Управляващите умишлено водели БДЖ към фалит, твърдят от БСП

Шефът на БДЖ пък посочи, че задържаната от Дянков субсидия ще доведе до фалит на БДЖ "Пътнически превози"

по статията работи: Андриян Георгиев | 03.08.2012 | 10:48

Управляващите от ГЕРБ умишлено се опитвали да доведат до фалит БДЖ, каза Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта в правителството на тройната коалиция и депутат от БСП. 

"Дали е поради некомпетентност, невъзможност, нежелание и неумение да се управлява една голяма държавна компания, каквато е БДЖ с двете ѝ предприятия, или е нарочно действие от страна на сега управляващите – това е въпрос, на който трябва да се отговори в скоро време”, каза Петър Мутафчиев пред агенция "Фокус".

Според Мутафчиев в железниците в последните месеци се случвали много странни неща.

"Едната странност е следната: БДЖ от 2010 г. досега не изплаща един стар кредит от 1997 г., който е около 15 млн. лева, т.е. по 5 млн. лв. на година. Кредитът е от Световната банка и е теглен за модернизация на железопътния транспорт. Поради тази причина министър Дянков спря субсидията по договора за "Пътнически превози”. Същевременно председателя на Съвета на директорите на БДЖ казва, че железницата има налични около 40 млн. лв. и това няма да попречи на изплащането на заплатите. Тогава защо не се изплащат кредитите, след като има 40 млн. лв. свободни средства в момента в БДЖ”, запита Петър Мутафчиев.

Според червения депутат спирането на плащанията от държавата към БДЖ "Пътнически превози", извършено от финансовия министър, било незаконосъобразно. Причината за това била, че Дянков нямал подобни правомощия по договора за услуга "превоз на пътници”. В договора нямало условие, където задължение към трети страни от страна на БДЖ да води до съответните действия от страна на държавата до спиране на плащанията.

Вчера (2 август) изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев каза, че БДЖ "Пътнически превози" ще изпадне в неплатежоспособност и ще фалира, ако Министерството на финансите продължи да задържа плащанията на субсидията за социалните превози на пътници по договора на държавата с дружеството. То може да издържи още седмица без помощта. 

"Изглежда сме некадърни! Не се шегувам, наистина! Ние сме изцяло виновни за това, че нещата стигнаха дотук! Най-вероятно не сме успели нещо да обясним на Министерството на финансите, не можахме да прокараме по-сериозните си идеи пред Министерството на транспорта. В крайна сметка това е наша работа - да убеждаваме и да ръководим това дружество към просперитет, което очевидно не го сторихме!", коментира изпълнителният директор на БДЖ. Йордан Недев посочи в прав текст, че е логично да си подаде оставкатка.

Депутатът от БСП Петър Мутафчиев пък посочи още, че за състоянието, в което сега се намира БДЖ, основна вина имало ръководството на компанията и заниженият контрол от Министерството на транспорта. 

"Странна е поканата на премиера към Siemens да участва в приватизацията на БДЖ "Товарни превози". Да поканим кредиторите да участват в приватизацията на "Товарни превози” е странно, защото Siemens не е кредитор – кредитор е КfW и надали една банка ще се съгласи да извършва транспортна дейност, за да си покрие кредитите, които е дала на едно дружество. Подобно изявление показва, че някой съветва лошо премиера по този важен за железопътния транспорт въпрос”, коментира още Мутафчиев.

iNews припомня, че държавната субсидия беше спряна преди месец заради необслужван от БДЖ "Пътнически превози" кредит от 150 млн. лева към Световната банка. 70 на сто от парите, с които разполагат в БДЖ "Пътнически превози", са напълно блокирани, заради необслужван заем от Световната банка.

По този повод министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски обясни: "През 1995 година е теглен заем от Световната банка, а тогава е имало само едно дружество – БДЖ, включващо в себе си и железопътната инфраструктура. Гаранцията тогава е покрита от финансовото министерство с пари от бюджета".


