Ситуацията, предизвикана от Ковид-19 доведе до повишаване на финансовата култура на българите, които заради кризата започнаха все повече да използват дигитални канали за кандидатстване за кредит. Това се доказва от факта, че почти половината или 45% от заявленията за потребителски кредити в периода май-октомври 2020 г. бяха подадени към БНП Париба Лични Финанси през сайта на банката.
Ръстът е от близо 7% в сравнение със същия период на 2019 година, когато цифрата беше 37,5%. Това показва юбилейното 10-о издание на обзора "Потребителският кредит на българина", подготвен от един от лидерите на пазара на потребителско кредитиране в България.
Постоянно растящият брой на онлайн заявленията показва, че хората са все по-уверени при използването на дистанционни канали за финансови услуги и се възползват от техните предимства – възможност за кандидатстване 24/7 от всяко място, бърза и лесна процедура и спазване на социална дистанция. Като иновативна компания, която се стреми да улесни хората през цялото им клиентско изживяване, БНП Париба Лични Финанси инвестира не само в инструменти за кандидатстване от разстояние, но и в удобни приложения за самообслужване като плащане на вноски, получаване на информация за статус на кредита и така нататък.
Повишаването на финансовата култура на българите се доказва и от ръста на средната сума на заявленията за кредити за обединяване на задължения. През последните шест месеца тя нарасна с 5% и достигна 9 991 лева, което е най-високата средна сума сред топ 10-те проекта, за които хората търсеха финансиране. Българите оценяват високо факта, че с продукта за консолидация на кредити спестяват време и пари, тъй като така плащат само една вноска към една кредитна институция и често тези кредити се сключват при по-изгодни условия в сравнение с обединените заеми.
Друго доказателство за повишаващата се финансова грамотност е наблюдението, че хората вече приоритизират проектите, за които търсят финансиране. Например, най-голям ръст на средните суми на заявленията беше отчетен при кредитите за обединяване на задължения, лечение и автомобилни ремонти – проекти, които осигуряват финансова стабилност или не търпят отлагане. В същото време, заради кризата беше отчетено значително понижение от 16,7% на средните суми на заявките за кредити за почивки.
Това са някои от основните новини от новото издание на обзора "Потребителският кредит на българина". Той се издава два пъти годишно – пrез пролетта и есента. Неговата цел е да представи информация за потребителското кредитиране в България, базирана на представителна извадка от заявленията за кредит, получени от БНП Париба Лични Финанси. Обзорът може да се счита за показателен за развитието на пазара в България, тъй като през последните 19 години БНП Париба Лични Финанси е един от лидерите в българския финансов сектор с повече от 1,5 милиона клиенти, използвали потребителски кредити за финансиране на различни проекти от цялостен ремонт на дома до покупка на стоки на изплащане.
Близо 50% от заявките бяха подадени онлайн
Ковид-19 промени навиците на хората за кандидатстване за кредит. Българите все по-често използват дистанционните канали на БНП Париба Лични Финанси, което се доказва от значителния ръст с близо 7% на дела на заявленията, подадени през интернет страницата на банката. В периода май-октомври той достигн 45%, а година по-рано беше 37,5%. В същото време делът на посещенията в офис намаля с по-малко от 4%.
Хората използват интернет не само за кандидатстване за кредит, но и за следпродажбено обслужване. Като лидер в сектора на онлайн кредитирането, който е амбициран да предоставя все по-добро клиентско изживяване, БНП Париба Лични Финанси успя много бързо да прехвърли много дейности в дигитална среда и предложи голям брой безплатни услуги като плащане на вноски през уеб сайта без такси или регистрация, чатбот за самообслужване и безплатна дигитална инфо карта, които предоставят най-важната информация за кредита, както и безплатно обаждане към консултант на банката. Клиентите оцениха високо този подход и през последните няколко месеца беше отчетен значителен ръст на използването на дистанционните канали на банката.
Почти 80% от заявленията бяха за ремонт на дома, обединяване на задължения и покупка на употребявани автомобили
В периода май-октомври 2020 г. българите най-често кандидатстваха за потребителски кредити за ремонт на дома – 35,2% от заявленията, обединяване на задължения – 27,5% и покупка на употребявани автомобили – 15,8%. Делът на най-търсените кредити не се промени съществено в сравнение със същия период на 2019 година, което показва, че приоритетите на хората остават едни и същи – уютен дом, разумно управление на семейния бюджет и притежаване на добър клас автомобил. Сред 10-те топ цели са също и лечение, покупка на обзавеждане, семейни тържества, почивки, автомобилни ремонти и други.
