В битката със сивата икономика Министерството на финансите въведе нова наредба за транспортирането на определени стоки. Тя се отнася за контрол на стоки с висок фискален риск, каквито са месото и месните продукти. Наредбата е в сила от 1 октомври за стоки, които влизат или излизат от България. От Нова година обаче тя ще действа и за транспорт на стоки с висок фискален риск вътре в страната.
Представители на браншови организации са сериозно притеснени от ефектите, които тази наредба ще има както върху бизнеса им, така и върху потребителите.
Изпълнителният директор на Асоциацията на производителите на рибни продукти БГ Фиш Йордан Господинов посочи пред БНР, че рибата, добивана в българската акватория на Черно море, е между 12 и 15 хил. тона. Освен риба, се ловят също миди и рапани, добави той. По думите му обаче тези данни са без сивата икономика. По тяхна преценка делът на сивата икономика е около 25-30%.
В интервю за предаването "Преди всички" Господинов предупреди, че след Нова година тази наредба ще е "страшен тормоз" за всички:
"Ние трябва да назначим по двама работника в предприятие, особено тези, които са експортно и импортно ориентирани. Тази наредба ни е тежест. Ние предложихме няколко варианта, описали сме ги в писмо до министъра и до Спецов – да използват възможностите, които дава тяхната институция - да осъществяват контрол или да направят одит на определени фирми, т.е. избирателно да проверяват фирми, да направят оценка на риска, да преценят фирмите, които са рискови, и да си ги дебнат, а не всяка фирма. Ставаме луди с това нещо".
Изпълнителният директор на Асоциацията на месопреработвателите д-р Диляна Попова посочи пред БНР, че и техните проблеми са идентични. Тя допълни, че всички данни се попълват ръчно. Ако се допусне някаква грешка, тя няма как да бъде коригирана или да бъде анулирана декларацията, предупреди д-р Попова.
"При всяко товарене трябва ръчно да се въвежда клиент по клиент, продукт по продукт. Едно предприятие произвежда 100-200-300 асортимента и всеки един асортимент като се въведе ръчно, това изисква доста време. Това е проблем. Системата още сега често блокира, като се има предвид, че тя за момента действа само за внос и износ. От 1 януари очакваме да има доста по-сериозни проблеми, което ще забави доставките, съответно подлежим на санкции, когато не можем да си изпълняваме сроковете за доставки в търговската верига".
Д-р Попова отбеляза и разминаванията, които неизбежно се получават при доставката на продукти.
Според нея всичко това създава сериозна административна и финансова тежест. Тя смята, че мярката няма да спомогне за намаляване на сивия сектор, който по думите й е около 30-40%.
От организацията настояват да се отложи действието на наредбата с минимум 6 месеца, както и да се преосмисли целият механизъм на контрол.