Потребителите ще могат да върнат стока в гаранция, която е показала три пъти един и същ дефект. Това е една от поправките в Закона за защита на потребителите, приета на първо четене от депутатите в икономическата комисия към парламента. Вносител на промените е министерството на икономиката и енергетиката.
С измененията се коригират несъответствия и нелоялни търговски практики. Законопроектът цели да въведе и европейските изисквания при правата на потребителите и заради това се предвижда нова уредба за подписване на договори от разстояние, обясни заместник-икономическия министър Красин Димитров. По думите му с промените се уреждат по-добре и договорите за продажба.
Занапред потребителите ще имат възможност в 14-дневен срок да се откажат от подписаните от тях договори, парафирани от разстояние или извън търговския обект. В този срок хората ще могат да се отказват от стоката или услугата, без да посочват причина, без да се дължи обезщетение или неустойка и без да заплаща каквито и да е разходи.
В закона се предвижда и максимален срок за доставка на стоки в рамките на 30 дни считано от сключването на договора. Когато търговецът не достави стоката в рамките на предвидения от закона срок, потребителят ще има право да развали договора. Преди да стане това обаче, потребителят ще трябва да изиска от търговеца да достави стоката в допълнително определен от потърпевшия срок съобразно обстоятелствата. В случай че фирмата откаже и не го направи, договорът може да бъде развален.
Правят се изменения и в закона за потребителските кредити – за заеми, по-малки от 400 лева също ще важат разпоредбите на закона. Досега тези кредити бяха изключение и не се обхващаха от закона. Основната причина за промяната са злоупотребите, които някои фирми правеха при предоставянето на бързи кредити.
От Българската търговско-промишлена палата поискаха с измененията да бъдат записани по-строги регулации за нерегламентираното използване на баркодове. Според тях проблем може да бъде идеята наказателни постановления да се връчват на всяко физическо лице, което е в търговския обект и има някакви трудови взаимоотношения със собственика на обекта.
Богомил Николов от асоциация "Активни потребители" пък поиска да се увеличи санкцията при установяване на нелоялна търговска практика. В момента глобата е 15 000 лв., а може да бъде определена "до 10% от оборота на фирмата", заяви Николов.