Решението на Еропарламента е продължение на едно политическо поведение по оста Запад – Изток, пряко насочено срещу страните от географската периферия. Това каза изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи (СМП) Йордан Арабаджиев, цитиран от БГНЕС. По време на пресконференция от браншовата организация обявиха позицията си относно отказа на Европейския парламент на даде мандат на транспортната комисия за започване на обсъждане под формата на триалог между Европейската комисия, Европейския съвет и Европейския парламент по пакет "мобилност", известен още и като закона "Макрон", който грози да вкара във фалит българските превозвачи, срещу което в тяхна подкрепа застана българската държава.
"Не се дава мандат за договаряне на текстовете, с които бяхме постигнали известен напредък. Този отказ е доказателство, че наистина беше извършен пробив на ниво транспортна комисия, който очевидно не се хареса на евродепутатите и най-вече френските", отбеляза Йордан Арабаджиев.
БГНЕС припомня, че на 4 юни т. г. транспортната комисия към Европарламента гласува компромисните текстове след като българските превозвачи протестираха срещу европейския пакет "Мобилност”, а българската държава застана зад исканията на бранша. Резултатите от гласуването в транспортната комисия предвиждаха правилата на ЕС за командированите работници, основани на принципа "еднакво заплащане за еднаква работа", ще се прилагат за каботажните превози, но транспортната комисия гласува против включването на международния транспорт в тези правила. Фирмите ще трябва да организират работата си така, че водачите да могат да се завръщат до дома си или до друго място по техен избор за седмична почивка, която ще бъде веднъж на всеки три седмици. Седмичната почивка обаче трябва да бъде прекарана на настаняване, предоставено от фирмата или в кабината на превозното средство само ако то е паркирано на обозначена парко-зона с достатъчно удобства и охрана. Членовете на ЕП представиха подробен списък с удобства, между които са условия за готвене, санитарни условия, WIFI и сигурност, които тези зони трябва да притежават. Отказът на Европарламента да даде мандат за започване на триалога между ЕП, ЕК и ЕС бе оповестено на 16 юни.
"Като професионалисти виждаме как с политически лостове и механизми се налагат интересите на определени държави да решат техни, вътрешно браншови проблеми, за сметка на другите страни и по начин, който погазва всички основни права на ЕС – конкуренция, общ пазар, равнопоставеност, свободно движение на хора, стоки и капитали", каза още Йордан Арабаджиев. Той припомни, че в България превозвачите са получили подкрепа на всички институционални нива, а благодарение на личните усилия на премиера Бойко Борисов и в разговори с канцлера на Германия Ангела Меркел и президента на Франция Емануел Макрон са била дадена "зелена светлина" за постигане на компромис по регулациите.
"Ето защо гласуването в транспортната комисия на ЕП ни даде надежда. След това решение, ако някой си е мислил, че няма пробив, трябва да замълчи. Такъв пробив имаше, но за нас е важен крайният резултат. Вместо да се доближаваме до крайния резултат, последното решение на ЕП ни отдалечава", аргументира се Йордан Арабаджиев.
Според браншовата организация старите държави членки на ЕС нямат никакво намерение да се съобразят с исканията по-новите, които географски попадат в периферията на континента и изразяват готовност за нови протестни действия. "За международния транспорт географията е важна. Ние сме по-далеч не на стотици, а на хиляди километри. Юридически сме в ЕС, но за да стигнем физически до сърцевината на Съюза, нашите камиони трябва да пресичат външни граници", отбеляза още директорът на Съюза на международните превозвачи.
От бранша изказват съмнение, че всичко това е опит по административен път да бъде отнет един от малкото работещи бизнеси в Източна Европа, а българските превозвачи ще бъдат принудени да работят за чуждестранни фирми. От Съюза на международните превозвачи изразиха и подкрепа за създаването автомобилна камара, с която част от транспортните фирми са несъгласни.