Добави коментар
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари


24 The Best 03.08.2012 | 22:52
Николета Лозанова лъсна по цици ––> http://goo.gl/M8ZI6
23 Таню Танев 03.08.2012 | 16:06
Целта е да няма БДЖ. Аз бих забранил пътнически превоз с автобус на повече от 150 км и изобщо през нощта, тогава БДЖ щеше да има бъдеще. И обратно - бих задължил когато пристига влак, той да има връзка с автобус, независимо кое време е. Не е нормално и проходите да са задръстени с камиони влачещи арматура от Варна за Бургас, например, за тази цел има влак. Проблемът е в транспортната схема, която липсва, но дори и да я имаше тя щеше абсурдно на всичко да заложи на потреблението на горива. Колко удобно ако си Лукойл! Няма нужда да ме убеждаваш, напълно те разбирам - БДЖ означава минимални вредни емисии, т.к. нашата мрежа е електрифицирана на 90% /странно защо обаче няма механизъм по който БДЖ да привлече Киото средства?!?!/, намалена наполовина амортизация на пътната мрежа, много по-малко усилия и средства в зимна поддръжка. А! И много по-малко жертви по пътищата! Но на кой му пука, когато на пътя загиват българи...
22 капаче калпаче 03.08.2012 | 16:06
БСП само лаят, а по тяхно време най-много се крадеше.
21 Таню Танев 03.08.2012 | 16:04
По-зле от сега железниците не са били.Хаоса е пълен!!!
20 Момиче То 03.08.2012 | 14:27
Така е, обаче тука тотално се забатачихме. Сякаш на никой не му се занимава, явно няма достатъчно потенциални хора за да се справят с положението в БДЖ
19 Силвия Ганчева 03.08.2012 | 11:44
Провала е гоялм наиситна, ама всички носим вина. Всеки сочи пръст и плюе другия, а накрая всички губим!
18 Силвия Ганчева 03.08.2012 | 11:42
Да бе вярно, как БСП докато бяха на власт не можаха да оправят бакиите на БДЖ а сега знаят много и ги разбират нещата!?
17 Силвия Ганчева 03.08.2012 | 11:38
БСП ми е интересно към какво водят България, когато бяха на власт?1 Освен, че имахме сериозен държавен дълг, сключваха неизгодни сделки като АЕЦ Белене и накрая някой друг трябваше да им оправя бакиите!
16 apetitna parjola 03.08.2012 | 11:23
Това само в нашата хубава държава може да се случи , вместо да се работи за нуждите на гражданите - именно транспорта , те се опитват по какъв ли не начин да лишат гражданите от каквото и да е !
15 бартош курек 03.08.2012 | 11:18
Не си мисли, че в другите държави железниците са цъфнали! Няма железница в Европа, която да няма дългове. Няма! Но поне там се поддържат и не са оставени на самотек! Това е голяма компания, където работят 11 000 души и стабилизирането не става толкова лесно
14 krasimira jekova 03.08.2012 | 11:17
Добър ден , затова са ни " управници" , цялата мафия ни управлява , затова и едни тъпи влакове като хората няма да си имаме !
13 Дон Корлеоне 03.08.2012 | 11:14
На мен само ми е странно как може да са толкова нагли да обвиняват другите за неща, които самите те не успяха да направят по-добре. това се казва безочливост. Това е възможно най-гнилата партия, без дори наченки на морал, на човечност, на логика дори. Единствено е важна крайната цел и се преминава през хора, дори и да се наложи да дадат жертви.
12 krasimira jekova 03.08.2012 | 11:08
ами в другите страни как си имат нормално железници бакали ??>?
11 Миро Т 03.08.2012 | 11:07
Аз спрях да ги използвам и предпочитам личния си автомобил. Да по-неикономично е, но пък поне съм сигурен, че пътувам в по-добра обстановка от тази в 40-50 годишни вагони.
10 Alexander Porsche 03.08.2012 | 11:06
Ти май падаш от небето. Да не мислиш ли, че железниците западнаха в последните 3 години? Тяхното състояние е толкова лошо, че това е от десетилетия, а не от вчера.
9 david copperfield 03.08.2012 | 11:05
Естествено че комунистите са виновни затова. Който и да беше дошъл на власт, то той наследяваше едно фалиращо държавно предприятие, което е управлявано от некадърници.
8 Миро Т 03.08.2012 | 11:04
Това е абсурдно просто. Нали виждаме какво направиха те докато управляваха. Едно голямо нищо! Изобщо тия БСП-ари да се скрият в дупката и да не се обаждат неподготвени.
7 Alexander Porsche 03.08.2012 | 11:03
Толкова да са некадърни тия комунисти и смешни в очите ми, че чак се чудя следното: "нормално ли е да обвиняваш други за собствения си провал"?
6 david copperfield 03.08.2012 | 11:02
Тези мишлета от БСП къде се обаждат пак неподготвени? Да не би железниците да бяха в по-цветущо състояние, когато те бяха на власт, мммммммм?
5 angel eyes 03.08.2012 | 10:59
Изобщо няма да ме учуди ако съмненията на БСП се окажат истина. Управляващи не мислят за хората а за други лични цели и облаги
4 Jana Kirova 03.08.2012 | 10:55
БДЖ си е конкурент на магистралите, така че нищо чудно да фалира и да го закрият, не че хората са се убили да се възползват от услугите на БДЖ, които в момента са под всякаква критика.
3 бартош курек 03.08.2012 | 10:55
Хах, да бе! То стабилизирането става ей така, като да щракнеш с пръсти! Това да не е бакалия?
2 бартош курек 03.08.2012 | 10:54
Състоянието на БДЖ не се е променило много от управлението на БСП досега! Така, че вината за това състояние е колкото на сегашните, толкова и на предишните управляващи и по-точно на Мутафчиев! А Мутафчиев сам си е отговорил на въпроса за 40 млн. лв. След като ги има налични тия пари, по-добре да се платят заплати, отколкото да се връщат заеми. Ама трябва да се напада...
1 nedostapnata moma 03.08.2012 | 10:51
много ясно , че всичко е направено с някаква цел , иначе досега да са стабилизирали БДЖ

