"Празниците преминаха сравнително спокойно. Не се наблюдават типични празнични проблеми, а по-скоро хората са се възползвали от натрупването на повече свободно време да формулират и отнесат към нас казуси, с които са се сблъскали в своето ежедневие. Така председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов обобщи пред медии постъпилите в институцията жалби от граждани през почивните дни за Великден и Гергьовден.
Около 40 жалби по интернет и 30 обаждания по телефона са постъпили покрай Великден в Комисията. По Гергьовден писмените оплаквания са близо 50, а телефонните консултации отново около 30. "Няма голяма амплитуда в броя на жалбите и сигналите, които сме получили в сравнение с това, което текущо се случва тогава, когато няма толкова много празнични дни”, коментира Маргаритов в предаването "Денят ON Air” по телевизия Bulgaria ON Air.
Той не изключи възможността някои казуси да са намерили решение в движение и изобщо да не са стигнали до Комисията.
Оплакванията са свързани предимно с нежеланието на търговци да поемат отговорност за дефекти на различен тип стоки, несъгласие на онлайн магазини да уважат правото на отказ в 14-дневния срок, некачествени телекомуникационни услуги или некоректно поведение особено към по-възрастни хора при подписване на договори.
Жалбите, които имат по-празничен нюанс, са свързани с некоректното поставяне и обозначаване на стоки, особено в промоция. "Когато тези намалени стоки са примесени с други, чиито цени не са толкова намалени, а това не е посочено коректно от страна на търговеца, Вие може да се заблудите”, обясни председателят на КЗП в сутрешния блок на ТВ+. Той даде пример със захарни изделия, които са се продавали на различна от обявената намалена цена, но са били поставени на щанда с промоционалните стоки. "Имахме случай, при който цените бяха обявени в евро с доста по-голям шрифт, а в лева с доста по-ситен. Беше направено и много странно изчисляване на курса на еврото към лева. При цена от 14,90 евро, цената в лева беше 35,80, а все пак имаме фиксиран курс на еврото”, разказа още Маргаритов.
Подобни случаи има в магазините за детски играчки. Това може да бъде доста неприятно, защото когато детето си хареса нещо, а Вие останете недостатъчно добре информирани за цената и обещаете да му го купите, ще трябва или да платите повече от очакваното, или малчуганът да остане разочарован. "Много е деликатен случаят, при който трябва да обяснявате на дете, че има някакъв проблем, че тази играчка няма да може да бъде купена. Допускам, че е възможно да се разчита на това и да се свири на тази тънка струна, особено когато става въпрос за детските играчки”, отбеляза Маргаритов.
В общия случай правилното потребителско поведение е да се реагира още в магазина, а при липса на съдействие от страна на търговеца, да се подаде жалба в Комисията. Снимки на щандовете с подредените стоки и техните цени, както и на касовата бележка ще помогнат на контролния орган да докаже каква е била ситуацията към момента, в който потребителят е пазарувал и че спрямо него е приложена нелоялна практика, обясни още председателят на КЗП.
На фона на многото пътувания през изминалите дни има едно-две оплаквания относно туризма. Маргаритов обаче отново подчерта, че на всеки отделен случай на предизвикана от неправилно предоставена туристическа услуга неприятност трябва да се обърне сериозно внимание от страна на институциите, да се дава и гласност, включително чрез медиите, както това често се случва.
"Като цяло хората забелязват нарушенията, реагират и това действа мотивиращо на институциите да си свършат работата и възпитателно върху търговците, които вече не са чак толкова спокойни, че клиентите са склонни да подминат с безразличие нелоялните практики”, завърши Маргаритов.