Преди близо година новото, осмо, поколение на Ford Fiesta. Самият факт, че градският модел на компанията преди това бе натрупал 41-годишна история е достатъчно доказателство за качествата му. За разлика от някои друг производители името му не бе променяно нито веднъж през този период, което показва, че всяка генерация се е справяла добре с поставените задачи и продажби – съответно не е било необходимо да се бяга от името и на пазара да се пуска нещо ново в този клас. Така всяко ново поколение на Fiesta досега надграждаше предишното и успяваше да продължи историята. Същата съдба се очертава и пред осмата генерация. Пред която обаче задачата е доста предизвикателна предвид множеството награди, които отнесе седмата генерация и то не само при появата си и фейслифта, а дори и през следващите години. А реално осмото поколение вече стартира с призовете. След като стана Автомобил на 2018 г. в България.
Та така, визуално новата Fiesta може да се каже, че не малко прилича на предшественичката си, но и същевременно няма нито един детайл, който да не е променен. Вероятно това дизайнерско решение е било взето именно, за да не се къса връзката с предходното поколение и постигнатите от него резултати.
Предницата на новото поколение на автомобила определено го прави разпознаваем още на пръв поглед не само като Ford, но и като Fiesta. Има обаче една съществена разлика - колата е получила малко по-нежни линии на фона на доста агресивната предница на фейслифта на предходното поколение. Фаровете вече не са толкова заострени, радиаторната решетка не е толкова голяма и хищно изглеждаща, линиите на бронята са малко по-меки. Загледа ли се по-обстойно обаче човек, няма как да не забележи, че предницата на новата Fiesta напомня на хотхеча Focus ST. Възможна асоциация с това дизайнерско решение е, че градският автомобил не е станал по-дамски, въпреки смекчаването на основните линии и наградите за любима женска кола, които получи седмата генерация.
По отношение на приемствеността в екстериорния дизайн обаче има едно НО. И то е, че в новата Fiesta имаме един изцяло нов светлинен подпис на дневните светлини. Които правят абсолютно разпознаваема новата Fiesta дори и нощно време.
Тенденцията за промяна на всеки детайл, но запазване на основната линия, откриваме и когато погледнем колата отстрани. Погледната откъм вратите, новата Fiesta наистина е запазила до голяма степен силуета на предишното поколение. Но както и отпред, тук откриваме нови линии и форми, предимно декоративни, разбира се. Към това трябва да се добави задължително и джантите с изцяло нов дизайн, чрез които колата се "отваря" допълнително. Ако човек добре познава предходната генерация и задържи погледа си отстрани, вероятно ще му направи впечатление и че Fiesta е малко пораснала. По отношение на дължината този растеж се изразява в 7.1 см при версията с 5 врати, каквато беше и тестовата кола.
Въпреки запазването на някои линии от предишното поколение отпред и отстрани, в задницата нещата стоят коренно различно. Веднага се набиват на очи изцяло новите задни светлини. Те са претърпели тотална промяна не само по отношение на предшественика, но и на някои по-предишни поколения. Докато при дебютирало през 2001 г. характерна черта беше изцяло вертикалните задни светлини, което бе запазено като дизайнерски подход и при Fiesta от 2008 г., то с последната генерация Ford тотално къса с този похват и "стоповете" са вече хоризонтално разположени. А в същото време не приличат на нито едни, познати от останалите модели на марката. Явно това е новата линия на Ford, след като и дебютиралият през т.г. нов Focus има такива задни светлини.
Отзад откриваме изцяло нови форми също и във вратата на багажника, стъклото и бронята. Изнесени максимално в двата края на последната са и светоотразителите. За тях пък е валидна обратната спрямо "стоповете" тенденция. В предишната генерация на автомобила те бяха хоризонтални. А сега вече са вертикално разположени. Имат и интересна форма на неправилен трапец. Между другото същата имат и светлините за мъгла в предната броня.
За разлика от екстериорния дизайн, тотална промяна на визията откриваме вътре в купето. Там няма нищо, което да е останало от предходното поколение на Fiesta. Единствено подобна асоциация можем да направим, когато погледнем волана. При него по-скоро е валидно това, което казахме за предницата – нов дизайн, но с препратки към предшественика. Сега обаче той има малко повече бутони за управление на инфоразвлекателната система, борд компютъра и менютата. Което пък улеснява водача. Самият волан пък е станал и по-удобен за хващане, особено с кожената си тапицерия, каквато имат по-високо оборудваните версии като тестовата.
Новата Fiesta има и изцяло ново арматурно табло. Връзката с предходното поколение е само малкият дисплей на компютъра, разположен между оборотомера и скоростомера. Той силно напомня на онзи, с който сме свикнали от всички модели на Ford през последните години. Но за разлика от при тях, където традиционно той имаше син фон, сега вече е черен, благодарение на което изглежда по-контрастно.