Най-често кандидатствахме за кредити за ремонт на дома през юли, когато делът на заявленията достигна 37,2%, а най-рядко през септември и октомври, когато 33,2% молбите бяха за обновяване на жилището. Най-висок интерес към кредитите за обединяване на задължения беше отчетен през септември – 29,1% от заявленията и октомври – 30,8%, което показва, че хората са научили един от най-важните уроци от кризата – обединяването на задължения е разумен начин за управление на личния бюджет.
Управляваме личните си финанси по-умно – средният размер на кредитите за обединяване на задължения достигна 10 000 лева
В периода май-октомври 2020 г. най-високата средна сума на заявленията за потребителски кредити, подадени към БНП Париба Лични Финанси беше за обединяване на задължения – 9 991 лева. Това е ръст от 5% в сравнение със същия период на 2019 година. Ръстът на средната сума на тези кредити доказва, че финансовата култура на хората се повишава и те познават и са готови да ползват финансови решения, които им пестят време и пари. Данните на БНП Париба Лични Финанси показват, че има промяна в ползването на кредити за обединяване на задължения. Днес хората не само консолидират плащанията си към различни финансови институции, но и се възползват от фиксираните и прозрачни условия, максималният размер от 80 000 лева и периода на изплащане от 96 месеца.
Кандидатстваме за по-големи кредити за консолидация и лечение и пестим от почивки и покупки на обзавеждане
Средната сума на заявленията за потребителски кредити, подадени към БНП Париба Лични Финанси в България през последните шест месеца беше 7 071 лева, което е много близо до година по-рано, когато сумата беше 7 160 лева. Най-висока средна сума беше отчетена през октомври – 7 565 лева, което се обяснява с надеждата за предприемане на стъпки за възстановяване на икономиката и уверенията на властите, че анти-Ковид мерките целят избягване на пълно затваряне.
Данните показват, че най-значителен ръст на средните суми беше регистриран при заявленията за финансиране на проекти, които водят до по-добро управление на семейния бюджет или на такива, които не могат да бъдат отложени като лечение и ремонт на автомобила. Най-големият ръст беше при кредитите за обединяване на задължения - +5%, а средната сума достигна 9 991 лева. Средната сума на кредитите за лечение нарасна с 3% и достигна 3 973 лева.
В същото време пестим от финансиране на проекти, които целят осигуряване на по-голям комфорт, но не са топ приоритет. Най-значителен спад на средните суми на заявленията беше отчетен при финансирането на почивки - -16,7% до 2 277 лева. Дори и през лятото не се наблюдаваше голям интерес към такива кредити, което се обяснява с множеството рестрикции при пътуване извън страната, големия брой затворени хотели в България и естествената предпазливост на хората заради ситуацията с коронавируса.
Друг проект, при който беше отчетен значителен спад на средната сума на заявленията е за покупка на обзавеждане - -12,6%. Най-често хората кандидатстваха за 4 221 лева, а година по-рано молбите бяха за средно 4 833 лева Това също е знак, че българите са по-внимателни и са готови да отложат или преразгледат някои планове с цел да запазят финансовата си стабилност.
Най-често за потребителски кредит кандидатстват хора на 30-49 години, но най-големи суми заявяват хората на 50-59 години
В периода май-октомври 2020 година 50% от заявленията за потребителски кредити бяха подадени от хора на въраст 30-49 години. В същото време молбите с най-висока средна сума – 8 125 лева бяха подадени от хора на възраст 50-59 години. Например, те кандидатстваха за най-големи кредити за консолидация – 11 775 лева, което е с 10% повече в сравнение със средната сума за тези проекти, и за ремонт на дома – 7 715 лева. Хората на 40-49 години кандидатстваха за най-големи суми за покупка на употребявани автомобили – 8 275 лева.
Фактът, че хората на зряла възраст са най-активни при кандидатстване за кредит и заявяват най-високи средни суми се обяснява с това, че те са изградили добра кариера, имат стабилни доходи и са спокойни по отношение на приходите си. Затова, дори и в трудни времена, поведението на тези хора по отношение на ползването на финансови услуги е близко до това на средната европейска класа и те обновяват жилищата си, управляват разумно личните си финанси и желаят да притежават по-висок клас автомобили.
Във връзка с новото издание на обзора "Потребителският кредит на българина" Жозе Салойо, управител на БНП Париба Лични Финанси в България заяви: "Ковид-19 промени начина, по който хората управляват личните си финанси в няколко посоки. На първо място българите станаха по-внимателни по отношение на бюджета си. Много хора отложиха някои големи планове и се фокусираха върху дългосрочната финансова сигурност. Друга важна тенденция е нарастващото използване на дигитални канали и инструменти на всеки етап от клиентското изживяване с финансовите институции. Това показва, че расте и финансовата грамотност на хората. Като отговорна банка, ние помагаме на клиентите си да управляват личните си финанси умно и ефективно и се стремим да сме тeхен предпочитан съветник в реализацията на плановете им."