Изпадналият в стагнация американски трудов пазар пречи на икономическото възстановяване в САЩ, но не и на печалбите на едрия американски корпоративен бизнес. А това е лоша новина за над 14 млн. безработни американци, пише в свой анализ Ройтерс.
По принцип едрият бизнес търси нови кадри, когато реализира големи печалби, тъй като предпоставката е да се разраства още повече. Проблемът в случая идва от факта, че растежът на големите американски корпорации сега се реализира предимно извън американска територия, т.е. необходимите нови кадри се наемат в чужбина.
"Изнесохме производствените си разходи зад граница. Продажбите на продуктите ни все още са главно на американския пазар, но служителите ни в основната си част не работят в САЩ. Именно този модел ни позволи да стабилизираме финансовото си състояние и да вървим напред", коментира Грег Хейс, главен финансов директор в United Technologies. Компанията е най-големият производител на климатици и асансьори в света.
Около 78% от компаниите, които са включени в индекса S&P 500, отчетоха по-добри от очакваното финансови резултати през второто тримесечие на тази година. Стойността на S&P 500 скочи два пъти след края на рецесията. Растежът е налице, а едрият бизнес в САЩ определено прогресира.
Картината на американския трудов пазар за сметка на това е съвсем различна. През юни в САЩ бяха създадени толкова малко работни места, колкото не бяха създадени през нито един от последните девет месеца. Американската безработица остава на сравнително високо ниво – 9,2%.
И още – потресаващо добрите финансови резултати изобщо не означават подобрение в заплащането в САЩ. Според проучване на икономисти от Североизточния университет в Бостън в периода 2009-2010 година американските корпоративни печалби са се увеличили с 88%. През същия период заплатите са нараснали с 1%.
"Единствените големи печеливши от развитието на американските корпорации са техните акционери и фондовите борси", гласи заключението на доклада.
През първото тримесечие на тази година растежът на заплатите в САЩ е едва 0,7%.
"Хората нямат пари, покупателните им възможности не се увеличават и затова икономиката страда", коментира накратко професор Андрю Съм, един от учените от Североизточния университет.
Според изводите на доклада е много трудно да се даде една причина, заради която икономиката на САЩ страда. Реално липсата на продажби от страна на малкия бизнес влияе зле и на трудовия пазар. Дори и компании, които продават основни продукти, страдат. Типичен пример е Pepsi, която очаква по-лоши финансови резултати на северноамериканския пазар през тази година, отколкото първоначално се прогнозираше.