"Тенденцията към поскъпване на горивата както у нас, така и в цял свят е резултат от комбинираното действие на различни причини."
Така от Лукойл България обясняват непрекъснатото увеличение на цените на горивата.
В съобщение до медиите компанията продължава с обясненията, споменавайки на първо място тенденции от развитието на световната икономика напоследък, а след това и политическите трусове в страните от Северна Африка:
"Нарасналото потребление в страни като Китай, Индия и Бразилия, сигналите за излизане от икономическата криза на най-големите световни потребители и свързаната с това инфлация бяха последвани от събитията в Северна Африка и Близкия Изток, които изостриха опасенията за редовността на доставките и настроиха пазара към запасяване.
Това предизвика рязко покачване на котировките както във фючърсната търговия на нефт, така и на международния пазар на готови горива."
Разясненията за широката публика идват на фона на масовото недоволство на граждански и бизнес организации, заплашващи с протести заради непрестанното повишаване на цените на горивата у нас - пазар, върху който Лукойл има значителен контрол.
Освен това в сряда Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) обяви, че започва разследване за наличието на картелно споразумение на пазара на горива у нас. Тоест ще се проверява дали наред с обективните фактори, за които няма спор, че влияят на цените, не съществуват и други - непазарни споразумения за поддържане на по-високи ценови равнища.
След вчерашното си съобщение за старта на разследването днес регулаторният орган пък напомни, че според новите правила, по които комисията работи, който си признае за участие в картел, може и да се размине с предвиденото за такива случаи наказание.
Така след поредицата от тези събития дойдоха и разяснения за масовия потребител на логиката на образуване на цените на дребно на горивата у нас. От Лукойл България, която вероятно ще изпрати подобни, макар и по-разширени, обяснения и до КЗК, правят и исторически преглед на ценовите движения.
"От началото на годината цените на суровия петрол и готовите горива на международните пазари са отбелязали скок от 23%." Вероятно става въпрос за средно увеличение за суровината и нейните производни.
"В същото време повишението на цената на дизеловото гориво в България за същия период е в рамките на 12%", казват от компанията и подчертават, че "разликата е изцяло за сметка на намаляване на търговската печалба".
В съобщението на Лукойл са приложени и три графики, условно наречени от компанията "диаграми". Те илюстрират посочената от фирмата динамика.
Диаграма 1: Динамика на изменение на котировките на петрол и дизелото гориво на международните пазари
(След писмено запитване от редакцията в момента очакваме от Лукойл разяснение за точния смисъл на графиката)
Диаграма 2: Динамика на изменение на цената на дребно на дизеловото гориво в България от началото на 2011 г.
(От надписа на самото изображение и стойностите по ординатната ос всъщност се разбира, че става дума за цената на Брента)
Диаграма 3 дава отговор на постоянно задавания въпрос, защо у нас дизеловото гориво е по-скъпо от бензина.
(И тук не можем да дадем смислено разяснение за графиката и какво точно е сравнението, при положение че е изобразено движението на един вид гориво. Очакваме пояснения от Лукойл България.)