ТВ програма

Кино

  • Сега Пеперудата игрален филм...
  • 01:55 Още от деня коментарно предаване /п/
  • 02:25 100% будни сутрешно токшоу с...
  • 04:00 Вечната музика /п/
  • 04:30 По света и у нас /п от 20:00 часа/
  • 05:15 Книга на книгите 2 анимационен...
  • 05:45 Арт детектив рубрика за лайфстайл и...
  • 06:00 Горе на черешата игрален филм...
  • Сега bTV Новините - късна емисия
  • 00:00 "Спирала" - сериал, с.3, еп.1
  • 01:00 "Свръхестествени имоти" - сериал,...
  • 01:45 "Ослепително слънце" - сериал, с.2,...
  • 02:10 bTV Новините /п./
  • 02:50 "Преди обед" - токшоу с водещи...
  • 04:45 "Ослепително слънце" - сериал /п./
  • 05:10 "Дракони: Надпревара до предела" -...
  • Сега "ФБР" - сериал, сезон 3
  • 00:00 "Частни детективи" - сериал, сезон 2
  • 01:00 "Черният списък" - сериал, сезон 7
  • 02:00 "Врагът отблизо" - сериен филм
  • 03:00 "Наследство" - сериен филм /п/
  • 04:10 "Свободна да избира" - сериал /п/
  • 05:30 "Лабиринт към щастието" - сериен...
  • 06:30 "Кобра 11: Обади се!" - сериал,...
Какво е общото между цигарите и мазнините по корема Анализът им показва, че започването на пушенето и пушенето през целия живот е свързано с увеличаване на коремните мазнини.