На средно 400 млн. лева годишно се оценява българският износ на автомобилни компоненти. За последните 5 години той се равнява на общо 2 млрд. лева.
В момента в страната работят около 50 фирми в този сектор като 27 от тях са чуждестранни компании, а 22 - български дружества, сочат данни на агенцията за инвестиции.
Страната ни е успяла да привлече инвеститори в сектора от целия свят – Германия, Франция, Белгия, Япония, Турция, Великобритания, САЩ и други. В заводите за авточасти у нас се правят различни видове компоненти за световни марки като BMV, Mercedes, Audi, Ford, Volvo, Renault, Dacia и др.
Произвеждаме тапицерии, седалки, кабели, части за климатици и двигатели, микрочипове, гумени уплътнения, стъкла, ресори, електроника, филтри, алуминиеви профили, ремъци и т.н. И то не само за среден клас коли, но и за луксозните.
"Автомобилният сектор в България е един от приоритетните с висок потенциал за развитие. И интересът от чуждестранни инвеститори е огромен", обясняват от агенцията за инвестиции, цитира "24 часа".
В сектора у нас са заети около 20 000 души. Сред основните предимства, заради които автомобилните компании избират България, са ниските данъци и разходи за труд, по-евтината работна ръка спрямо други страни, добре подготвените кадри, традициите в производството на електроника. Като плюс се приема и стабилната национална валута, обвързана с еврото.
Индустрията обаче вижда и пречки пред работата си в страната, които са възпиращи за още по-бурното развитие на производството на автомобилни части. Сред тях са бюрокрацията, все още лошата инфраструктура и ниското качество на образованието.
Има и оплаквания, че липсва стратегия за насърчаване на растежа в автомобилната индустрия, например чрез данъчни облекчения или чрез субсидии. От агенцията за инвестиции припомнят, че по закон са предвидени различни стимули в зависимост от големината на вложението и броя работни места, които се очаква да бъдат открити.