И като заговорихме за дисплей, трябва да споменем новия 8-инчов сензорен екран, поставен най-отгоре на централната конзола в изцяло вертикална позиция. Който, според съвременните дизайнери, се нарича "свободно стоящ". Благодарение на него в новата Fiesta значително е намален броят на бутоните за управление, като функциите на близо 50% от наличните при предишното поколение вече са иззети именно от дисплея. Двата, заедно с по-малкия в таблото, са разположени приблизително в една линия и така погледът на водача не е нужно да се мести много, за да открие необходимата му информация.
В целия интериор на новата Fiesta откриваме и по-висококачествени материали. Това е валидно както за пластмасите, така и за декоративните хромирани и алуминиеви елементи и декорации.
Последните са в пряка връзка и с още една тенденция в автомобилната индустрия от последно време – индивидуализацията. Бъдещите клиенти могат самостоятелно да оформят интериора на новата си кола изцяло по свой вкус благодарение на опциите, предлагани като поръчка. Те включват декоративни елементи за централния инструментален панел и този от страната на пътника, за дръжките на вратите, както и страничните огледала. Всички те могат да бъдат в някой от цветовете, които се предлагат на клиентите да изберат. Към индивидуализацията трябва да се добави и опционалният прозрачен покрив, който допълва комфорта в колата. С какъвто разполагаше и тестовият автомобил.
Всъщност опциите за индивидуализация на Fiesta са още по-сериозно застъпени отвън. Клиентите на новия модел могат да избират между цели 4 базови визии. Сред тях е и един от новите цветове - Chrome Copper (като на тестовата кола), който определено прави впечатление, особено на представителите на нежния пол.
Новото поколение на модела е станало и по-комфортно за шофьора и пътниците. И не само благодарение на по-голямото вътрешно пространство. Мисълта към отделния детайл е дала резултат, като например изцяло новият подлакътник, който е изработен така, че да предостави повече удобство както на най-ниските, така и на най-високите водачи.
За пътниците отзад пък вече има повече пространство както на ширина, така и на дължина. Мястото за коленете им е нараснало с 1.6 см, което в интериора на автомобил е доста, особено в този сегмент. Това се постига и благодарение на новите по-тънки облегалки на предните седалки.
Самите седалки (и отпред, и отзад) също са изцяло нови, по-удобни, а специално предните предлагат и по-сериозни лумбални опори, за да се чувстват шофьорът и пътникът до него още по-комфортно и стабилно в завоите.
Споменатото вече "порастване" на Fiesta е позволило и леко увеличение на багажното пространство. Минималният обем на товарния отсек вече е 292 литра (при 290 при предишното поколение). Освен това багажникът е станал по-функционален. От една страна новата врата е по-широка и прави по-удобно товаренето на багаж. От друга пък вътре вече има и нови ниши за по-дребни предмети, които разполагат и с еластични ремъци, които да ги държат стабилни. Налични са също и закачалки за окачане на торби, чанти и от този род неща, както и няколко опции за фиксиране на различни багажи или предмети.
Относно нишите развитие има и вътре в купето. Жабката е станала по-голяма. Пред скоростния лост в централната конзола има място с обем цял литър за поставяне на телефони и други дребни предмети. От по-сериозното пространство за багаж могат да се възползват и пътниците отзад чрез джобовете във вратите, които вече събират бутилки с обем до 0.6 литра.
По отношение както на предните, така и на задните врати, трябва да се отбележи, че протекторите, които се отварят с открехването им и пазят от удар или надраскване ръба на вратата, както и паркираните в съседство автомобили, са станали много по-качествени. Докато при предишното поколение (и при дебюта им във Focus от 2010 г.) те бяха леко чупливи и понякога се трошаха, ако човек без да иска ги закачи и дръпне по-силно с дрехата си, сега това не е така. Въпросните протектори са изработени от доста по-мека и гъвкава пластмаса, така че проблемът определено е решен.
Още от миналото си поколение Fiesta правеше отлично впечатление по отношение на пътното си поведение. Въпреки това инженерите на Ford са поработили и върху окачването на новата генерация. Обект на работата им е станало усъвършенстването на някои от компонентите на окачването и управлението. А паралелно е поработено и върху настройките. Реално новата Fiesta има 3 варианта на шаси в зависимост от това с кой двигател е оборудвана и съответно какво е теглото на автомобила. В конкретния случай ще си поговорим за най-разпространения мотор – 1-литровият EcoBoost с мощност от 100 к.с., съчетан с 6-степенна автоматична скоростна кутия. Но за тях по-късно. По отношение на пътното поведение едва ли ще могат да се намерят забележки. Колата стои много стабилно на шосетата, независимо дали се кара на висока скорост по магистрала, или пък в изпълнени със завои планински пътища. Последното категорично мога да потвърдя след като по време на теста преминах и двете посоки през нелекия по принцип проход Троян-Кърнаре. Той наистина е предизвикателство за автомобилите не само през зимата и новата Fiesta наистина затвърди мнението, че трудно може да се намери кола от нейния клас, която да се справя толкова добре с последователните остри завои. И паралелно с това да вози достатъчно комфортно. На моменти дори човек може да остане с впечатлението, че всъщност шофира/вози се в автомобил от по-висок сегмент. Това важи и за скоростно каране по магистрала, където автомобилът наистина стои много здраво "залепен" за асфалта и създава чувства за спокойствие и сигурност у шофьора и пътниците.
