Значителен ръст на събираемостта на сметките на клиентите си е постигнала "Топлофикация София" през последните 2-3 години. Това стана ясно от думите на изпълнителния директор на дружеството Георги Беловски по време на конференция "Превенция на проблемните плащания в ютилити сектора", която се организира от "Новините Груп". Според думите му в последно време 9 от 10 клиенти на компанията плащат сметките си навреме, а когато се говори за битовите абонати, 67 на сто от тях плащат сметките си дори веднага след получаването на месечната фактура.
На практика събираемостта през последните 2-3 години се е подобрила с 27%, което се отнася до всички абонати на дружеството – битови и бизнес, отбеляза Беловски. Като уточни, че това се отнася към момента след края на отоплителния сезон и изпращането на изравнителните сметки, тъй като има клиенти, които предпочитат да ги изчакат и да платят всичко накуп, но във фактурата им да бъде включена реалната им консумация на топлоенергия. По отношение на битовите абонати, въпросният ръст на събираемостта е 25%
Паралелно с това "Топлофикация София" е намалила значително сумите, които са били отписвани заради изтекла давност. Регистрираният спад в това отношение е 28%. "Това е сериозен ръст в правилната посока", подчерта Беловски. Той допълни и че по отношение на третия субект, от когото дружеството получава пари – НЕК, събираемостта е 100%. Като уточни, че става въпрос за електроенергията, която "Топлофикация София" произвежда от когенерацията си и която се изкупува от обществения доставчик на ток.
Беловски уточни още, че в последно време постигнатата сред битовите клиенти събираемост вече е 89%. В същото време при 7 на сто от случаите дължимите суми се събират чрез споразумения с абонатите, забавили плащането на сметките си. Около 3% от парите се събират по съденеб път. В същото време резултатите по отношение на бизнес клиентите на "Топлофикация София" са още по-добри. Там събираемостта е дори 92%, а само 1 на сто от дължимите суми се събират след завеждане на дела в съда.
За да бъдат постигнати тези резултати, ръководството на дружеството е предприело сериозни реформи и въвеждане на модерни и адекватни системи за събиране на задълженията на клиентите. "Намерихме смелост да сложим във фактурите големите черни букви "Предстои съдебно действие". Не можех да разбера защо преди това не можеше с едни такива букви да се предупреждават длъжниците, че има проблем и предстои съдебно действие. Благодаря на Столична община, че се съгласи да го направим", отбеляза Беловски.
Друг момент в промяната на работата на "Топлофикация София" по отношение на ръста на събираемостта на сметките е подобряването на директната връзка с клиентите. Според Беловски преди години тя е била занемарена, а самите използвани канали не са били особено адекватни. "Затова сменихме значително модела и наблегнахме на грешките, допускани в търговската част. Вече имаме собствен кол център, сами събираме, имаме наши колектори, които посещават по домовете, разговарят с клиентите, търсят вариант да се договори удобен вариант за покриване на задълженията. И едва последната фаза е съдебно дело", обясни шефът на дружеството.
Той допълни, че преди това нещата са били обърнати наопаки – в кол центъра на компанията са работили 12 души, а колекторите са били 140. "Сега е обратното. И кол центъра вече отчита най-голяма събираемост", подчерта Беловски. Той допълни, че компанията вече е започнала да използва и съвремените технологии като социалните мрежи. "Младите непрекъснато са с телефоните в ръка. Имаме Facebook, имаме и чат. И така комуникираме с тях", обясни Беловски. Той допълни и че чрез тези канали дружеството търси по-активна комуникация с абонатите, за да бъдат те по-спокойни, а не агресивно настроени срещу "Топлофикация". "Човекът пита и ние му отговаряме. Не го чакаме да се ядоса. Защото в такъв случай нещата вече се променят", отбеляза Беловски. Той допълни и че все пак с по-възрастните клиенти компанията продължава да общува по по-традиционните начини.
Като доказателство за това, че се работи в правилната посока, той отбеляза не само значителния ръст на събираемостта, но и сериозния спад на жалбите срещу "Топлофикация София". "Броят на жалбите от 12 000 преди 4 години, сега намаля до 4000-4500, според критериите на КЕВР", обяви Беловски.
Шефът на "Топлофикация София" отбеляза също и че само усилията на компанията няма да решат проблемите с плащанията. Затова трябва да има и нови промени в нормативната уредба. Той отбеляза, че направените вече такива са дали резултат, като например възможността за по-равномерно разпределение на сумите през годината, но има нужда и от още изменения. Чрез които да се спрат противоречивите практики, които влияят на клиентите и ги настройват да не плащат сметките си. "Ако не се изчисти законодателството, няма да имаме нормална събиртаемост", отбеляза Беловки. И допълни, че има заинтересовани страни, дори и адвокати, които се изхранват на гърба на топлофикациите. "Опитват се да внушават, че дружествата нарушава нещо. Безброй проверки имаше в "Топлофикация София". И никога не се доказа подозрението. И Сметната палата и кой ли не ни проверява. От 3 години съм директор, редица институции дойдоха на проверка и никога не доказаха нищо", каза още Беловски.
Той отбеляза и още един проблем - има дълбоко неразбиране, че не топлофикациите определят цените. "Хората често не знаят, че това е КЕВР. И не можем да избягаме от тази формула. Често чуваме: "Те вдигнаха цените". Не, ние не ги вдигаме, КЕВР ги определя", подчерта шефът на столичната "Топлофикация".