лева, каза още реформаторът.
Според председателя на Транспортната комисия трябва да се обърне внимание и на събираемостта на тези глоби, тъй като към момента е около 30%. Той каза, че е провел разговори с представители на МВР, на които е предложил нов модел за събиране на наложените глоби. От министерството на вътрешните работи отделят много голям ресурс, за да връчат наказателните постановления, затова предложих да обърнем модела – вместо полицията да търси нарушителите, нека санкционираните да я търсят. Това би било възможно, ако обвържем глобите със задължителните компоненти за всеки водач – годишната застраховка "Гражданска отговорност" и годишните технически прегледи, обяви той.
Зам.-председателят на ДБГ заяви, че от ДБГ от РБ предлагат на справедливо разпределение на субсидиите. За първите 150 хиляди гласа партиите ще получават по 11 лева на глас, за следващите 100 хиляди гласа – по 10 лева на глас и така за всеки следващи 100 хиляди гласа – с по един лев по-малко на глас, при таван на субсидиите от 7, 150 млн. лева. Другото важно предложение е 20% от субсидиите да бъдат отделяни от финансовото министерство и те да бъдат предоставяни на политическите партии по време на избори, каза още той и допълни, че сред предложенията е и въвеждане на забрана за партиите да купуват недвижими имоти.