Спортните автомобили винаги са били на особена почит сред шофьорите. Или поне сред тези, за които карането е удоволствие и които знаят за какво са на пътя. Дори и в по-богатите от нас държави обаче голяма част от хората по-скоро си мечтаят за такава кола, а не си купуват. Поради куп причини – не става за семейна, трудно качваш 2 столчета за деца при липса на задни врати (в болшинството от случаите), не возят комфортно, а твърдо, често и много твърдо, харчат много и т.н. За да има човек спортен автомобил, често трябва да може да си позволи да има и още един, отговарящ на посочените показатели, докато "бегачката" да се ползва за кеф. А другата да е функционалната. Е, когато същият този човек още не е семеен, става и с една спортна, но пък тук се изправя срещу другия проблем – много малко хора могат да си позволят по-скъпите спортни коли, когато още са млади и в началото на трудовия стаж. Все пак на пазара има и коли, които могат да съчетаят в едно споменатите вече изисквания към единия и другия тип автомобили. Един от сериозните играчи в това отношение е Ford Focus RS.
Това реално е един сравнително рядко срещан автомобил. Нищо, че е хечбек – най-разпространеният тип купе в Европа, нищо, че е с напълно функционално купе с 4 врати и нормални седалки на втория ред, нищо, че има багажник. Просто не са много купувачите, които биха скочили зад волана на автомобил с 350 к.с. Но пък мога да се хвана на бас, че доста хора биха "се метнали" на този автомобил, ако забравят прагматичното мислене и се отдадат единствено на страстта от шофиране и то динамично. Просто тази кола те грабва за отрицателно време и никак не ти се иска да слезеш от нея. Аз го изпитах. И бих повторил... и потретил... и почетвъртил...
Новият Focus RS определено е различен. И макар да има мнооооого общи черти със стандартния Focus, няма как дори и лаик да не забележи разликата в дизайна. Та поради тази причина колата никъде няма да остане незабелязана. А и е абсолютно невъзможно да се обърка с по-малкото братче Focus ST, нищо, че и двамата са спортисти. Дизайнерите са се постарали да ги направят доста различни, така че дори и да не забележи случайно преминаващия покрай колата буквичките RS, със сигурност ще му е ясно, че това е един мноооого спортен автомобил.
Реално силуетът като цяло си е на Focus (и няма как да е другояче, това си е Focus). Но като цяло с това приликите със стандартния, да го наречем базов модел, приключват. Особено осезаема е разликата в предницата. Там освен трапецовидният въздухозаборник, станал запазена марка на последните поколения на почти всички модели на Ford, друго общо няма. Дизайнерите да направили една изключително злобна предница, която някак си иска да каже на пътя и на останалите коли по него "Ще те изям, беееее".
Отзад вниманието веднага привлича огромното крило над багажника, както и двама големи "кюнеца" в дифузьора. Благодарение на които никой няма да се заблуди, че тук си говорим за някакъв самоделен тунинг с аксесоари от "Илиянци". А как прекрасно припукват на високи обороти въпросните "кюнци"..., но за това след малко.
Откъдето и да погледне човек Focus RS, вниманието му не може да не бъде привлечено и от 19-инчовите джанти с огромни супер нископрофилни гуми. Както и огромните дискове под специалните джанти RS и сините апарати Brembo.
Разликите със стандартния Focus в купето бих определил като по-скромни спрямо стандартния модел. Или иначе казано двете коли имат доста общо, но и доста разлики. Все пак в интериорния дизайн спортният дух лъха сериозно. Може би най-силно от седалките, които също са суперспортни. И то не само предните. Вторият ред също е Recaro и е доста пипнат спрямо характерната за тази част от автомобилите пейка. Което си има и сериозен смисъл – когато шофьорът тръгне да кара както трябва да се кара тази кола, никак не е излишно "куфарите" да останат по-стабилни по местата си, вместо да се люшкат на всеки завой и да се чудят как да изтръгнат дръжката на вратата от стискане.
Таблото, макар и с прилики, е доста различно от обикновения Focus. В него обаче няма да намерите специалните прибори над централната конзола, които показват на водача във всеки един момент температурата на маслото, налягането му, както и това в турбината.
Педалите също отличават Focus RS. Те са алуминиеви, спортни и с уникален дизайн RS. Дизайнерите не са забравили и волана. Той е леко сплеснат отдолу, където виждаме и една от "значките" RS, случайно да не вземем да забравим какво караме. В купето има и синьо LED осветление за джобовете на вратите, за краката на шофьора и пътника, за уредите по централната конзола, за дръжките на вратите и т.н.
