Полярната звезда от хилядолетия привлича погледите на хората. Освен, че е красива, тя винаги е служила за ориентир на много пътешественици, мореплаватели и т.н. Е, днес Polestar предлага и нова "опция” – да се превърне в ориентир докъде е стигнало развитието на автомобилостроенето. И макар последното изречение да звучи безумно, когато става въпрос за Volvo, то вече придобива смисъл. Както запалените по колите и по шведската марка знаят, с този термин в Гьотеборг наричат своите специални модели, доразработени от фирмата, която вече е тяхна собственост. От няколко месеца последното поколение на седанa S60 също има своя Polestar версия. И сега ще ви разкажем какво точно й е специалното.
На практика S60 Polestar визуално не се различава особено от стандартния модел. За познавачите на марката обаче няма да е трудно да го различат. Най-малкото заради специалния леденосин цвят, напомнящ за северните ширини (не, че целта е друга). Иначе има дребни детайли, от които става ясно какво точно се крие зад "черупката”. Като например дискретното синьо квадратче с още по-дискретния надпис Polestar, което може да се намери на капака на багажника или пък на специалните 19-инчови джанти. За да не вземе човек случайно да ги надере в някой бордюр при успоредно паркиране, при включване на задна предавка страничното огледало автоматично се сваля надолу, за да покаже къде точно е бордюрът. Самите странични огледала пък са в черен лак. Дискретният заден спойлер също е индикация, че над колата са поработили и от Polestar. В интериора пък отличителният знак се намира на скоростния лост. Можете да го откриете и върху гредата над предната решетка, но само в случай, че отворите капака на двигателя. Там пък той подсказва, че над мотора също е поработено допълнително, за да не вземе човек да си помисли, че кара "обикновено” Volvo.
Цялостното впечатление спрямо екстериора и интериора на S60 Polestar обаче е, че пред нас наистина стои един изключително стилен, елегантен, но и мощен автомобил. За последното много-много лесни за откриване индикации почти няма, освен може би двойните хромирани накрайници на изпускателната система, над които също е поработено допълнително, за да оптимизират налягането. Специалното изпълнение на джантите, които са "обути” с изрично одобрените от Polestar за целта гуми Bridgestone Potenza, също е сигнал за това, че автомобилът не е обикновен.
Усещането за стил, елегантност и изпипани до последния детайл елементи продължава и когато човек се загледа и седне вътре в купето. Макар дизайнът да е силно изчистен, което също е сред "емблемите” на Volvo, той подсказва специалното отношение към клиента както на автомобилите Volvo, така и на доработените версии Polestar. Изцяло кожените седалки както отпред, така и отзад, са с уникален дизайн и ергономия. Така че независимо дали става въпрос за шофьора или за който и да било от пътниците, той ще се чувства отлично по време на пътуването. Задната пейка, типично за луксозен автомобил, не е просто такава, а в нея са обособени 2 комфортни места, благодарение на които пътниците да се чувстват отлично дори и при по-продължително пътуване. Макар и не в толкова голяма степен, добри характеристики има и средното място, ако се налага в колата да пътуват петима. При моя тест отзад се возеше човек с височина 1.90 м, който след близо 600 км обиколки каза, че не е почувствал дискомфорт. По стечение на обстоятелствата го взех от летището след 2 последователни полета, но въпреки това мнението му беше, че в колата е пътувал комфортно. Отпред пък имах за спътник не толкова висок, но за сметка на това по-едричък приятел, с леко наднормено тегло, чието мнение за седалката и ергономията й също беше отлично.
Пропуснах да отбележа, че за пътниците на задните седалки е помислено и допълнително. В колоните между предните и задните врати има въздуховоди, за да могат и возещите се отзад да използват пълния капацитет на климатика. А не да разчитат само на потока от по-хладен въздух, идващ отпред. Не че и други автомобили не разполагат с тази екстра, но и тук я има. Наличен е също така и 12-волтов изход, така че, ако някой има нужда да си зареди лаптопа или да си поцъка, докато пътува, няма да има нужда да смята колко батерия му остава до първия контакт.
От десетилетия насам всеки автомобил Volvo е направен с изключително внимание към шофьора. Така е и при S60 Polestar. Воланът е класическият спортен за марката от последното поколение на марката, кожен, с алуминиеви елементи, отопление, с изчистен дизайн и с бутони за управление на инфо-развлекателната система, телефонните обаждания, ако устройството е свързано с автомобила чрез Bluetooth, темпомата и борд компютъра. За командите към последния служат и двата бутона на лоста за мигачите. Точно от тях се управляват някои от функциите на борд компютъра, както и темите на арматурното табло. То е изцяло дигитализирано и шофьорът може да си го настройва според собствения си вкус в различни цветове или пък според зависи каква точно информация иска да му се показва, тъй като при трите теми има разлики. При едната например скоростомерът става дигитален и цифрите се появяват директно върху оборотомера, който "работи” със стрелка, но също цифрова. От двете страни пък вертикално се показва работната температура и моментната мощност на двигателя. При тази тема на таблото се показват още моментният разход на гориво, външната температура, оставащите километри с наличното гориво и др.
При другия вариант големият централен кръг се превръща в класически скоростомер, оборотомерът става вертикален от дясната страна на километража, а огледално на него се появява т.нар. ECO guide, който показва колко икономично и щадящо природата караме. Цветът на темата пък е синкав. Третият вариант наподобява по-класическия вид на арматурното табло, разчита основно на черния и белия цвят и показва на водача основната информация като скорост, обороти на двигателя и температурата му.
