Случвало ли ви се е да влезете в магазина за един хляб, а да излезете от него с пълна количка с покупки. Тази шопинг драма се случва на почти всички, освен може би на тези, преминали специален военен тренинг, как да не издават тайни, ако попаднат в плен.
Подобни преживявания със сигурност изтъняват джоба ни доста, успокоението е, че трескавото пазаруване на ненужни продукти не се случва по наша вина.
Големите вериги магазини прилагат различни тактики, за да пробудят шопинг маниака в нас.
От привличащите погледите ярки знаци до бира, поставена на рафта до памперсите. Това се трикове, които маркетите прилагат, за да приберат колкото може повече от семейния ви бюджет.
Залагането на капани за клиентите е привлякло вниманията на неправителствената организация Which?. От там изпратили потребители в четири големи вериги, които носели специални устройства, проследяващи накъде се насочват погледите на клиентите.
Опитът показал, че магазините използват различни методи, с които подсъзнателно да насочват купувачите към стоки, които носят по-голяма печалба.
Някои трикове били съвсем простички. Висящите от рафтовете знаци и табели във формата на флагчета гарантирали, че клиентите ще забележат продуктите поставени под тях. Причината била, че те се движат и така привличат периферното зрение на клиентите.
Подредбата на маркета също имала за цел да провокира желанието за пазаруване.
Често срещан пример е бирата, поставена до памперсите. Веригите установили, че подобно разположение на продуктите гарантира, че женените мъже биха купили и двете стоки в петък вечер. Според експертите хората четат етикетите като книга – от ляво на дясно и след това надолу. Големите марки плащат големи суми именно поради тази причина, за да бъдат поставяни техните стоки на нивото на човешкото око.
Със същите мотиви се продуктите се разполагат така, че най-евтините да са най-отляво, като цената бавно се покачва към дясната част на рафта.
Друга практика била поставянето на червени етикети, тъй като хората несъзнателно ги асоциирали с намаление на цената. Всъщност стоките с намалени цени и на промоция стоят на крайните, забутани щандове.
Плодовете и зеленчуците пък се поставяли в началото на магазина, за да създават у посетителите чувство на свежест и да им вдъхват енергия.