Всяко юридическо или физическо лице в България със сигурност е имало случай, в който не е успявало да внесе навреме дължими суми към Националната агенция за приходите (НАП). По тези забавени данъци и осигуровки се начислява лихва, а от днес всеки клиент на НАП ще може сам да го прави и да проверява дали експертите са били прави в сметките.
Най-новата електронна услуга се нарича "лихвен калкулатор" и може да бъде използвана чрез електронната страница на НАП – www.nap.bg, пише БТА. За да разберат размера на лихвата, клиентите на НАП трябва да посочат периода на закъснението и вида на плащането към хазната – осигурителна вноска за пенсия или здраве, данък или друго плащане. Калкулаторът е част от Портала за електронни услуги на агенцията, в който има достъп до всички е-услуги, които предлага администрацията.
Над 40 милиона декларации постъпват по електронен път годишно в НАП. Според изчисленията на приходната агенция това означава, че срещу минимална инвестиция в електронен подпис (под 50 лева), гражданите и фирмите спестяват поне 330 млн. лв. на година от това, че не губят времето на своите служители в път и опашки.
За осемте месеца на 2011 г. в приходната агенция по електронен път са постъпили 28,5 млн. декларации. Това е с над 2 милиона повече от същия период на миналата година.
Най-голям интерес от фирмите има към услугата за подаване на месечните справки декларации по интернет. Данните на НАП сочат, че ДДС документи по електронен път изпращат над 80% от регистрираните по ДДС търговци. Над 2 милиона уведомления за сключване или прекратяване на трудови договори са подадени чрез интернет от началото на годината до края на август.