Повече от 67% от асортимента в основните хранителни категории в Billa, Kaufland, Lidl и T MARKET се състои от български продукти. Този дял е най-висок при месните продукти – 76%, следван от хляба със 73%, млечните продукти с 64% и плодове и зеленчуци с 57%.
През последната година четири от най-големите търговски вериги у нас са изкупили повече от 111 000 тона плодове и зеленчуци от български производители. Сред тях са над 15 000 тона ябълки, почти 28 000 тона картофи, повече от 5 000 000 броя листни зеленчуци, близо 27 000 тона дини и пъпеши и над 10 000 тона домати.
Всяка от четирите вериги работи с между 120 и 200 родни производители и помага за развитието на техния бизнес. Български компании произвеждат и почти 40% от продуктите под собствени марки на ритейлърите.
Това показват данните от анкета за работа с български производители за периода 01 ноември 2018 година - 30 октомври 2019 г. Участници в анкетата са членовете на Сдружението за модерна търговия (СМТ) "Билла България”, "Кауфланд България”, "Лидл България” и "Максима България”. Тези четири компании са сред най-големите ритейлъри у нас с общ пазарен дял от над 30% в сектора на търговията с бързооборотни стоки и имат повече от 360 магазина в цяла България.
Според експерти от веригите, българските производители могат да работят успешно с големите търговски компании, ако покриват няколко важни условия. Сред тях са да предлагат продукти с постоянно високо качество и по международните стандарти и да могат да доставят договорените количества в срок и с подходяща опаковка. Покриването на тези критерии може да отвори и вратите към външни пазари, което са постигнали повече от 45 български компании. Благодарение на партньорството си с търговските вериги те успешно реализират продукцията си в чужбина.
76% от месните продукти в Billa, Kaufland, Lidl и T MARKET са български
Всяка от тях работи с между 120 и 200 родни доставчика
Данните от анкетата на СМТ показват, че повече от 67% от асортимента в основните хранителни категории се състои от български продукти. Те се доставят от между 120 и 200 родни производители, с които работи всяка от четирите компании. Основни хранителни категории, обхванати от анкетата са "Месо и месни продукти", "Хляб и хлебни изделия", "Плодове и зеленчуци" и "Мляко и млечни продукти".
Според резултатите от проучването на СМТ, 76% от стоките в категория "Месо и месни продукти" в четирите вериги са произведени в България. В категория "Хляб и хлебни продукти" 73% от асортимента е доставян от родни хлебопроизводители. Те предлагат не само различни видове хляб, но и заготовки за печене на хлебни изделия на място в магазините.
Много голям е делът на българските продукти и в категория "Млечни продукти" – 64%. Така ритейлърите отговарят на търсенето на хората, които, според редица проучвания, предпочитат родни мляко, сирене и кашкавал.
Данните от анкетата показват, че 57% от плодовете и зеленчуците в Billa, Kaufland, Lidl и T MARKET са отгледани в България. В тази категория трябва да се отчете факта, че
поради географското разположение на страната, у нас се произвежда само една част от плодовете и зеленчуците, които хората харесват и биха искали да закупят. Затова и малко над 40% от асортимента са продукти като банани, ананаси и портокали. В същото време в някои вериги, вече може да се намери киви с произход България, а доскоро този плод беше 100% вносен.
Четири вериги са изкупили над 111 000 тона български плодове и зеленчуци
През последната година Billa, Kaufland, Lidl и Т МАРКЕТ, са изкупили повече от 111 000 тона плодове и зеленчуци от български производители. Сред тях са над 15 000 тона ябълки, почти 28 000 тона картофи, повече от 5 000 000 броя листни зеленчуци, близо 27 000 тона дини и пъпеши и над 10 000 тона домати.
Тези данни показват, че значителна част от продукцията на българските земеделски производители се реализира през големите търговски вериги. Например, според данни на Министерство на земеделието, храните и горите (МЗХГ) към края на ноември 2019 г. годишното производство на ябълки в страната възлиза на малко над 50 000 тона. Според анкетата на СМТ, четирите компании са продали повече от 15 000 тона, което възлиза на около 30% от производството. Подобна е картината и по отношение на производството на картофи. Данните на МЗХ показват, че през последната година са произведени 147 000 тона, а според резултатите от анкетата почти 20% са реализирани от само 4 компании.
Всяка верига работи с между 120 и 200 български доставчици на храни
Анкетата на Сдружението за модерна търговия показва, че всяка от четирите вериги работи с между 120 и 200 български производители, които им доставят хранителни стоки от собствените си марки и произвеждат продукти за брандовете на ритейлърите.
Благодарение на партньорството с веригите, производителите успешно развиват бизнеса си. Това става благодарение на реализацията на големи количества стока, оптимизиране на производствения капацитет и по-добра прогнозируемост на приходите във времето, което им позволява да реализират инвестиции.
Почти 40% от собствените марки на веригите се произвеждат в България
Резултатите от анкетата показват, че 38% от продуктите от собствените марки на участниците в четирите основни хранителни категории се произвеждат в България. Най-голям дял е в категорията "Месо и месни продукти" – 63,5%, а при "Хляб и хлебни изделия" цифрата е 56%.
Повече от 45 български компании изнасят продуктите си в чужбина през търговските вериги
През последната година над 45 български компании развиха бизнеса си и излязоха на международни пазари, благодарение на партньорството си с търговските вериги. Това стана възможно чрез производството на собствени брандове на ритейлърите.
Търговските вериги помагат развитието на българските производители
Българските производители развиват бизнеса си и благодарение на различни инициативи, организирани от търговските вериги. Например Billa инвестира в развитието на българското земеделие чрез програмите си "Градините на Билла" и "Българска ферма", които се развиха в собствени брандове. Kaufland и Lidl подкрепят българските фермери като осигуряват средства и ноу-хау за сертифицирането им по стандарта Global G.A.Р. Lidl пусна серията "Родна стряха" и проведе кампанията "Съхрани българския вкус", с което наложи на пазара традиционни български храни. T MARKET дава предимство на българските производители при избора на продукти за асортимента си.
Важна част от подкрепата за българските производители е и споделянето на огромния опит, който веригите имат от практиката си в България, и в Европа. Благодарение на това много производители оптимизираха своите процеси, успешно въведоха утвърдени методи за робота и така получиха огромно конкурентно предимство на пазара.
Постоянно високо качество и стремеж към развитие отварят вратите на производителите към големите вериги
Според експерти от компаниите, участвали в анкетата, българските производители са търсен и желан партньор на търговските вериги. Магазините на Billa, Kaufland, Lidl и T MARKET са отворени за родните компании, които успяват да покрият изискванията на търговците. Най-важните сред тях са предлаганите продукти да са с постоянно високо качество според международните стандарти и производствените мощности да са съвременни и ефективни.
От голямо значение е и нагласата на всеки производител да развива бизнеса си, за да може да отговори на високите изисквания на търговските вериги за качество на продуктите си. Това означава да е готов да приеме съветите и знанията, които търговците му предоставят, да има желание да разработва и произвежда иновативни продукти в партньорство с ритейлърите.
Във връзка с резултатите от анкетата изпълнителният директор на СМТ Йордан Матеев заяви: "Една от основните причини милиони българи да пазаруват всеки месец в магазините на търговските вериги е предлагането на огромно разнообразие от качествени български продукти, които хората харесват и търсят. Партньорството между нашите членове и родните производители помага за развитието на бизнеса и повишаването на конкурентоспособността на стотици български компании, което е от полза за клиентите, за компаниите и за икономиката на страната."