Стартира процедурата за концесионер на летище София. Условие - да изгради нов терминал 1

За 35 години държавата ще спечели 1,2 млрд. лв., операторът – 2,675 млрд. лв.

по статията работи: iNews.bg | 03.06.2016 | 21:32
Стартира процедурата за концесионер на летище София. Условие - да изгради нов терминал 1

Министерството на транспорта откри процедурата за концесия на летище София. Бъдещият концесионер се задължава да вложи минимум 306.545 млн. лв. в развитието на столичния аеропорт за срока на частното управление, който ще е 35 години. Операторът ще трябва да инвестира в изграждането на напълно нов пътнически Терминал 1 на мястото на сегашния. Той трябва да има седем ръкава и 5 входа-изходи за пътници с капацитет на обслужване по 3 милиона пасажери годишно.

Това предвиждат изискванията на държавата в обявения в петък вечерта конкурс за избор на концесионер на летището. Процедурата е публикувана в официалния вестник на Европейския съюз, в Националния концесионен регистър и в Държавен вестник. Обявлението, документацията за участие в откритата процедура и приложенията към нея, са публикувани на сайта на Министерството на транспорта, съобщенията и технологиите.

Офертите на кандидат-концесионерите ще се приемат до 20 актомври 2016 г. и ще бъдат отворени на следващия ден.

До участие ще се допускат летищни оператори с лиценз от поне 5 години, които управляват поне едно международно летище, обслужващо над 6 милиона пътници годишно. Те трябва да разполагат с необходимото техническо оборудване, както и с квалифициран технически персонал, да имат опит при изграждането на летищна инфраструктура, както и да дадат надеждни гаранции за осигуряване на финансирането на исканите от тях инвестиции.

Ще има възможност да кандидатстват и обединения от лица, които покриват различни критерии от изискванията за опит, капитал и други, но летищният оператор трябва да е водещ в консорциумите.

От кандидатите ще се иска да платят минимално еднократно концесионно плащане в размер не по-малък от 550 млн. лв. без ДДС или 660 млн. лв. - с данъка. Годишното концесионно възнаграждение трябва да е не по-малко от 7% от общия размер на нетните приходи на летището от всички дейности за текущата година. Това прави поне 9.957 млн. лв. без ДДС или близо 12 млн. лв. с данъка. Годишното концесионно плащане обаче ще се коригира на всеки 3 години според натрупването на инфлацията на потребителските цени.

При оценката на офертите най-голяма тежест ще има именно предложението за плащането накуп на 55% от сумата. Това означава, че предложилите по-високо първоначално възнаграждение и минимална годишна такса ще получат повече точки от офериралите минималните изисквания. Съотношението между еднократното и годишното плащане в рамките на този критерий е 90 към 10.

Бизнес предложението за опериране на летище София ще формира 25% от крайната оценка на предложенията. Инвестиционна програма за срока на концесията ще носи 15%, а мерките за сигурност - 5%.

Очаква се за целия период на концесията ползите за държавата да бъдат за над 1.2 млрд. лв., Предварителните анализи показват, че инвестициите на бъдещия концесионер ще имат добра възвращаемост, допълват от Министерството на транспорта.

Изчисления на ведомството сочат, че икономическият ефект за бъдещия концесионер за целия период на ползване на публичната собственост ще е 2.675 млрд. лв. приходи от летищни такси, наземно обслужване, безмитна търговия, наеми, реклама, търговия с гориво и др. дейности.

В концесията няма да е включено летище - Балчик, което се управлява от сегашното държавно дружество "Летище София" ЕАД. Няма да влязат и сградите и съоръженията на Ръководството на въздушното движение” (РВД), Летищната контролна кула, летищния радиолокационен комплекс, ВИП-теминалът и имотите и сградите на територията на летище София, които са частна собственост на трети лица.

На бъдещия оператор ще бъде разрешено да закупи или наеме движими активи от "Летище София” ЕАД, свързани с осъществяването на дейностите по управление и експлоатация на обекта на концесия.

Определеният концесионер ще може по своя преценка да прекратява договори по обществени поръчки, сключени с държавното "Летище София" ЕАД съобразно предвидените в контрактите условия за предсрочно спиране на поръчките.

Бъдещият оператор няма да има ангажименти по погасяването на взетите заеми за разширяването на летището и по все още неприключилото арбитражно дело по спора със строителя на новата писта.

Транспортното министерство е предприело действия по предсрочното погасяване преди концесионирането на оставащите три вноски по заема от Европейската инвестиционна банка, взет за разширяването на летището. Те са за близо 15.37 млн. лв., крайният срок за изплащане на заема е 5 септември 2017 г., но ще бъде уреден преди сключването на концесионния договор, очертаващ се за късната есен или зимата според това дали ще има обжалвания.

За концесионера няма да съществува и каквото и да е задължение за участие в арбитражното дело между "Летище София" ЕАД и консорциума МАК/АДМАК, построил новата писта. Новият оператор няма да плаща каквито и да било суми в случай на допускане на изпълнението на арбитражното решение, което осъжда летището да плати близо 45 млн. долара на изпълнителя.

Предвижда се също така концесионният договор да може да бъде изменен при надхвърляне на годишен трафик от 6 милиона пасажери и тогава да се наложи разширяване на единия или на двата терминала или за изграждане на нов терминал (извън задължението за изграждане на нов терминал 1). Може да се поиска и строеж на нова писта и една или повече пътеки за рулиране при достигане на 70% от капацитета на пистата за излитане и кацане, пише в обявлението на конкурса.  


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

ТВ програма

Кино

  • Сега Непланирана Коледа игрален филм /п/
  • 03:40 Туризъм.бг /п/
  • 04:10 По света и у нас /п от 20:00 часа/
  • 05:40 Религията днес /п/
  • 05:40 Телепазарен прозорец
  • 05:55 Денят започва сутрешен блок с...
  • 09:20 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 11:00 Култура.БГ предаване за култура с...
  • Сега "Специален отдел Q: Ловци на...
  • 03:20 "120 минути" - публицистично...
  • 05:20 "Лице в лице" - публицистично...
  • 06:00 "Тази сутрин" - сутрешен блок с...
  • 09:30 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 12:00 bTV Новините - обедна емисия
  • 12:30 "Комиците и приятели" - комедийно...
  • 13:30 "Присъда" - сериал, с.2, еп.44 /п./
  • Сега "Шоколадови сърца" - с уч. на...
  • 03:50 "Съдби на кръстопът" - предаване на...
  • 04:40 "Кобра 11: Обади се!" - сериал,...
  • 05:20 "Пресечна точка" - публицистично...
  • 06:00 "Здравей, България" - сутрешен блок
  • 09:30 "На кафе" - предаване на NOVA
  • 12:00 Новините на NOVA
  • 12:30 "Наследство" (премиера) - сериен...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.