Търговците поемат разходите за демонтаж на дефектна стока

Решение на Европейския съд определи кога може да имаме претенции към търговците

по статията работи: Деляна Петкова | 04.07.2011 | 16:50

В случай на замяна на дефектна потребителска стока продавачът трябва да я отстрани от мястото, където е била инсталирана добросъвестно от потребителя и да инсталира на нейно място заместващата стока или да поеме необходимите за тези действия разходи. Това гласи едно от последните решения на Европейския съд в Люксембург.

Съдът обаче допълва, че възстановяването на тези разходи може да се ограничи до размер, пропорционален на стойността на изправната стока и на значимостта на недостатъка.

Директивата, която урежда продажбата на потребителски стоки (Директива 1999/44/ЕО), предвижда отговорност на продавача спрямо потребителя за всяко несъответствие на тези стоки при тяхната доставка.

При несъответствие с договора потребителят има право на безплатно привеждане в съответствие на стоката посредством ремонт или замяна, освен ако това е невъзможно или непропорционално. Ремонтът или замяната трябва да се осъществят без значително неудобство за потребителя. При невъзможност за такова привеждане в съответствие той може да иска намаляване на цената или разваляне на договора за продажба.

Решението на Европейския съд е по молба на германски съдилища. Те поискаха да разберат дали разходите за демонтаж и повторното инсталиране на дефектна стока трябва да бъдат поемани от продавачите. Според германското законодателство това не влиза в задълженията на търговците.

Делата, заведени в Германия, касаят смяната на плочки, които са с фабричен дефект, който не може да бъде отстранен и демонтаж и нов монтаж на съдомиялна машина. Клиентите са поискали търговците да им възстановят разходите зе монтаж и демонтаж.

Съдът коментира, че ако купувачът отстрани несъответстваща стока и я монтира наново, той ще трябва да поеме допълнителни разходи. Тези нови финансови тежести нямаше да са налице, ако търговецът беше изпълнил прилежно договора си за продажба на въпросната стока. В този смисъл купувачът трябва да поема разходите за инсталация само веднъж.

Съдът приема все пак, че в случай, при който замяната на дефектната стока като единствен възможен начин на обезщетяване предполага осъществяването на непропорционални разходи поради необходимостта от отстраняване на несъответстващата стока от мястото, където е била инсталирана и инсталиране на заместващата стока, директивата допуска правото на потребителя на възстановяване на разноските за отстраняване на дефектната стока и за инсталиране на заместващата стока да бъде ограничавано при необходимост до сума, пропорционална на значимостта на недостатъка и на стойността, която стоката би имала, ако беше изправна.


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


4 Георги Петров 04.07.2011 | 17:37
Е, един човек не може да свърши всичко по време на мандата си. Винаги има нещо, да се дооправя. Иначе клиента винаги има право и именно той диктува правилата. Ако той иска нещо специално продавача, производителя и т.н. трябва да се съгласят с него.
3 Стамена Георгиева Георгиева 04.07.2011 | 17:23
Първо Петър, тя не се казва Миглена, а Меглена. Тук става въпрос за цял Европа, а не само за България. Прочети статията и тогава говори. Меглена Кунева си вършеше много добре работата, за разлика от Кристалина Георгиева и изобщо няма да се учудя ако тя стане президент на есен. За правата си трябва да се борим и изобщо такива тъпи оправдания от продавачите, че не могат да направят нищо, за да ни сменят стоката не трябва да приемаме.
2 V D 04.07.2011 | 17:12
Добре, но това трябва да им се разясни на продавачите в магазините, а не като си купиш нещо и то не работи да се разкарваш 100 пъти до там, да въртиш една камара телефон и да си хабиш нервите защото някой не си е свършил добре работата и гледа да се скатае. Всеки си прави каквото си поиска и не го интересува, след като веднъж вече ти е взел парите. Трябва да си търсим правата, колкото и да се напъват от отсрещната страна. Клиента винаги има право и това трябва да е ясно на всички!
1 Петър Стоянов 04.07.2011 | 17:10
Така и би трябвало да бъде - така е във цяла Европа. Клиентите винаги имат право. Това трябваше да се приеме, когато комисар беше българката Миглена Кунева, така че много не я хвалете, че е направила голямата работа през нейния мандат. А колко още има да се направи, но сякаш липсва политическа воля....

ТВ програма

Кино

  • Сега Футбол: Люксембург - България,...
  • 00:15 Още от деня коментарно предаване /п/
  • 00:45 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 02:20 Култура.БГ предаване за култура с...
  • 03:15 История.bg /п/
  • 04:15 По света и у нас /п от 20:00 часа/
  • 05:00 Имате среща с ... Диана Любенова...
  • 05:45 Арт детектив рубрика за лайфстайл и...
  • Сега "Шерлок" - минисериал, с.1, еп.1
  • 01:40 "Ослепително слънце" - сериал, с.2,...
  • 02:10 bTV Новините /п./
  • 02:50 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 05:00 "Дракони: Надпревара до предела" -...
  • 06:00 "Светът на здравето" - здравно...
  • 06:30 "Тайни оръжия: Втора световна...
  • 07:30 "Тази събота и неделя" - уикенд...
  • Сега "Хъдсън и Рекс" - сериал, сезон 5
  • 00:30 "Снайперист" - сериал, сезон 3
  • 01:30 "Пожарникарите от Чикаго" - сериал,...
  • 02:15 "Моето име е Мелек" - сериен филм
  • 03:15 "Наследство" - сериен филм /п/
  • 04:10 "Свободна да избира" - сериал /п/
  • 05:30 "Лабиринт към щастието" - сериен...
  • 06:30 "Кобра 11: Обади се!" - сериал,...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.