Политическата криза в Украйна вече се отразява негатив и на българската индустрия. Поръчките към български машиностроителни фирми намаляват драстично от месец насам, а в някои от предприятията, вече се работи на непълно работно време.
Ситуацията не е по-различна в целия сектор, където са заети повече от 100 000 души. "При едно намаляване на износа – чувствително, каквото започва да се очертава, ще доведе неминуемо до оптимизиране на персонала и до съкращения”, категоричен е председателят на браншовата камара по машиностроене Илия Келешев.
От началото на кризата рублата се обезценила с над 20%, а украинската гривна поне три пъти повече. Това автоматично оскъпява стоките включително и българските мотокари, стругове и машини, които основно се изнасят.
"Работа в този период трудно се намира, не е само при нас, а и в другите производства. Всичко е свързано с пазара в Русия и Украйна”, обяснява пред bTV Тошко Павлев, служител за завод за мотокари в Пловдив
"Ако до 2-3 месеца тази ситуация не се реши, най-вероятно кризата от локална ще прерасне в световна. Това е един голям пазар, който ние на практика ще загубим, а отразявайки се на останалите, и там ще паднат поръчките”, коментира Петър Петров, изпълнителен директор на фирма за мотокари и електрокари, което изнася основно към Русия, Украйна и Казахстан.
От началото на годината поръчките са паднали близо три пъти. В резултат хората на непостоянни трудови договори са освободени, а останалите служители са на непълно работно време.