При централната конзола отново откриваме класическия дизайн на Volvo с четирите големи мултифункционални бутона и вертикалния правоъгълник между тях, в който са съсредоточени останалите копчета. Конзолата е изцяло плоска и леко обърната към водача, за да му е по-удобно да борави с нея. Така лесно се управляват инфо-развлекателната система, отоплението на седалките, климатикът, навигацията, включват се и се изключват парктроникът и камерата за заден ход, системата на Volvo My Car, системата за следене на т.нар. мъртва зона и т.н.
Но стига описания, хайде да покараме и да проследим какво точно се случва, когато запалим мотора и натиснем газта. Като всяка кола от по-високия клас и тук двигателят се пали с бутон. След което чуваш, че работи дизел. Нищо кой знае колко интересно, с изключение на факта, че при работа на място шумът от мотора е едва доловим – нещо не особено характерно за този тип двигатели, което пък значи, че шведите добре са се справили със звукоизолацията на купето. Въпросът е обаче какво прави с колата този мотор. А впечатленията са отлични. Тестваният от мен S60 Polestar беше оборудван с 2-литровия 4-цилиндров дизел D5, подсилен от Polestar до 225 к.с. и до 470 Нм въртящ момент. Мога спокойно да кажа, че този двигател може би е най-добрият избор, ако човек търси едновременно кола за ежедневна употреба с по-нисък разход, но пък и да е по-пъргава, когато се наложи да бърза, да изпревари ТИР на натоварено шосе или пък просто да покара по-спортно. Наистина двигателят може всичко това. На книга средният му разход е 4.5 литра на 100 км. Естествено толкова идеални условия трудно биха могли да бъдат намерени, за да се получи той и в реални условия. Но пък при кротко каране и не на магистрала или в градски задръствания може да се получи консумацията, която да не е много далеч от тази цифра.
Естествено нямаше как да не проверя и какво ще се получи при по-спортно каране, по-конкретно по отсечката от магистрала "Струма” до Мелник и Роженския манастир. Благодарение на многото завои там наистина се опитах да се направя на състезател и смело мога да кажа, че елегантният седан определено става за този тип шофиране. Държи се много стабилно в завоите, от което си личи и работата на специалистите на Polestar по ходовата част. По-конкретно това се изразява в разработените специално спортни пружини и амортисьори, както и в подсилената напречна щанга, която подобрява стабилността на шасито.
Моторът, преминал през софтуерна оптимизация от Polestar, също се справя идеално с ускорението (6.4 секунди от 0 до 100 км/ч.) след рязко намаляване на скоростта, а още по-хубавото е, че 8-степенната автоматична трансмисия, с която беше оборудвана колата, работи наистина перфектно. Като това се отнася както за стандартния и автоматичен режим, така и за полуавтоматичния, при който предавките могат да се сменят от "перките” на волана. Е, при това положение 6 литра разход са мит, по-скоро той отива до 9-9.5 литра. Но пък едва ли човек ще кара непрекъснато така, дори и да притежава S60 Polestar.
След като се върнах обратно по същия път и със същото каране, и тръгнах към София с магистрална скорост, в крайна сметка компютърът показа средна консумация от 7.4 на 100. Естествено, ако бях игнорирал високия разход, вероятно щях да постигна нещо около 6.5.
Автомобилите Volvo никога не са били средство за перчене тип "Виж ме к’ва кола карам, бе”, а и целта на създателите им никога не е била такава. Но пък хората, които притежават такъв автомобил, много добре знаят защо са го избрали и са се доверили на луксозната шведска марка. Която пък винаги е била символ на качество, здравина и сигурност на пътя, не само по отношение на хората вътре в автомобила, но и за тези извън него. И не случайно сериозна част от съвременните, а и не чак толкова съвременните средства и системи за сигурност в автомобилостроенето, са били въведени първо именно в продукцията на завода в Гьотеборг.
Така и новото S60 не отстъпва на предшествениците си и е пълно с иновативни системи, които да помагат на шофьора или пък да пазят него, пътниците и околните от инциденти. В случая най-сериозната иновация е системата City Safety, която има задачата да предотвратява катастрофи. Ако случайно водачът не успее да спре навреме при критична ситуация пред него, това прави самият автомобил. Фукнцията е валидна до 50 км/ч, което на практика означава около 90% от ситуациите в града. Същата система следи и за пешеходци и велосипедисти, които изненадващо се появяват около колата и автоматично намалява скоростта й, ако има риск да бъде ударен човек или направо спира, когато водачът не е реагирал навреме. Друга много полезна система е BLIS, която освен, че открива автомобили, но и мотоциклети, в т.нар. сляпа зона, предупреждава още и за бързо приближаващи коли в някоя от двете съседни ленти за движение. В допълнение обаче тя сигнализира и при поява на автомобил при излизане на заден ход, например от паркомясто. Много полезно нещо е и функцията Extended Road Sign Information, която разпознава пътните знаци и ги визуализира на таблото. Така шофьорът дори и да е "проспал” някое ограничение на скоростта, то винаги ще бъде пред очите му. Естествено това Volvo разполага и с още куп асистенти и екстри, но все пак си говорим и за кола с много високо ниво на оборудване.
Поради всички тези причини цената на автомобила не е като на обикновен такъв. Специално изпробваният от мен модел с всичките Polestar пакети у нас струва 126 373.65 лв с ДДС. Самите пакети пък излизат 29 951.70 лв. отново с налога и съответно купувачът би могъл да си спести тези пари, но пък неговото Volvo S60 няма да бъде Polestar. Иначе при базовите версия на модела цените започват от 55 620 лв. с ДДС. Освен това всяко Volvo върви с 5-годишна гаранция без ограничение в пробега. Към нея има и платинена карта Europe Assistance Door to Door, която осигурява неограничен брой услуги "Пътна помощ” до оторизираните за Volvo сервизи в цяла Европа плюс услугата "Врата до врата” за България.