Европейската сметна палата изготви първия си специален доклад относно Схемата за единно плащане* на Общата селскостопанска политика (ОСП). Документът се фокусира върху бенефициентите на политиката, условията за участие в схемата и дефинирането на допустимата за подпомагане земя.
Той разглежда също така приноса на схемата за целите на подпомагането доходите на земеделските производители и поддържането на земята в добро земеделско и екологично състояние.
Един от изводите на Сметната палата е, че СЕП е допринесла за постигането на две основни цели - поддържане на земята и подпомагане на доходите. Общото заключение на одита обаче е, че прилагането на схемата е довело до редица съмнителни практики. А именно:
- Определянето на бенефициентите на схемата е формулирано и съответно приложено по начин, който е дал възможност на физически или юридически лица, които не извършват или извършват незначителна земеделска дейност, да се възползват от плащанията по СЕП. Палатата откри случаи, в които системата е насърчила инвестиции от лица, които нямат голям интерес от земеделска дейност, но се възползват от сигурните печалби от СЕП;
- В някои държави членки навлизането на нови земеделски производители често е ограничавано от настоящите условия за достъп до права на получаване на плащания (които могат да са свързани със значителни инвестиции);
- Елементите, които правят един парцел земя допустим за подпомагане от помощта по СЕП и характеристиките на допустимата за подпомагане земеделска дейност са определени в широки граници. Вследствие на това земеделските производители могат да получават годишни плащания, без да трябва да извършват дейност за поддръжка и не съществува пряка връзка между помощта по СЕП и разходите на земеделските стопани при поддържането на земята в добро земеделско и екологично състояние;
- Понастоящем в ЕС се прилагат около двадесет различни варианта на СЕП. При основния вариант (исторически модел) помощта се изчислява въз основа на изплатените в миналото суми за периода 2000—2002 г. С течение на времето плащанията започват да не бъдат обвързвани от условията на производство в различните региони;
- СЕП облагодетелства най-вече малък брой големи бенефициенти.
Въз основа на тези констатации и заключения Европейската Сметна палата изказа редица препоръки към Комисията, сред които: насочване на помощта към "активни" земеделски стопани, по-ясно дефиниране на допустимата за подпомагане земя и земеделски дейности с оглед изключване от подпомагане на дейности, които не увеличават земеделската производителност, и на парцели, които не са определени за земеделска дейност.
Палатата препоръчва освен това да се вземат предвид разходите по дейностите, които допринасят за опазването или подобряването на околната среда. На последно място, Палатата препоръчва изчисляването на правата за получаване на плащания да става въз основа на конкретните условия за земеделие в различните региони в ЕС и да се потърси по-балансирано разпределение на помощта по СЕП между земеделските производители.
* Схемата за единно плащане (СЕП) е основният механизъм за финансово подпомагане на земеделските производители в ЕС. Нейните цели са да насърчи земеделските производители по-добре да отговарят на пазарното търсене и да популяризира екологичните земеделски практики.
Понастоящем СЕП се прилага в 17 от 27 държави членки на ЕС, а разходите по схемата през 2009 г. възлизат на 28.8 милиарда евро.