С началото на летния туристически сезон КЗП стартира интензивни проверки по хотели, заведения и магазини по Черноморието, които трябва да отговарят на набор от изисквания. Когато един хотел или заведение не отговаря на изискванията, това подвежда потребителите и нарушава техните права. При установяване на хотел или заведение, които работят без удостоверения за категоризации, се издава Заповед от председателя на КЗП за принудителна административна мярка - временно затваряне на обекта до отстраняване на нарушението.
В периода от 1 май до 20 юли 2023 г. Комисията за защита на потребителите – Бургас е направила 273 инспекции в цялата Бургаска област. Проверени са 189 обекта /заведения за хранене и развлечения/, след които са съставени 89 акта за установяване на административно нарушение (АУАН). Най-честите нарушения са за липса на удостоверение за категоризиране на обекта или удостоверение за открита процедура по категоризирането му (7), нелоялни търговски практики (2), непоставено на видно място временно удостоверение и меню само на български език.
Извършени са и 82 инспекции в 82 обекта в места за настаняване /хотели, апартаменти, къщи за гости, семейни хотели, почивни станции, пансиони, къмпинги, туристически комплекси и други/, като най-честите нарушения са липса на удостоверение за категоризиране на обекта и нелоялни търговски практики, като е съставен един акт за установяване на административно нарушение.
Най-честите нарушения са в случаите, когато дадено заведение е категоризирано като кафе-сладкарница или бистро, а се рекламира като ресторант. Съгласно чл.68, т.Д от ЗЗП това е заблуждаваща търговска практика, която съдържа невярна информация и следователно е подвеждаща. Санкцията е от 2 000 до 50 000 лева за юридическо лице (ЮЛ) и от 1 000 до 30 000 лева за физическо лице (ФЛ). За неспазване на Заповед на председателя на КЗП за нелоялната практика по ЗЗП има имуществена санкция, която е от 3 000 до 70 000 лева за юридическо лице и от 2000 до 50 000 лева за физическо лице.
Снимката е илюстративна