При всички положения обаче този хотхеч определено би свършил работа на компания или семейство, тръгнали нанякъде. Просто купето си е на стандартна кола от хечбек класа, но пък предлага много повече от стандартната. Седалките сис сигурност ще бъдет по-удобни на всеки седнал в тях, мястото си е същото като при обикновен Focus, дори бих казал, че отзад може и да е малко по-голямо предвид по-тънките облегалки на предните спортни седалки. Единственият компромис, който трябва да се направи с Focus RS, е багажникът. Обемът му е значително намален, за което си има обективна причина. Тук имаме задвижване на 4-те колела. Поради което подът на багажника е доста по-високо от стандартния и затова обемът спада. При суперспортната версия той е 260 литра, докато при обикновения Focus с резервно колело е 363 литра (с ремонтен комплект за гума и 316 с "патерица"). Въпреки че са спортни, задните седалки и тук се свалят и багажното пространство в колата може да нарасне до 1045 литра.
Но в крайна сметка на кого му пука за багажника на хотхеч с 350 коня, обявен за №1 в сегмента на хотхечовете за 2016 г. в класацията на британското списание Auto Express. Тук важното е друго. И то е под капака и под купето.
Там с работата са се заели специалистите от Cosworth, което си е гаранция, че е свършена добре. Само няколко минути зад волана на Focus RS доказват това. Под предния капак на автомобила "реве" 2.3-литров турбиниран EcoBoost, който освен всичко е и расов. Расов, защото идва от един особено расов автомобил – Mustang. Последното поколение на легендата на американското автомобилостроене се оборудва с този двигател при по-слабата си версия. При Mustang мощността е 313 к.с. Както вече споменахме, по колата са поработили експертите от Cosworth, включително и по двигателя. Така моторът на Focus RS разполага с мощнст от 350 к.с. и въртящ момент от 440 Нм въртящ момент в диапазона 2000-4500 оборота в минута. 2.3-литровият EcoBoost работи в съчетание с 6-степенна механична скоростна кутия. Като се отчете фактът, че купето на Focus RS е по-леко от това на Mustang-a, имаме задвижване на 4-те колела и повече мощност под капака, хотхечът ще успе да "дръпне" дори и "расовия жребец", тъй като ускорението му от 0 до 100 км/ч е 4.7 сек., т.е. с цяла секунда по-малко спрямо Mustang, но само, когато говорим за версията с 313 коня.
На теория нещата стоят така. На практика двигателят на Focus RS доставя уникално удоволствие. Просто няма как да не настръхнеш, когато настъпиш газта до ламарината и колата се изстреля. При по-агресивно ускорение даже бих казал, че те бетонира, а не просто те залепва за седалката. Настъпиш ли педала, дори няма и да се сетиш за въпросните 4.7 секунди. Просто ускорението наистина е толкова бързо, че си мислиш как едва ли има кола, която да те изпревари. Естествено има, но зад волана на Focus RS кефът е толкова голям, че даже няма и да се сетиш за този факт. А и колко ли често ще се засечеш с някой от единиците такива автомобили. Просто дори и лекото настъпване на газта дава толкова много мощ, че човек едва ли не усеща как бяга из прерията с невиждана скорост с всичките 350 коня до него. Ако мога да се изразя така, всеки ден зад волана на Focus RS може да бъде празник. И по-конкретно Тодоровден. Че и едва ли в наши дни са много местата, където на празника присъстват толкова много коне.
Всеки е наясно, че спортните автомобили обичат горивото и то много. Но е вярно и това, че едва ли има човек, който си купува такава кола, за да пести. Тръгнеш ли да караш по-агресивно, изобщо не си и мечтай за разход под 13-14, че дори до 15-16 на градско и под 10 на извънградско. Нищо, че в каталога срещу тези условия намираме съответно 10 и 6.3 литра. Абе в крайна сметка на кого му пука от тези цифри. Някакви си 6-8 лева повече. Можеш ли да си купиш 100 км такъв кеф за тези пари?
Но това е валидно при положение, че колата се кара както трябва да се кара такава. Споменахме обаче, че тук имаме съчетание между спортен и функционален компактен ежедневен автмобил. При кротко каране (не знам кой би издържал на такова) колата наистина може да бъде сравнително икономична. И въпросните 10 на 100 в града може и да не са толкова далеч от реалния показател. За онези 6.3 литра на извънградско аз лично бих заложил на поне 7. Освен, разбира се, ако не караме с 90. Тогава каталожните данни най-вероятно са постижими. Но съм готов да се хвана на бас, че нито някой ще иска да ги постигне, нито ще си купи тази кола, за да му харчи 6.3 на извънградско. За придвижването в градските задръствания моторът разполага и с почти задължителната в наши дни система, която гаси двигателя, когато колата е в покой и го пали с натискането на съединителя.
