Магистрала Хемус е записана като приоритет в програмата на кабинета "Орешарски” , тъй като трябва да бъдат намалени различията между регионите. Това стана ясно от изказването на министъра на регионалното развитие Десислава Терзиева на брифинг във Варна.
Министърът акцентира върху факта, че в списъка с индикативни проекти по ОП "Транспорт” 2014-2020 г. като номер едно задължително трябва да влезе строителството на лот 3 на АМ "Струма".
Това е условието на ЕК, за да може да се финансира изграждането на лот 1, 2 и 4 на "Струма" през този програмен период. Индикативната стойност на лот 3 на "Струма", който е изключително сложен проект, е между 800 милиона и 1 милиард евро.
"Европари по ОП "Транспорт” за магистрала "Хемус" няма да има през новия програмен период. Затова правителството ще търси други източници на финансиране. Един от възможните варианти е публично-частно партньорство, но не съм казвала никога, че магистралата ще я дадем на концесия, за да сложим тол-такси, че ще има бариери от Варна за София или че е дошъл инвеститор”, категорична беше Терзиева.
"Общият ресурс за следващия програмен период по ОП "Транспорт” от Кохезионния фонд на ЕС, заедно с националното финансиране, е 1,5 млрд. евро. Тези средства трябва да ги разделим на две за железопътна и пътна инфраструктура, така остават по 750 млн. евро за всяка поотделно.
"Това е изискване на ЕК, която в новия планов период изисква 50% от общите средства да отидат за изграждане на ж.п. инфраструктура. Европа 2020 е насочена към зелени транспортни системи. За пътища остават 750 млн. евро”, обясни министър Терзиева.
"Индикативната стойност на АМ "Хемус” е близо 800 млн. евро. В момента се прави предпроектно проучване за магистралата, което ще приключи до 3 месеца и там ще са ясни цифрите - какви пари са необходими, както и какъв трафик се очаква по магистралата.
Догодина ще започне проектирането, за което имаме осигурени пари от ОП "Транспорт”. "И за секунда не сме спрели да работим за подготовката на "Хемус”, изтъкна Терзиева.
Повече за финансирането на българските магистрали четете в Econ.bg.