„Топлофикация София“: 9 от 10 клиенти вече си плащат навреме

Ако законодателството не се изчисти, няма да имаме нормална събираемост, казва Георги Беловски

по статията работи: Кристиан Костурков | 06.06.2017 | 18:43

Значителен ръст на събираемостта на сметките на клиентите си е постигнала "Топлофикация София" през последните 2-3 години. Това стана ясно от думите на изпълнителния директор на дружеството Георги Беловски по време на конференция "Превенция на проблемните плащания в ютилити сектора", която се организира от "Новините Груп". Според думите му в последно време 9 от 10 клиенти на компанията плащат сметките си навреме, а когато се говори за битовите абонати, 67 на сто от тях плащат сметките си дори веднага след получаването на месечната фактура.

На практика събираемостта през последните 2-3 години се е подобрила с 27%, което се отнася до всички абонати на дружеството – битови и бизнес, отбеляза Беловски. Като уточни, че това се отнася към момента след края на отоплителния сезон и изпращането на изравнителните сметки, тъй като има клиенти, които предпочитат да ги изчакат и да платят всичко накуп, но във фактурата им да бъде включена реалната им консумация на топлоенергия. По отношение на битовите абонати, въпросният ръст на събираемостта е 25%

Паралелно с това "Топлофикация София" е намалила значително сумите, които са били отписвани заради изтекла давност. Регистрираният спад в това отношение е 28%. "Това е сериозен ръст в правилната посока", подчерта Беловски. Той допълни и че по отношение на третия субект, от когото дружеството получава пари – НЕК, събираемостта е 100%. Като уточни, че става въпрос за електроенергията, която "Топлофикация София" произвежда от когенерацията си и която се изкупува от обществения доставчик на ток.

Беловски уточни още, че в последно време постигнатата сред битовите клиенти събираемост вече е 89%. В същото време при 7 на сто от случаите дължимите суми се събират чрез споразумения с абонатите, забавили плащането на сметките си. Около 3% от парите се събират по съденеб път. В същото време резултатите по отношение на бизнес клиентите на "Топлофикация София" са още по-добри. Там събираемостта е дори 92%, а само 1 на сто от дължимите суми се събират след завеждане на дела в съда.

За да бъдат постигнати тези резултати, ръководството на дружеството е предприело сериозни реформи и въвеждане на модерни и адекватни системи за събиране на задълженията на клиентите. "Намерихме смелост да сложим във фактурите големите черни букви "Предстои съдебно действие". Не можех да разбера защо преди това не можеше с едни такива букви да се предупреждават длъжниците, че има проблем и предстои съдебно действие. Благодаря на Столична община, че се съгласи да го направим", отбеляза Беловски.

Друг момент в промяната на работата на "Топлофикация София" по отношение на ръста на събираемостта на сметките е подобряването на директната връзка с клиентите. Според Беловски преди години тя е била занемарена, а самите използвани канали не са били особено адекватни. "Затова сменихме значително модела и наблегнахме на грешките, допускани в търговската част. Вече имаме собствен кол център, сами събираме, имаме наши колектори, които посещават по домовете, разговарят с клиентите, търсят вариант да се договори удобен вариант за покриване на задълженията. И едва последната фаза е съдебно дело", обясни шефът на дружеството.

Той допълни, че преди това нещата са били обърнати наопаки – в кол центъра на компанията са работили 12 души, а колекторите са били 140. "Сега е обратното. И кол центъра вече отчита най-голяма събираемост", подчерта Беловски. Той допълни, че компанията вече е започнала да използва и съвремените технологии като социалните мрежи. "Младите непрекъснато са с телефоните в ръка. Имаме Facebook, имаме и чат. И така комуникираме с тях", обясни Беловски. Той допълни и че чрез тези канали дружеството търси по-активна комуникация с абонатите, за да бъдат те по-спокойни, а не агресивно настроени срещу "Топлофикация". "Човекът пита и ние му отговаряме. Не го чакаме да се ядоса. Защото в такъв случай нещата вече се променят", отбеляза Беловски. Той допълни и че все пак с по-възрастните клиенти компанията продължава да общува по по-традиционните начини.

Като доказателство за това, че се работи в правилната посока, той отбеляза не само значителния ръст на събираемостта, но и сериозния спад на жалбите срещу "Топлофикация София". "Броят на жалбите от 12 000 преди 4 години, сега намаля до 4000-4500, според критериите на КЕВР", обяви Беловски.

Шефът на "Топлофикация София" отбеляза също и че само усилията на компанията няма да решат проблемите с плащанията. Затова трябва да има и нови промени в нормативната уредба. Той отбеляза, че направените вече такива са дали резултат, като например възможността за по-равномерно разпределение на сумите през годината, но има нужда и от още изменения. Чрез които да се спрат противоречивите практики, които влияят на клиентите и ги настройват да не плащат сметките си. "Ако не се изчисти законодателството, няма да имаме нормална събиртаемост", отбеляза Беловки. И допълни, че има заинтересовани страни, дори и адвокати, които се изхранват на гърба на топлофикациите. "Опитват се да внушават, че дружествата нарушава нещо. Безброй проверки имаше в "Топлофикация София". И никога не се доказа подозрението. И Сметната палата и кой ли не ни проверява. От 3 години съм директор, редица институции дойдоха на проверка и никога не доказаха нищо", каза още Беловски.

Той отбеляза и още един проблем - има дълбоко неразбиране, че не топлофикациите определят цените. "Хората често не знаят, че това е КЕВР. И не можем да избягаме от тази формула. Често чуваме: "Те вдигнаха цените". Не, ние не ги вдигаме, КЕВР ги определя", подчерта шефът на столичната "Топлофикация".


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Религията днес /п/
  • 05:40 Телепазарен прозорец
  • 05:55 Денят започва сутрешен блок с...
  • 09:20 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 11:00 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:25 Новини на турски език
  • 12:35 Малки истории
  • Сега "120 минути" - публицистично...
  • 05:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 06:00 "Тази сутрин" - сутрешен блок с...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците и приятели" - комедийно...
  • 13:30 "Присъда" - сериал, с.1, еп.71 /п./
  • 15:00 Премиера: "Плен" - сериал, с.1,...
  • Сега "Кобра 11: Обади се!" - сериал,...
  • 05:20 "Пресечна точка" - публицистично...
  • 06:00 "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
  • 13:30 "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Лабиринт към щастието" (премиера)...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.