Надъхващ е също и саундът. За щастие той не идва от колоните, както за съжаление при някои други модерни спортни коли, а си е продукт на мотора и генерацията – предимно на второто. Просто този невероятен груб саунд няма как да не спечели сърцето на всеки автофен. Може би с изключение на верните "роби" на някоя от останалите марки, макар да не съм 100% сигурен в това. Но пък съм убеден, че ще предизвика някакви чувства у тях. Особено, ако чуят как приятно-настръхващо припуква, абе направо си гърми, от гърнетата. Благодарение на последното, освен незабелязан, преминаващият Focus RS няма как да не бъде и чут.
За голямото удоволствие да седнеш зад волана на този специален Focus спомага значително и системата за задвижване на 4-те колела. Която при хотхечовете на Ford не сме виждали от легендарния Escort RS Coswort 4х4 в началото на 90-те. Официално системата при Focus RS се нарича AWD, а основната цел на инженерите е била да проектират и направят мощен автомобил, който да се ползва от всички предимства на задвижването на 4-те колела, като предоставя или не изостава много от тези на спортните коли с класическо задно предаване. Това се постига чрез възможността въртящият момент да бъде предаван до 70% към задните колела, като всичките в даден момент могат да отидат към само едното от тях. А в други моменти, когато е необходимо, 100% от тягата да бъде насочвана към предния мост.
Самото окачване е доста по-твърдо – логично. Колата обаче разполага с функция за настройка на амортисьорите, така че шофьорът може отчасти да избере колко точно да му друса. Адаптивното окачване се променя и когато се използват 4-те настройки на автомобила, които се превключват с бутон. Те са именувани Normal, Sport, Drift Track. И съответно променят поведението на колата според наименованието си. Дори и при стандартния режим Focus RS се държи впечатляващо на пътя като спортист. Воланът е много директен и реагира веднага на всяка команда. Споменатата система AWD в завой винаги прехвърля голяма тяга към задното външно колело, така че да няма проблем при по-екстремного вземане на завоя. При активиране на спортния режим нещата стават още по-осезаеми. Динамиката на мотора при включен Sport също става малко по-сериозна. А окачването се втвърдява допълнително с до 40%. Че да не вземе човек да се изложи на пистата, за където този автомобил също ще свърши страхотна работа. Именно там е по-скоро мястото, където човек без притеснения би могъл да се отдаде изцяло на удоволствието да се възползва от цялата мощ и възможности на Focus RS. Без да се притеснява от изненадваща поява на пътя на господата с униформи, сини буркани по колите, техните камери, радари и т.н.
Настройката Drift сериозно отличава този автомобил от повечето конкуренти на пазара. Не че с активирането на този режим ще станете най-добрия дрифтър на планетата. Последното зависи от задкормилното устройство, а не от автомобила. Но и при това положение ще можете да си доставите удоволствието да се попързаляте с вратите напред. От гледна точка на сигурността инженерите са преценили, че не всяко задкормилно устройство, което седне зад волана на Focus RS, ще е напълно способно да удържи автомобила при дрифт и да не направи някоя беля. Поради което режимът е настроен така, че първоначално тягата се предава към задните колела, за да поднесе хубаво колата, но на по-късен етап се прехвърля и към предния мост, за да не се получи завъртане и автомобилът все пак да върви в правилната посока и да не създава опасност от удари и катастрофи. А и все пак в случая говорим за автмобил "много в 1", а не за такъв, създаден за дрифтъри. Но и това, с което разполага колата в това отношение, смятам за достатъчно за непрофесионалист.
Последният режим Track, както личи от името, е предназначен за удоволствието от каране на писта. Настройките са съобразени изцяло с нуждите при такъв тип шофиране, например на събора на феновете на марката, някои от които задължително ще пожелаят да си премерят конете.
Да не забравя, че има и режим ECO, който се активира от друг бутон. Защо по дяволите на тази кола й трябва такъв, аз лично не мога да си отговоря. Но хората с по-изразено "зелено" мислене вероятно могат. Онези от Брюксел, които създават правилата в съвеременното автомобилостроене, също ще могат. Все пак сигурно трябва да спомена, че Focus RS отделя по 175 грама въглероден диоксид на километър, като така покрива най-високата еконорма Евро 6.
Както споменах по-рано около разхода на бензин, кефът цена няма. Когато си заговорим обаче за тази на самия автомобил, нещата не опират нито до няколко лева, както при горивото, нито до няколко хилядарки. Focus RS не е евтин автомобил, макар и да е напълно сравним с конкурентите на пазара. Но няма как и да е евтин, предвид това, че е много по-различен от стандартен Focus, с купища допълнителни системи и инженерни решения. За да имате този хотхеч, ще трявба да се разделите със 79 990 лв. с ДДС. Срещу които обаче ще получите абсолютно цялата спомената до тук "армия" от екстри и системи, плюс поне още толкова, отнасящи се до безопасността, комфорта и задоволяването на спортния дух. А може би и някоя друга глезотийка.