В случай на замяна на дефектна потребителска стока продавачът трябва да я отстрани от мястото, където е била инсталирана добросъвестно от потребителя и да инсталира на нейно място заместващата стока или да поеме необходимите за тези действия разходи. Това гласи едно от последните решения на Европейския съд в Люксембург.
Съдът обаче допълва, че възстановяването на тези разходи може да се ограничи до размер, пропорционален на стойността на изправната стока и на значимостта на недостатъка.
Директивата, която урежда продажбата на потребителски стоки (Директива 1999/44/ЕО), предвижда отговорност на продавача спрямо потребителя за всяко несъответствие на тези стоки при тяхната доставка.
При несъответствие с договора потребителят има право на безплатно привеждане в съответствие на стоката посредством ремонт или замяна, освен ако това е невъзможно или непропорционално. Ремонтът или замяната трябва да се осъществят без значително неудобство за потребителя. При невъзможност за такова привеждане в съответствие той може да иска намаляване на цената или разваляне на договора за продажба.
Решението на Европейския съд е по молба на германски съдилища. Те поискаха да разберат дали разходите за демонтаж и повторното инсталиране на дефектна стока трябва да бъдат поемани от продавачите. Според германското законодателство това не влиза в задълженията на търговците.
Делата, заведени в Германия, касаят смяната на плочки, които са с фабричен дефект, който не може да бъде отстранен и демонтаж и нов монтаж на съдомиялна машина. Клиентите са поискали търговците да им възстановят разходите зе монтаж и демонтаж.
Съдът коментира, че ако купувачът отстрани несъответстваща стока и я монтира наново, той ще трябва да поеме допълнителни разходи. Тези нови финансови тежести нямаше да са налице, ако търговецът беше изпълнил прилежно договора си за продажба на въпросната стока. В този смисъл купувачът трябва да поема разходите за инсталация само веднъж.
Съдът приема все пак, че в случай, при който замяната на дефектната стока като единствен възможен начин на обезщетяване предполага осъществяването на непропорционални разходи поради необходимостта от отстраняване на несъответстващата стока от мястото, където е била инсталирана и инсталиране на заместващата стока, директивата допуска правото на потребителя на възстановяване на разноските за отстраняване на дефектната стока и за инсталиране на заместващата стока да бъде ограничавано при необходимост до сума, пропорционална на значимостта на недостатъка и на стойността, която стоката би имала, ако беше изправна.