Що се отнася до двигателя, едва ли ще е изненада за някого, че този доказал през годините себе си мотор, включително и с куп награди, е отлично предложение за купе с размерите и теглото на Fiesta. Да, има и по-мощни варианти (със 125 и 140 к.с.), но 100-коньовата версия наистина е оптималната по отношение на динамика и разход на гориво. Макар и базов, моторът е достатъчно силен, за да тегли купето. С него колата не става супердинамична, но за класа ускорение от 0 до 100 за 12.2 секунди в никакъв случай не е бавно. Освен това тук си говорим и за автомобил с автоматична трансмисия, като с ръчната същата кола ускорява за 10.5 секунди. Тук обаче удобството е несравнимо, когато говорим за градско шофиране. А тази кола ще се използва предимно в такива условия. Така в типичните задръствания шофьорът ще се чувства доста по-добре и неангажиран със съединителя и скоростния лост. Ако пък на извънградско на някого му се прииска малко повече динамика, тази Fiesta с автоматик разполага и с пера за смяна на скоростите от волана. Така водачът спокойно ще може сам да избира в кой момент на коя предавка и при какви обороти на двигателя да шофира и ще отнеме правото на скоростната кутия PowerShift да "мисли" вместо него. За още по-голяма динамика има и бутон за изключване на тракшън контрола.
Естествено автоматикът дава малко по-голям разход на гориво. По каталог той трябва да е 5.2 литра на 100 км (при 4.3 с ръчни скорости). При теста компютърът на тази Fiesta измери 6.2 литра. Което смятам за нормално първо от гледна точка на разликата между заводските данни и реалните пътни условия и второ, заради това, че по планинските пътища съм си позволил да понатисна повечко газта. Едва ли ще изненадам някого и ако добавя, че двигателят е със Start-Stop функция, която пести гориво в задръстванията.
Истинската революция в новата Fiesta обаче идва по отношение на технологичното й развитие. В модела за първи път се вграждат редица асистенти и системи, които идват от по-горните класове автомобили, а някои вече дебютирали в предишното поколение на колата са доусъвършенствани. Например адаптивният автопилот, регулируемият ограничител на скоростта, система за следене на мъртвата точка, предупреждение за страничен трафик, индикация за дистанция от движещия се отпред автомобил, асистент за спазване на лентата, предупреждение за напускането й, предупреждение за предстоящ сблъсък и др.
Новата Fiesta идва и с инфоразвлекателната система SYNC 3, която вече работи и с гласови команди, чрез които може да се управлява аудиосистемата, навигацията, както и свързаните смартфони. Естествено SYNC 3 е съвместима с Apple CarPlay и Android Auto, благодарение на което водачът и пътниците могат да използват множество от функциите на телефоните си.
В съответствие с предпочитанията на клиентите към преносими дигитални мултимедийни устройства, Fiesta предоставя Bluetooth свързаност и два USB порта с всички аудиосистеми. DAB радио се предлага в цялата гама. Какъвто и достъп да изберат водачите до своята музика, аудиосистемите на Fiesta ще предоставят качествен звук. Най-добрият обаче идва с първата вградена в модел на Ford специална аудиосистема на Bang & Olufsen - B&O PLAY. Такава имаше и в тестовия автомобил. Тя е изпълнена чрез специално проектирано за Fiesta разпределение и калибриране на високоговорителите. В случая те са 10, включително монтиран в багажника субуфер и централен високоговорител за средни честоти, който се намира над свободно стоящия дисплей над таблото. Общата мощност е 675 вата, като освен сила и чистота на звука, има и съраунд ефект за още по-богат саунд в цялото купе.
Та стигнахме и до цените. Базовата Fiesta от новото поколение у нас се продава от 23 000 лв. с ДДС, като става въпрос за 3-вратата версия на купето с базовия 1.1-литров бензинов двигател с мощност от 75 к.с. При тестовият модел цените тръгват от 30 800 лв. (като става въпрос за версията с автоматични скорости, с ръчни цената е 26 900 лв.). Най-скъпият бензинов вариант, отново с 1-литров EcoBoost, но с мощност от 140 к.с. и механични предавки струва 41 900 лв. (за версията на купето с 5 врати, с 3 е с 600 лв. по-малко). При дизеловите версии, които са с 1.5-литров двигател с 85 или 120 к.с., цените започват от 27 450 лв. и достигат 43 400. Автомобилите се предлагат с 5-годишна гаранция като ограничения в пробега няма.