Какво правят магазините с огромното количество стоки?

Ами продават ни ги... искаме или не...

по статията работи: Ивайло Ачев | 11.04.2011 | 17:02

Били ли сте се някога в голяма търговска верига и преди да се усетите, сте се загубили сред редовете от стоки? И след това като по поръчка сте си купили неща, от които реално не сте имали нужда?

Строежът и подредбата на този тип магазини са развити до висотите на изкуство от популярната шведска верига за търговия на дребно Ikea, пише Good.is.

Дизайнът на Ikea е дотолкова "запленяващ", че 60% от нещата, които клиентите на веригата си купуват от нейните магазини, всъщност не присъстват в списъка им за пазаруване в момента, в който влизат да пазаруват.

Според изследване на професора по виртуална архитектура Алън Пен тайните на изумителния архитектурен дизайн на Ikea се дължат на т.нар. "Трансфер на Груен". Този тип архитектура е измислен от австралийския архитект Виктор Груен. Най-общо казано при него подредбата на стоките и рафтовете е такава, че потребителите откликват на "нарочно подредените стоки с разбъркани етикети с цел създаване на дезориентация". Или казано с други думи - не можете бързо да намерите исканото от вас и трябва да го търсите, като преди това минете покрай хиляди други изкушения.

Какъв е случаят с Ikea – влизате в техен магазин и моментално ви залива чувство за дезориентация. Къде можете да намерите това, което търсите? Рафтовете около вас са пълни с еднакви кафяви кутии, с произволни имена и кодове; жълта пътека ви отвежда неусетно към разкошни спални или бани, а вие просто си търсите кухненски ръкохватки.

И тъкмо когато почвате да се чудите какво става и спалните започват да ви изглеждат привлекателни, пред вас се материализира версията на Ikea за грижа за клиента – тийнейджър, който ви казва, че в момента търсената от вас стока я няма. И не, няма как да дадете поръчка, ще трябва да дойдете пак .. след две седмици да речем. Но може да попитайте за заместител на другия щанд, намира се на пет-десет метра по-нататък.

Това по-нататък обаче не се уточнява – наляво, надясно, напред, къде точно в плетеницата. А подредбата е така направена, че отразява структурата на непознат град – вървите по улиците и след тълпата от хората, които сигурно знаят къде отиват, а не към точно определената от вас цел. И виждате тук аранжирана с вкус дневна, там спалня или баня, а подсъзнателно докато ги разглеждате, забелязвате как са подредени стоките и кое с кое си отива – като се замислите хубаво е да си вземете тази поставка за четка си за зъби да речем.

Всъщност подредбата на стоките е ловък трик – те се редят така, че да не позволяват използването на инстинкта, на заложеното в хората чувство да се гледа и върви напред. Така подреденият път обаче ви завежда до стока като например поставката за четки или тази градинска маса за само 8 долара, или онези чудесни столове за само 10 долара – шест при това, истинска сделка.

А навън е пролет, съседите ви помогнаха с купона за Нова година и сте решили да ги поканите на градинско парти за благодарност. И преди да се усетите вече си имате тази маса и тези столове – нали в крайна сметка магазините служат, за да се пазарува в тях?


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


7 Цвете Жекова 13.04.2011 | 10:11
Един любопитен факт за компанията IKEA - името й е съкращение от първите букви на думите Ингвар, Кампрад, Елмтарюд и Агунарюд - името на основателя и имената на двете села, в които е живял.
6 Станимира Георгиева 12.04.2011 | 10:04
Да, това си е истинско изкуство. Работила съм в големи магазини за дрехи, и аранжирахме постоянно - има си определени изисквания как ще стоят дрехите, как се съчетават и т.н Така както някой неща сега скрити , следващата седмица при разместването им са хит! Точно за това са и аранжорите - хора, чиято професия е само това! :) Но все пак да бъдем твърди и да купуваме само това което ни трябва, или поне в повечето случаи :)
5 Иванка Иванова 12.04.2011 | 09:32
В България могат да се дадат такива примери с Практикер, Метро, Технополис и още куп големи вериги и магазини. Истинска политика за продажба.
4 Desislava Gancheva 11.04.2011 | 18:40
podrejdaneto na stokata v magazina e tsiala nauka!za tova sa aranjorite!
3 Ива Хинова 11.04.2011 | 17:29
В кварталното магазинче по-скоро ще забравиш нещо, отколкото да се върнеш с десетина неща извън първоначалния списък. Понякога обаче, макар и много рядко, случайните покупки могат да се окажат успешни.
2 V D 11.04.2011 | 17:17
Много правилно. Когато отида в един голям магазин да пазарувам винаги купувам неща от които наистина нямам нужда, а когато отида в кварталното магазинче да пазарувам си купувам само за това което съм излязла. Това им е целта на големите магазини, докато стигнеш до касата взимаш още куп ненужни неща.
1 Borislav Bonev 11.04.2011 | 17:10
Заведох дядо ми преди няколко седмици в мол "Сердика", човека е хвана за главата, каза че никога не е виждал нещо подобно и ако разкаже на някои от своите приятели колко е голям мола, нямали да му повярват.

ТВ програма

Кино

  • Сега Денят започва сутрешен блок с...
  • 09:20 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 11:00 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 12:00 По света и у нас
  • 12:25 Новини на турски език
  • 12:30 Светът на жестовете
  • 12:45 Телепазарен прозорец
  • 13:00 Последният печели...
  • Сега "Тази сутрин" - сутрешен блок с...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците и приятели" - комедийно...
  • 13:30 "Присъда" - сериал, с.2, еп.54 /п./
  • 15:00 Премиера: "Плен" - сериал, с.1,...
  • 16:00 Премиера: "Моите братя и сестри" -...
  • 17:00 bTV Новините
  • Сега "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
  • 13:30 "Свободна да избира" (премиера) -...
  • 15:00 "Лабиринт към щастието" (премиера)...
  • 16:00 Новините на NOVA
  • 16:10 "Пресечна точка" - публицистично шоу
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.