На някои това може да не се харесва, но българите изглежда все повече заобичват Свети Валентин и макар празникът да е католически, мнозина вече го припознават като "свой". С времето все повече българи се сещат за любимия човек и купуват подаръци за 14 февруари.
Това е само една от тенденциите, които търговците наблюдават в последните години.
И още – оказва се, че мъжете са по-склонни да показват любовта си (поне чрез големите подаръци), а с времето покупките за 14 февруари се променят и вече не включват само шоколад и балони с формата на сърчица.
"Преди години се шегуваха, че това е празникът на продавачите на плюшени мечета и сърчица, но вече не е така. Продава се всичко, масово е и общо взето всички правят подаръци", споделя впечатленията си Теодор Павлович, управител на портала за онлайн търговия get.bg.
Тенденцията, наблюдавана от онлайн бранша - с времето за празника се подаряват все повече парфюми, мобилни телефони, битова техника. "Все неща, които може да подариш винаги, но Свети Валентин сега е един много удобен случай за такъв подарък", казва той.
А какви са тенденциите при купувачите. Тук важи същото правило, което е в сила и за офлайн търговията – жените са тези, които пазаруват повече и по-често.
"Но пък специално за Свети Валентин се забелязва, че мъжете правят по-скъпите покупки", отбелязва Теодор Павлович.
Все пак е трудно клиентите да бъдат сложени в рамка относно сумите, които са склонни да похарчат за празника – не може да се говори за ценови диапазон, защото зависи от типа подаръци – дали мобилна джаджа, или парфюм, ваучер, или даден уред. А и за всеки тип стока цените варират в широки граници.
Няма точна тенденция, но се забелязва, че хората стават все по-щедри, за да зарадват любимия.
Парадоксално или не, смятаният за слаб за търговците януари се оказва силен за интернет бранша. За това роля има не само подготовката за февруарските празници, но и "инерцията" от декемврийското пазаруване.
"Много хора получават премии, бонуси към годишните си заплати, така че януари не е слаб. Има и много намаления и различни промоции, което също изиграва роля", обяснява експертът.
Все пак Коледа и Нова година традиционно остават най-силните периоди за продажби. Търговците, действащи на полето на интернет обаче забелязват друга тенденция.
"Преди години беше много видим спадът на продажбите с подобряването на времето – станеше ли хубаво времето, на хората вече не им се седи вкъщи, искат да обикалят по улиците и да пазаруват. В последните години тази граница се размива и спадът не е така осезаем. Още повече, че сега, както става горещо през лятото, хората предпочитат да седят на хладно при климатика и да си пазаруват", разказва Павлович.
В последните години се наблюдава постоянен ръст в онлайн продажбите, като секторът е може би един от най-малко засегнатите от кризата. Обяснението – в годините, в които започна кризата, се увеличиха интернет потребителите. Другите причини се крият в конкурентните предимства на този тип търговия.
Освен, че си онлайн, избираш между хиляди възможности, без големи усилия и разхищаване на време, покупките в интернет имат и други плюсове.
"Специално в България, най-големият е, че можеш да върнеш стоката до 7 работни дни и без да даваш обяснения – нещо, което при традиционната търговия не е така". В това отношение законът у нас е много добър.
Не е за пренебрегване и финансовата част. Пазаруването онлайн е по-изгодно, като една от причините е, че много лесно – само с един клик на мишката, клиентът може да сравни цените с други магазини и така всеки търговец се опитва да предложи максимално най-добрата цена.
Управителят на get.bg е категоричен, не само по празниците, но дори при важни покупки за бита българите вече се доверяват на интернет и може да се каже, че вече имаме традиции. Признава, че за увеличаването на доверието много са помогнали и т.нар. сайтове за групово пазаруване.
"Те предложиха наистина изключителни оферти за услуги и така научиха доста хора, че да пазаруват по интернет не е страшно. И доста хора вече смело плащат с кредитни карти, банков превод и т.н., без да се притесняват, че нещо може да се случи с парите им", обяснява Павлович.
И изтъква, че методите на плащане у нас са изключително сигурни. "В България досега не знам да е имало случай за открадната информация от кредитни карти от български онлайн магазин или подобно нарушаване на личната информация", споделя той.
А относно т.нар. "война" между чужди и родни сайтове за продажби. Изглежда българите все повече се доверяват на родното. "Вече 13 години сме на пазара и мога да кажа, че нещата се подобряват и подобряват с всяка изминала година", категоричен е управителят на get.bg.
За малките градове в България интернет е изключително удобство, предвид факта, че могат да се намерят стоки, до които иначе се стига трудно. За големите градове пестенето на време е огромно предимство, тъй като една доставка обикновено е в рамките на един ден. Предимство на българските сайтове пред чуждите е и гаранцията за стоките.
Естествено има сектори, в които не родните сайтове не са така конкурентни, например при облеклата, където търговците не могат да предложат цени като на запад, просто защото пазарът тук е много малък. Но пък вече има много български фирми, които предлагат дрехи и обувки на добри цени онлайн, така че и това е въпрос на вкус, отбелязва Павлович.